The Walking Dead

Skrivet av: zwqase   2013-02-27

När de första bilderna på The Walking Dead visades upp skrattade jag gott. Vad är det här för skit? Grafikstilen var inte alls lockande, peka-klicka kändes som en primitiv spelstil som inte skulle kunna få igenom spelets känsla till fullo och inte minst så hade Telltale Games i samma veva börjat pumpa ut sitt Jurassic Park-spel som verkligen inte var mycket att hurra för.

Så det dröjde bra länge innan jag till slut blev övertalad till att ändå ge det en chans. Vid det laget låg episod fem runt hörnet och vad det hela slutade i var att jag blev så indragen i ett karaktärsdrivet drama att The Walking Dead för mig utan den minsta tvekan måste klassas som årets största överraskning.

Spelet lever nästan uteslutande på sina underbara karaktärer, vilka man gjort ett grymt bra jobb med. Så fort det händer dem något bryr man sig, vilket är den ensamt största anledningen till att spelet är så bra som det är. Du blir mer engagerade i de val du tvingas göra, vilket i sin tur gör spelet till en spännande resa när du följer vad som händer med de olika karaktärer och hur de val du gjort påverkar utvecklingen av olika situationer och relationer.

Spelets svagheter sitter dock i att alla karaktärer inte är lika lätta att tycka om. Framförallt från episod fyra och framåt stöter man på ett antal figurer som känns väldigt intetsägande och tråkiga, framförallt i jämförelse med de man stött på tidigare. Kanske hade de varit roligare att ha och göra med om man mött dem tidigare och fått mer tid med dem, men som det är nu brydde jag mig inte nämntvärt om dem, förutom någon enstaka.

Vad detta resulterar i är också att när saker sker en karaktär man bryr sig mer om istället för en av de andra så blir spelet genast mindre engagerande. Så även om slutscenen är en väldigt, väldigt bra sådan, så kan jag ändå tycka att slutet som sådant inte var i närheten av lika bra som jag hade hoppats, inte minst efter episod tre, som i mitt tycka var spelets absoluta höjdpunkt med så mycket skratt och gråt att jag var helt slut.

En annan svaghet, som dock är en mindre sådan, är att spelet ändå är ett peka-klicka-spel. Det lägger ett väldigt tydligt lager över världen som hela tiden påminner en om att detta ändå är ett statiskt spel och inget annat. Vad som är bra med detta är att Telltale Games kan anpassa vad spelaren ska se, men det finns ställen när jag kan tycka att en friare kontroll hade kunnat ge spelet en extra nivå av skräck, vilket hade kunnat förstärka ens engagemang i handlingen.

Men jag tror inte att skillnaden hade blivit enorm och som sagt så är detta aldrig något stort problem. Isåfall hade jag nog hellre sett en annorlunda grafisk stil. Den tecknade stilen som nu är vänjer man sig snabbt vid, men tänk vilken helt annan nivå av grafiskt motbjudande våld det hade blivit med en grafikmotor som Naughty Dogs eller Square-Enixs. Eller varför inte karaktärsmodeller av samma kvalité som i Dead or Alive 5?

Fast det där är, som sagt, småsaker. Den största negativa aspekten är ett antal av karaktärerna, men även det känns ganska så försumbart i det stora hela. Därför sammantaget är The Walking Dead ett helt fantastiskt spel som man bara inte får missa.

[Testad version: PC]

Medlemsrecensioner9
Samlat betyg: 7.5/10