Battlefield 3

Skrivet av: zibbz95   2013-03-13

Dice stora 3:a visar vart skåpet ska stå! Recensionen lägger fokus på Multiplayerdelen.

Det är mycket snack kring FPS spel, och särskilt dem som sätter multiplayer i fokus. Personligen har jag tröttnat på alla hundratals "CoD titlar" och spel som påminner om just CoD. Det samma gäller Battlefield: Bad Company. Saknaden efter det där där riktigt maffiga kriget med enorma höghus, massor med olika fordon och en massa utrustning saknas ännu. Men så har vi ju förstås Battlefield 3...

Inga höghus här kanske (bortsett från de fräcka expansionspaketen såsom "Back to Karkhand" eller "Aftermath") men de bland de öppnaste och största slagfälten som setts på konsol. Även nu efter ett halvår så inser man ganska snabbt att det finns vissa delar på kartan som aldrig besökts, visserligen för att detta inte behövs men dem finns i alla fall.

Banorna är väl genomtänkta. Här finns byggnader som erbjuder en utkiksplats för kulsprutor och olika dungar och små klippor som erbjuder snipers att spana runt på. Att avancera över ett fält är inte alltid det lättaste att göra på egen hand, något som ger behovet utav att se sig om ett par gånger först.

Det finns en handfull banor att välja mellan och dem bygger alla på olika stridsscenarion. Exempelvis har vi Caspian Border som är fylld med klippor, dungar och och ett vidsträckt landskap med motorväg och bensinmackar. Banor som Damavand Peak som erbjuder berg och bland FPS historiens högsta fall.

Battlefield 3 känns som en mix mellan seriens "Bad Company", inspiration ifrån "Medal of Honor" och förstås originalen. Här finns 4 soldatklasser (Soldier/Medic, Engineer, Support och Recon) och 6 vapenkategorier, varav två valbara för alla klasser.

Istället för att gå igenom antal vapen och liknande så vill jag hellre prata om olika effekter Dice lagt till. Dessa effekter är "Bulletdrop" och "Suppression". Varje gång ett skott flyger förbi dig, så kommer figuren reagera på detta igenom att vapnet svajar och bilden blir "dimmig", något som för en gångs skull ger lite känsla i att ropa i micen till sina kamrater om understödseld och att det faktiskt funkar.
Bulletdrop ger känslan utav att slagfältet kräver taktik eftersom vapnen har begränsad räckvidd och styrka på olika avstånd. Därför finns det olika vapen för många olika syften.

Battlefield är ett spel som sällan gynnar den sinsemellan aggressiva ensamspelaren. Här krävs i flesta fall samarbete för att det ska bli lönsamt för alla. Det är lika krävande att använda en tank på egen hand som det är att plocka ner den på två man hand. Ibland händer en del lyckosamma händelser eller att en spelare klurar ut olika knep för att träffa fordonets svaga punkter, men det är inte alltför ofta. Även om det blivit vanligare allteftersom spelet spelats länge nu och Battlefield 4 ser ut att nalkas.

Frostbite motorn ger Battlefield potential, och ett utförande som får det att sticka ut ur mängden. Battlefield kommer alltid att vara Battlefield. Det bara är så. Det är spelet som erbjuder fordon, flaggbaserade spellägen och sammarbete. Stora banor och förstörbar miljö. Varierade kartor och många olika punkter att hålla. För den som inte följt med sedan serien startade som Battlefield:1942 så rekommenderar jag att prova spela några kartor, ifall det nu ännu finns några som spelar, och sedan prova Battlefield 2. Spelet är knappt förändrat, utan snarare moderniserat och uppdaterat med nya detaljer, idéer och effekter.

Det är svårt att se vad Dice kan göra bättre annat än att finslipa spelet. Nerfa ett par vapen, släng in nya kartor, förbättra "reaktionen" får när karaktären blir träffad. Även sättet du låser upp föremål på funkar som bäst nu då det är level baserat och samtidigt kräver att du använder dig utav just den utrustningen och vapnen för att stiga i level med den. En rättvis balans, men något som kan skapa avsmak för spelare som inte bryr sig om att "komplettera" spel genom att låsa upp. I mina ögon så börjar spelet på riktigt när du låst upp all utrustning till dina 2 primära soldatklasser. Det är då variation på hur du väljer att ta ner dina motståndare uppstår.

Ljudet i Battlefield är som vanligt enastående! Det finns en ljudeffekt för allt och vapnen dånar högt. Explosioner från tanks och helikoptrar suger åt sig din uppmärksamhet från allt annt i slagfältet och på det hela så funkar detta med god balans.

I slutändan så är detta ett spel med HÖG potential och eget utbud. Det går inte riktigt att jämföra detta med andra FPS spel eftersom det är få som gett sig på att konkurrera med Battlefield (och lyckats) med dess egen karaktär. Detta är ett måste-ha-i-hyllan-spel. Det är den här generationens Battlefield, en klassiker.

Grafik: 8
Ljud: 9
Kontroll: 9