Dead Space 3

"Metodik, metoder och tillvägagångssätt i diverse verksamheter", hmm... ordet metodik verkar passa väldigt bra att beskriva Dead Space 3. Där man bygger sig en spelstil som oftast är att skjuta lemmarna av den zombieliknande alienrasen Necromorphs. Varför kan jag inte släppa tanken på att hela konceptet som fick mig älska det första spelet är helt borta nu förutom systemet som handlar om att så blodigt som möjligt skära av kroppsdelar på necromorphs?

Ändå så ska jag säga att jag faktiskt älskar Dead Space 3, även om all psykologisk skräck är helt borta och det ersatts med ett actionsystem som faktiskt känns tungt och våldsamt. Som ett tecken på mina tankar så kastades man snabbt in i en annan människa än Isaac Clarke. En militär vid namnet Tim. Återigen vill EA och Visceral Games visa upp vad man kan åstadkomma med dagens teknik och bjuder på en snöig värld som ser mäkta imponerande ut. Med Tim får jag även uppleva hur dåliga som vapnen känns när de inte skär av kroppsdelar utan bara orsakar väldigt lite skada utan egentlig effekt. Det dröjer dock inte länge innan jag kastas in i resterna av ett kraschat skepp och jag känner genast känslan av Dead Space serien... Trasiga, nerblodade sci-fi miljöer som känns lite småläskiga men ändå konstigt välkomnande ut.

Härifrån dröjde det inte länge innan jag fann det första skräckförsöket. Det var... En besvikelse... Jag förstår mig verkligen inte på varför man tog bort all skräck det känns väldigt negativt och är väldigt tråkigt att något sådant klipps bort ur en så bra spelserie.

Det dröjer inte länge innan jag kastas in i Isaac's roll igen och nivån börjar med att jag skjuter... Människor? Vid det här laget började förvirringen öka mer och mer och jag började faktiskt bli lite besviken på vad som hände. Självklart passade det väldigt bra in i storyn då följarna av "The Unitology" försöker väcka alla markers (de apparater som väcker necrmorphs från döda) och mer eller mindre utplåna mänskligheten så den nya rasen necromorphs kan få sitt herravälde.

Nästa nivå känner jag dock hur jag äntligen spelar Dead Space igen. Allt känns så bekant och metodiskt, mitt tillvägagångsätt är att först skjuta benen av dom och sen klyva halsen vilket oftast resulterar i en snabb död. Jag vet inte om jag blivit förlegad eller om det faktiskt är nytt att necromorphs denna gång tål mer än förut och kräver lite mer ansträngning redan på den normala svårighetsgraden.

Det finns ett system som jag bara måste få nämna och det är crafting systemet.

För er som läst min recension av Far Cry 3 där jag sa att craftingen kändes ologisk och tråkig så kan jag säga att här tycker jag inte detsamma!

Som ni som redan spelat Dead Space förut vet, är Isaac en ingenjör och kan därför i det här spelet bygga vapen, detta kräver antingen material eller komponenter som går att hitta under spelets gång och finns även på vissa ställen ett oändligt återkommande förråd av resurser vilket jag starkt rekommenderar att man inte utnyttjar då spelupplevelsen och det lilla strävandet efter att få ihop till ett nytt vapen eller en ny del att sätta på sin bössa blir väldigt mycket mindre och t.om. förstört. Jag byggde en tvåhandsbössa (eller ett gevär som är den mer vanliga termen) med en militärprojektilkastare (som ett gevär, assualt rifle eller en shotgun). Ett nybörjar råd... Plasma Cuttern som du startar spelet med är mycket enklare att använda en vad jag nyss byggde innan man får ytterligare en komponent som gör den helt automat eller till en hagelbösssa. Alternativt finns även upgrade circuits som ökar hur fort du laddar om, skada, hur snabbt du skjuter eller hur stort ditt magasin är. Dessa är väldigt effektiva och kan göra minsta lilla pistol till en masslaktande dödsmaskin. Om ni vill titta lite på hur det funkar utan circuits funktionen rekommenderar jag (http://www.deadspace.com/content/weapons-builder-iframe)

Vad som även bör nämnas om det inte redan framgått är att spelet är fruktansvärt våldsamt, kroppsdelar flyger åt alla håll, blodet sprutar i mängder och dödsscenerna är väldigt störande för de som har svårt att se tidigare nämnda saker (dock inte värre än 2:an med sin fina ögonkirurgi!).

Ljudet vet jag inte riktigt hur det ska beskrivas, necromorphs låter äckliga, röstskådespeleriet är älskvärt om än ibland lite dåligt gjort i vissa stunder medans lemmar går av med tillhörande äckliga ljudeffekter.

En rolig sak som lagts till nu är att man även kan spela co-op med en kompis och dela på våldsorgien. Det är ett intressant tillägg som minskar skräckfaktorn ytterligare men faktiskt ökar spelglädjen lika mycket som det drogs bort och ökar livslängden ett litet tag.

Jag rekommenderar starkt Dead Space 3, inte för skräckmoment längre utan om man vill få mer story, uppleva en riktigt brutal actionfest och kanske ha ett till spel att gapa på polaren som precis dog i.

+Tung Action
+Äntligen Co-Op
+Grafik, Ljud