Mass Effect 2

Skrivet av: Honored   2013-02-09

Mass Effect kom i slutet av 2007 och tog alla med storm. Historien om Commander Shepard och hans kamp mot den förrädiske Sauren bjöd in oss till en episk rymdsaga om lojalitet, kärlek, svek och mycket annat

Shepard och hans besättning är ute med Normandy på uppdrag, då plötsligt ett oidentifierat skepp skjuter ned dem. Shepard, som den fantastiska kapten han är, gör allt för att rädda besättningen och dras själv ut i rymden. En närliggande planet drar in Shepard i atmosfären och vi alla vet att han går mot en säker död. Det går sedan två år i handlingen och Shepards död är känt för allmänheten. Vi vet dock bättre och en välkänd organisation från ettan vid namn Cerberus plockade upp Shepards lik strax efter hans död för att kunna återuppliva honom, ett projekt som kostar biljoner.

Här drar Mass Effect 2 igång och du får äntligen styra Shepard igen. Det första man kommer lägga märke till är hur förbättrad shooter-delen av spelet är. Kontrollen är mera exakt, smidigare och rörligare vilket är väldigt välkommet. Väl i stridens hetta så är det numera naturligt att ta skydd, fälla en fiende för att sedan rusha till nästa skydd där man tittar fram smått runt hörnet för att ödelägga en hel trupp med fiender sekunden senare. Snabbare, mer exakt och dynamiskt är tre ord som kan beskriva uppdateringen av Mass Effects stridssystem. En annan sak som inte fanns i Mass Effect var ammunition. Förr kunde du peppra hur mycket som helst och det enda som hindrade dig var när vapnet blev överhettat. Mass Effect 2 har istället ammunition vilket bidrar till svårare och mer taktiska strider. Vissa strider kräver ibland att du är utrustad med rätt sorts ammunition i spelets nya vapenklass, Heavy Weapons. Heavy Weapons bjuder på granatkastare, partikelstrålar, raketgevär med mera och används ofta för att ta kål på större fiender eller en större grupp av fiender.

I och med att striderna blivit mer taktiska och ammunitionen begränsad har Mass Effect 2 blivit svårare än föregångaren. Numer gäller det att vara på tå och dessutom vara väl förberedd. Du har inte som i föregångaren en massa olika vapen, utan istället har du två-tre olika val per vapen och dessa kan du uppgradera genom att forska fram olika teknologier. Men det är inte bara alla vapen som kan uppgraderas utan det gäller även för din armor, omni-tool och hela ditt skepp. Tro det eller ej, men hur väl förberedd du är och mycket av det du gör genom spelet spelar stor roll i vad som komma skall.

Mass Effect 2 bygger helt och hållet på föregångaren. Det finns självklart värde i att spela det utan att ha spelat ettan men man går miste om en hel dimension av Mass Effects trollbindande histora. Om du startar ett nytt spel och inte har spelat ettan kan du självklart lära dig om händelserna i föregående spel genom den massiva codexen. Jag tycker dock att Mass Effect 2 först kommer till sin rätt när man importerar sin sparade karaktär från ettan. Jag var dock skeptisk till om jag skulle importera min karaktär från ettan eller ej då jag lyckats göra den ohyggligt ful. Man kan ändra utseendet på sin karaktär om man laddar upp den, så alla som gjort samma misstag som jag kan slappna av. Dessutom vävs det in väldigt bra i storyn och att Shepards utseende ser lite annorlunda ut känns helt naturligt.

Genom spelets gång så fortsätter Mass Effect 2 förbluffa dig kring vissa val du gjort i ettan, förutsatt att du laddar upp din gamla karaktär. Alla större val, vissa sidouppdrag och relationer till karaktärer spelar in och påminner dig om "just det, jag gjorde ju det i ettan. Jag undersökte alla Guardians i Citadel." Helt plötsligt känns allt man gjorde i föregångaren värt besväret och om inte annat kan man köra igenom föregångaren ännu en gång bara för att få en annan upplevelse i tvåan. Stora val och möten mellan moral och skuldkänslor är vardagsmat i Mass Effect 2. Nu kan du dessutom för första gången interagera i samtal med andra karaktärer. Istället för att välja en mening i "konversationshjulet" kan du nu agera direkt i någon annans mening med ett enkjelt knapptryck. Säg att någon uppträder hotande så kan du få valet att göra livet kort för honom genom en blinkande röd symbol i ena hörnet. Är du snabb nog kan du trycka ned den motsvarande knappen och t. ex. putta ut honom genom fönstret mot en garanterad död.

Mass Effect 2 har lärt sig ohyggligt mycket av föregångaren. Mass Effect hade sina brister och de blev vid lansering lätt förbisedda av kritikerna. De ointressanta sidouppdragen, helvetesterrängen på främmande planeter, bilens fantastiskt dåliga kontroll och de eviga hissarna är bara ett par saker som förbättrats i tvåan. När du nu utforskar nya planeter landar du inte på dem över huvud taget. Du har istället en scanner på ditt skepp där du undersäker planetens yta. Skeppet är även utrustade med probes för att skicka ned till planeten. För det mesta hittar man enbart värdefulla resurser som används för att uppgradera vapen och liknande, men om du närmar dig en planet med något annorlunda på får du reda på det och kan direkt landa på rätt ställe. Bilen är bortblåst och det är absolut ingen förlust och nu behövs den inte heller längre. Hissarna har ersatts med vanliga laddningsscener på de ställen där man färdas en längre bit, men om du väljer att gå hela sträckan finns det nu istället korridorer som agerar som laddnigsbitar. Du springer helt enkelt genom korridoren medan spelet laddar och på så vis känns det naturligt bra. Laddningstiderna är dock långa när de väl kommer.

Undersöka planeter med sin scanner är verkligen inte roligt. Återigen är det en förbättring från ettan, men det tar fortfarande ohyggligt med tid och är förbannat tråkigt. Dock är det väldigt belönande och när ens hårda slit visar sig bli avgörande för vissa delar av storyn känns det åtminstone förlåtligt. Spelar man 360-versionen av spelet rekommenderar jag dessutom att man installerar spelet på hårddisken. I vissa filmsekvenser händer det så fruktansvärt mycket och spelets sekvenser verkar inte riktigt vara optimerade för Xboxens kapacitet vilket jag tror kan avvräjas med en installation. Annars är garfiken slående och förbättrad från ettan. Vid vissa tillfällen är det fortfarande att texturer inte riktigt hinner med, men det är inte i närheten av vad vi fick se i föregångaren. Mass Effect 2 pressar dessutom lådans kapacitet till nya höjder vad det gäller att hantera flera saker på samma gång på skärmen. Jag finner mig själv med att stanna upp mellan varven och bara beundra den fantastiska värld som BioWare byggt upp. Städerna, planeterna och nu även sidospåren är gjorda med sådan omtanke att det är svårt att inte känna att "detta är hur det ser ut i galaxen. Vi vet om det."

Mass Effect 2 har fantastiska röstskådespelare, vilket de redan bevisade i föregångaren. Om jag minns rätt har de 900 olika röstskådespelare genom spelet, vilket visar hur enormt mycket resurser de lagt ned. Det tillkommer även ett soundtrack med kända låtar från föregångaren och nya bombastiska melodier som konkurrerar med självaste Star Wars.

Medlemsrecensioner31
Samlat betyg: 9.5/10
1