Rage

Skrivet av: zibbz95   2013-03-23

Till sist kommer det mycket eftertraktade Rage! Frågan är om det når upp till förväntningarna...

Id Software är nog som mest kända för det stora genombrottet Doom eller Quake. Bara detta skapar en riktigt stor hype om Rage redan i förväg. Id Software är ju FPS genrens fader! Så vad har Rage att erbjuda nu då?

Överraskande nog landade spelet snabbt bland reabackarna på omkring 70 kronor. Alla exemplar som finns att hitta är för övrigt Anarchy Edition (Limited Edition). Att slänga ur sig en dryg hundring är idag ingen konst. Att få ett riktigt grepp om vad det är för slags spel du håller i handen, det är däremot en konst.

Den som spelat Borderlands kan komma att känna igen sig en del. En viss grund är så gott som identisk; Ökenmark, fordon och sättet du tilldelas och utför uppdrag (alla uppdragen har en mycket strikt ordning). För att skapa känslan utav ett öppnare spel så har Id även lagt stor fokus på att förflytta sig mycket i spelet och klämma in fordonsklasser, något som förbryllar mig varje gång jag tar kontrollen öve min buggy, eftersom Id lovat en Shooter. Då dem klämt in stor fokus på att utföra bonusuppdrag såsom stunts och race, så börjar jag fråga mig om deras brist på idéer sjunkit så pass att dem bestämt sig för att blanda detta med ett racingspel.

För att runda av denna bit om "raring" så bör jag även nämna att fysiken i fordonen är helt usel och det känns som att styra en skokartong med hjul. Dessvärre är även multiplayerbiten enbart fordon för dem som söker att mäta sig med andra spelare.

Rage är heller inget fritt spel, utan snarare en stor värld där du sedan väljer att gå in i byggnad som består enbart utav trånga korridorer med brist på både skydd och möjligheter att använda terrängen. Spelet följer en ganska strikt linje konstant även för dem som väljer att klara alla bonusuppdrag och samla alla samlarobjekt.

För att skapa känslan utav en levande plats så har Id lagt till många minispel för att fördriva tiden (och spendera pengar) i spelets städer. Spel som five finger fillet eller det ganska så underhållande strategiska kortspel som finns att hitta.

Vad har Rage kvar att erbjuda då? Jo, spelet bjuder faktiskt på en del underhållning ibland. Variationen på fienderna är mycket god, och trots att fienderna känns väldigt stela så lyckas man hitta en idé och mer eller mindre taktiska fördelar på olika trupper. Gangsters, mutanter eller cyborger. Olika vapen fungerar olika bra, och hur dessa blandas upp är mycket bra. Att det finns olika ammunition för olika fiender gör saken bara bättre. En del intressanta vapen finns det också. Allt från klassiska maskingevär till armborstar, support robotar och en slags kastkniv/bumerang som kapar mutanthuvuden vid varje kast. Här har Id verkligen lyckats!

Detta är relativt underhållande under en viss tid, men bristen på bossar och ordentlig utmaning gör det trist i slutändan. Utan en redig story blir spelet dessutom mycket monotont. Hela storyn kretsar kring att Jorden går under, och du ska ut och döda mutanter. Lite spännande blir det i början då kapslas in för överleva apokalypsen, men upptäcker sedan att en förening med knektar sätter stopp för att dessa nybyggare skall komma tillbaka. Varför är ännu oklart, och främst vem antagonisten är.

Grafiskt så ser Rage mycket bra. Inget utomordentligt, men Id har verkligen vågat ta i lite mer med pastellfärgerna. Ljudet utklassar däremot resten utav spelets attributer. Fienderna har trista repliker och upprepar lätt det dem säger, men allting låter. När en cyborg går mot dig, så hörs det tunga metalliska steg. Det är en slags dynamik i ljudet. Dialoger kunde gått och väl bättras på.

Så vad är Rage egentligen? Ett bra spel. Inget roligt, inget tråkigt. Bara ett spel. Id Software tycks inte ha hängt med i utvecklingen, inte alls faktiskt. Världen känns som om allt vore gjort utav sten. Inget lever. Allt är som fastklistrat och saknar känslan utav att vara den där nybyggaren på djupt vatten. Detta troligtvis för att kunna göra grafiken så fin som möjligt för att väga upp för dagens storverk.

Här saknas musik, dialoger och en riktig idé om handling. En story och förstås mycket modernisering utav figurens sätt att intrigera med omgivningen. Saker som att skärmen börjar skumpa mer då du sprintar eller låta bli att lägga dit dumma orsaker till att inte kunna nå ett rum (så som att en slags fiende som påminner mer om en staty ställt sig i vägen). Dessa saker behövde inte Id tänka på när FPS genren fortfarande lade på det stadiet då Doom var toppmodernt. Alla dessa missar plockar irån spelets egen identitet och lämnar kvar en mindmap utan plan på till vad den ritats upp till. Att slänga in minispel för att kompensera för förluster och för att förlänga den korta upplevelsen (som mitt i stridens hetta plötsligt tar slut!) gör inte saken bättre.

Detta spel är besvikelse på sin högsta nivå. Rage lever inte upp till något utav vad det lovat annat än kreativa vapen och god idé om koncept. Där tar det tyvärr slut. Plötsligt finns förståelse till varför spelet hamnat i backarna så snabbt. Ett kilo godis för den summan, är både för tillfället och i längden mer roande.

Grafik: 8
Ljud: 8
Identitet: 2