DMC Devil May Cry

Så man hade hört en hel del skit om dmc förut, men en dag så testade jag demot och tänkte ''Det här är ett awesome spel, vad snackar de om''.

Det här är en reboot av en redan populär spelserie och alla fans gillade inte den nya riktningen och hur nya Dante ser ut. Visst är det förståeligt men samtidigt är kommentarerna lite överdrivna, liksom folk kallar honom för twilight och emo. Sen när är det twilight att bara ha svart hår, i så fall är Harry Potter också twilight. Personligen tycker jag att den här Dante är coolare än den gamla.

Var själv inte bekant med serien innan, men fick faktiskt chansen att köra dmc collection och körde halvvägs igenom devil may cry 3. Visst var det bra men inte i närheten så bra som nya dmc. För det första är den gammla Dante ganska ointressant, finns ingen poäng med honom, han säger bara taskiga saker till sina fiender och sen är hans röst dålig. Storyn var inget vidare i dmc 3, stridssytemet var väl okej, men man var tvungen att hålla sig till en stil åt gången och kameran sög. Sen var banorna dåliga, man var tvungen att backtracka, hämta ett objekt och lägga det i någon staty. Helt tråkigt och bossarna var inget bra heller.

Nu när jag kört klart den nya dmc, så tycker jag att den verkligen är mil bättre än dmc 3. Dante är mer mänsklig och är bättre karaktär, han har mer personlighet och faktiskt mer involverad i storyn. Hans karaktär utvecklats faktiskt, från början är han en snubbe som inte bryr sig ett skit om någon och i slutet blir han en fullfjädrad hjälte som vill skydda människorna.

Storyn i det här spelet är faktiskt väldigt bra, Demonkungen Mundus kontrollerar människor genom media, läskdrycker och politik. Sen finns det en hemlig organisation som leds av Dantes bror Vergil och deras plan är att ta över Mundus tron. Det blir bara mer intensivt och spännande ju längre in i spelet man kommer.

Gameplayet är också riktigt bra, man kommer ha tillgång till hela 8 vapen som man kan använda när som helst, så det finns gott om utrymme för att variera och få en bra style ranking. Kameran är bättre och auto lock på fienderna funkar bra. Egentligen är det inte så värst annourluna från dmc 3, tycker bara att det är mer förbättrat.

Banorna är där spelet skiner, de är riktigt varierande och dynamiska, speciellt effekterna där byggnaderna flippar ut, gör allting mer levande. Det finns inte mycket backtracking heller som är ett plus. Istället för de dryga pusslen i gamla dmc, så får vi plattforms sektioner, där man använder sig av en sort grappling hook och angel glide. Dessa är riktigt välgjorda och ger bra variation efter att man slagits mot horder av demoner.

Musiken är riktigt bra också, det ett metall band, Combochrist och sen nån dubstep grupp tror jag, som gör musiken. Den känns modern och passar in i spelet. Det är riktigt nice och höra intensiva låtarna i striderna.

Nu till det negativa. Bossarna är för få, i dmc 3 fanns det nästan en boss i varje bana men här finns det kanske 5 bossar i hela spelet. Det 2-3 sista banorna är också lite dåligt designade och tråkiga, gemfört med de i början och mitten. De borde ju lägga allt krut i slutet.

Spelet är inte så värst långt, runt 9 timmar. Men det är inte dåligt. It's short but sweet. Sen finns det sectret missions man kan låsa upp och högre svårighets grader. När man klarar spelet får man också Dante med vitt hår, går även att skaffa ett skin så att han ser precis ut som den gammla Dante. Så alla som klagar på hans utseende blir väl nöjda. Det kommer även ut dlc senare, som är en epilog där man kör som Vergil. Vergils Downfall.

Hur som helst är det här ett riktigt bra hack n slash spel och är definitivt värt ett köp. Hittils det bästa under 2013, hoppas verkligen på en uppföljare till det här.

Betyget blir 9/10

Spelade även Metal Gear Rising demot och tycker det här är i samma klass.