Prey (2006)

Återigen ett spel som multnar bort i reabackarna, trots att det skänker en av årets bästa upplevelser.

Ja. Det var ju där jag fann det. Fattig och uttråkad letade jag desillusionerat i lågprisståndet i affären. Därifrån brukar man förresten för det mesta få gå tomhänt, ety fantasin om att hitta ett förhållandevis nytt och bra spel just där, brukar aldrig rimma med verkligheten. Och Prey, tja, framsidan är tämligen omintetsägande, det skulle kunna vara lite vad som helst, baksidan inte så lovande. Köttiga och till synes smaklöst designade monster som man skall skjuta på. Men. Hade inte spelhelvetet fått ganska bra recensioner? Åtminstone för grafiken. Jag offrade tvåhundra spänn.

Och det blev ett av mina bästa spelköp. Eller, det ska sägas, ingressen är inte så lite cheesy, med en absurd huvudrollsinnehavare som pratar lite för stelt. Men sedan.
Genom ett enkelt upplägg hamras en enda känsla in i spelaren: det här är främmande, det här är främmande, det är...främmande. Det är groteskt, makabert, vidrigt. Det är hypnotiserande. Spelet lyckas med det sällsynta fenomenet att rycka mig ur min spleen, jag blir intresserad på riktigt, jag är verkligen förvirrad av att befinna mig i denna främmande värld, som är ett rymdskepp, en annan värld, ett helvete. Det enda jag vill är att fly, och rädda min kärlek. Min egna förälskelse, som gäller spelet, varar i över tio timmar. Sedan är jag övermättad. Det är också min enda kritik. Det är för långt. Fascinationen överlever sig själv. Eljest hade jag givit betyget 9. Kanske lite mer. Och om du tycker att recensionen är lite luddig, är det för att denna upplevelse inte skall dissekeras. Grip spelet. Du kommer att välta.

Medlemsrecensioner10
Samlat betyg: 7.9/10
1