New Super Mario Bros. U

Några månader efter Wii U's release lade jag äntligen vantarna på konsolen. Nintendos färgglada atmosfär, och harmlösa komik lockade mig verkligen, då jag var ganska less på djupa och mörka titlar, och bara ville ha någonting att sätta mig ner efter ett arbetspass på tretton timmar. Super Mario passerade mig i tanken, och jag köpte ett sprillans nytt "New Super Mario Bros U", och stoppade försiktigt in skivan i läsaren. Jag log ett brett leende då musiken kickade in bakom en fantastiskt fin bild på en kaxig Mario följd av en livrädd Luigi. "Det här blir ett underbart äventyr", tänkte jag. "Det här kan jag slöspela när jag är lite trött efter mitt arbete". Men ack så fel jag hade. Mitt möte med Super Mario till Wii U blev ingen vacker saga lämplig för 3-åringar. Nej, det blev ett möte med djävulen. Jag har väckt känslor som jag inte ens trodde att jag hade, jag har kastat fram svordomar jag inte ens visste fanns...

Spelet börjar i vanlig ordning med att Peach kidnappas av Bowser. Motivet uteblir som vanligt. Vi vet inte varför hon blir kidnappad, antingen på grund av att Bowser behöver fler jobbiga ungar som skall försöka ta kål på Mario, eller så vill han bara jävlas. Grafiken är inget speciellt, men jag förväntar mig inte mer av just Super Mario. Varför skall man lägga ner massor av krut på grafiska element i ett 2D-platformsspel som härstammar från 80-talet? Man har arbetat mycket mer färger, och hur de skall fungera tillsammans, och det här gör Nintendo med bravur, som vanligt. Det är det första Mario i HD, vilket är välkommet bland de etablerade Mario-fansen.

Jag vill börja med att prata om hur gamepadden fungerar med just Super Mario. Personligen så föll inte paddens spakar mig i smaken, då det är för lätt att föra den neråt så att Mario antingen gör bomben ner i ett hål, eller någon annanstans där döden är självklar. Ett annat argument för att inte använda gamepadden är att man, i stridens hetta, gärna vill ta sönder något. Jag kan garantera att Wii-remoten är ett billigare alternativ för det här ändamålet. Min kontroll iklädd gummi överlevde hela spelet, otroligt nog! - Något jag också vill poängtera (och varna för) är att multiplayer-läget INTE stödjer gamepaden för någon som faktiskt vill spela. Det här betyder att om man vill spela tillsammans med sin familj så måste alla inblandade använda sig av en Wii-remote. Jag gick själv på den här niten, och när alla dukat upp för en spelkväll saknade vi en kontroll! Sluta snåla, Nintendo..!

Super Mario handlar, och har alltid handlat om gameplay. Vad skall Mario göra den här gången för att kunna ta sig till Peach oskadd? I "New Super Mario Bros U" skall man göra mer än någonsin. Glida ner i rör, hoppa på flygande skalbaggefiskar med vingar, bli kidnappad av skepp och så vidare. Allt det här medan fiender springer, flyger, hoppar, ramlar, letar och utplånar dig. Mario följer på något sätt principen "gör om gör rätt", då vi amatörer måste göra just detta. Spring in, dö... Spring in, klara platformen du just dog vid, dö vid nästa... Ungefär fortsätter en spelsession i all evighet. Just banan med skalbaggefiskar var extra frustrerande, eftersom en del designfel uppenbarar sig. Om Mario landar för nära kanten av fisken skuttar han vidare automatiskt, vilket är jävligt frustrerande. Det gör det inte bättre att han dör om man nuddar fiskens huvud. Jag bestämde mig för analysera fisken närmre, och den har inte ens en mun. Det här är helt oförklarligt! Stackars Mario dör genom att bli ihjälskallad av en flygande skalbaggefisk! Svårighetsgraden är också väldigt ojämn. Vissa banor spelar du igenom utan att ens behöva tänka och vissa behöver du ägna nästan en timme åt att klara. Det finns dock inget som kan överträffa den erotiska känslan som uppstår i dina genitalier när du klarar av en bana.

Musiken är densamma som i restrerande New Super Mario-spel, med vissa tillägg. Den är glad, och representerar sällan spelarens humör, då man oftast sitter och är skitförbannad. Spelet saknar även onlinestöd, vilket betyder att man inte kan spela det över internet med sina vänner. Det här är en flopp utan dess like, då Nintendo varit skitstolta över att hela principen med Wii U är just online communityn. Skärpning Nintendo, vi måste kunna spela våra spel online, särskilt de spel som till och med uppmuntrar multiplayer.

Fast sådär i efterhand så måste jag ändå säga att jag har haft väldigt kul, samtidigt. Jag kan säga till dem som planerar att köpa spelet, utan att ha någon vana med tidigare Super Mario-spel... Förbered er på att lära känna er själva, och era svagheter, för de går inte att dölja i ett spel som aldrig förlåter dig för dina misstag. Det finns en drivkraft i New Super Mario Bros U som håller mig kvar i spelet., och får mig att längta hem lite grann, för att återigen försöka med det omöjliga: Att klara av New Super Mario Bros U.

Samlat betyg: 7.2/10
1
2