Sleeping Dogs

Skrivet av: wally   2013-03-06

Sleeping dogs... Bra story, trovärdiga karaktärer livlig stad. Ja det är nog det jag skulle tänka på om någon frågade mig om hur jag ser på sleeping dogs. Jag satt och tänkte en hel dag "Ska jag köpa eller inte". Konceptet verkade riktigt bra. GTA fast på ett annat sätt. Jag valde att köpa det. Ångrar jag det? Nejdå, jag fick en väldigt fin upplevelse dem 17h timmarna tog mig att spela igenom. Då ska vi ta med sidemissons och story + utforska staden.

Vi börjar att prata om Storyn. Under hela spelet kändes det som att det inte var något som förklarades, alltså att det var något som uteblev. Man hade känslan att något inte riktigt stämde, Efter drygt 8h speltid så var mina föraningar rätt. Något var verkligen konstigt. Tyvärr kan jag inte ge någon hint om var det är eller vad det handlar om. Det skulle helt enkelt bli för självklart. Men storyn i sig är något av det bästa jag upplevt i ett "sandlåde spel". Man kommer in fort i den och förstår ganska snabbt vad det handlar om. Du är alltså en undercover polis som ska avslöja en typ av maffia familj. Enda anledningen till att dem plockar in dig för uppdraget är för att du är uppvuxen i området där just denna "maffia cirkel" utspelar sig. Förövrigt är vi hong kong.

Du spelar som Wei shen alltså en hård kokt snut med ett färgglatt förflutet. Som jag redan tror vissa har listat ut så är fighting en stor del av detta spel, även där blev jag förvånad. Jag bokstavligen älskar spelets fighting system tycker det är klockrent gjort. Det är inte för svårt och inte för lätt. Utan ganska lagom utmaning. Under hela spelet kan du bygga på dina färdigheter och utvecklas. Spelet bygger under hela storyn på överraskningar. Vissa blir du glad av, andra blir du arg av, vissa kanske du till och med släpper en tår för. Spelet blir ganska känslosamt ibland. Vilket jag personligen tycker bara är ett plus. Ett bra spel ska ha en djup story! (Beroende på genre självklart.)

Vad är det då som gör Sleeping dogs till ett så bra spel? Jo det ska jag förklara, Staden känns livlig, Pengar spelar en viss roll i detta spel. Finns massvis med kläder som du kan välja efter egen smak. Uppdragen är varierande och väldigt roliga. Det finns även fullt med sidemissons även dem är varierande. Men det absolut bästa med detta spel måste jag faktiskt säga är storyn. Man både ser och känner att det är mycket arbete nerlagt på den. Röst skådespeleriet är en klass för sig om du frågar mig. Tycker det är klockrent. Det känns trovärdigt helt klart.

Du får under spelets gång känna på livets bästa stunder, men även botten på livet. Utan att spoila för mycket tänk dig typ. Du har allt livet leker du håller på att komma någonstans, sen helt plötsligt så vänder det. Folk misstror dig. Saker händer och helt plötsligt tar saker en ny vändning. Du måste än en gång visa dig värdig att...

Som ni säkert tänkt på har jag inte sagt ett ord om bilfysiken, därav att den är kass. Eller kanske inte kass. Men jag skulle vilja få bort arcad känslan lite. Men efter du spelat några timmar så vänjer man sig och stör sig inte så mycket. Men det är något som ska bättras på helt klart. Men i grund och botten så är detta ett spel jag fullt rekommenderar att köpa. Gillar du GTA så gillar du detta. Alla spel har brister kom ihåg det! Så vi avrundar väl detta med att säga följande. Staden är full av liv, storyn sätter sig. Rent ut sagt, köp och få en upplevelse som få!

+
-Storyn.
-Karaktärerna.