The Darkness II

Skrivet av: zwqase   2013-02-27

En sak kan konstateras direkt, och det är är att The Darkness II är riktigt underhållande. Däremot hade jag inte spelat det första spelet tidigare och fick därför ge mig i kast med det innan jag tog mig an Jackie Estacados fortsatta kamp. En bra idé i det avseende att det första spelet är ett oerhört bra sådant det också, men tyvärr gjorde det också att The Darkness II på somliga plan var en liten besvikelse.

Därför trots att man tar upp där ettan slutade och är en trogen uppföljare där händelserna i ettan har stor prägel på tvåan så känns det ändå som att de två spelen inte riktigt passar ihop. Det märks lite för tydligt att man bytt utvecklare. Många av karaktärerna känns inte som desamma längre och man pratar framförallt om Jackies far på ett sätt som känns främmande för mig som kom direkt ifrån föregångaren.

The Darkness II är dock fortfarande oerhört bra, som sagt, och starkt berättarmässigt ovanstående till trots. Det finns många minnesvärda sekvenser, även om det är svårt att trumfa ettan som satt på några av de bästa stunderna jag upplevt i ett spel.

Designen, som är helt omgjord från ettan, är för det mesta väldigt läcker, men den bit där man i mitt tycke gjort ett bra mycket sämre jobb är i designen av de två darkness-armarna, som var långt mycket läckrare i det första spelet.

Men nog med klagomål, för det finns något som The Darkness II gör långt mycket bättre än ettan och det är spelmekaniken. Där ettan var klumpig och styltig flyter tvåan på helt fantastiskt bra, vilket tillsammans med många minnesvärda stunder i berättandet är den stora anledningen till att spelet är så underhållande.

Att kombinera alla sina krafter där man kan slita loss bildörrar och använda som skydd samtidigt som man med dubbla pistoler pressar bly i fienderna leder till många oerhört roliga spelstunder. The Darkness II har dock ett problem som får lov att ses som mitt verkligt stora klagomål. Spellängden. Okej att spelet börjar lite halvt om halvt på en ny ruta, med vissa detaljmässiga saker som kanske inte känns helt klockrena, för det stora problemet är ändå att kampanjen inte hade mått dåligt av några timmars utökning.

Som avslutande fotnot kan jag nämna det här med att man numera blir nästintill blind när man går in i ljuset, till skillnad från det första spelet där det sved något tills en darkness-krafter försvann. Jag vet inte riktigt vad jag tycker om det faktiskt. Vad man gjorde i ettan fungerade väl där och inledningsvis var jag irriterad på vad som sker i uppföljaren, men det ger ändå lite mer utmaning och inom ramarna för handlingen och spelmekaniken fungerar det i slutändan trots allt väl.

The Darkness II sammanfattas ändå till ett väldigt bra spel. Visst finns det saker som hade kunnat överföras lite bättre från det första spelet och spelet hade kunnat vara lite längre, men för vad det är lyckas det trots allt riktigt bra såväl handlingsmässigt som spelmekaniskt. Och att det slutar på något av en cliffhanger har jag inget emot heller. Jag vill ha mer.

[Testad version: PC]

Samlat betyg: 9.3/10
1