God of War: Ascension

Då var det dags att anta rollen som Kratos igen efter 3 års väntan, och denna gång får vi uppleva hans tid efter att ha blivit lurad till att döda sin egen familj. Men historien tar ändå plats innan det allra första spelet i serien.

Tanken bakom denna utgåva har nog varit att vi som spelare ska få en mera mänsklig bild av Kratos, men den tanken försvinner ganska så snabbt under redan dem första brutala striderna. Och tur är väll ändå det, för vi som kan serien sedan innan vet att vi köper detta spel för just den brutala delen.

Gameplay:
Jag märker ganska fort i kampanjen att en del nya saker har tillkommit i denna del av serien. Du har nu möjligheten att greppa tag i en fiende med ena svärdet, samtidigt som du kan svinga runt fritt med det andra. Denna funktion kan skapa lite mera spelyta när antalet fiender runt omkring dig ökar. En annan nyhet i spelet är att du nu kan gå in i närstrid mot dina större fiender. Väl i närstrid så attackerar du mestadels din fiende och får ibland vara beredd på att ducka när fienden försöker komma åt dig. I jämförelse med föregångaren så attackerar Kratos nu automatiskt i höjd med din fiende. Detta kommer väl till pass när fienderna befinner sig ovanför dig. Spelet erbjuder även ett multi-player läge för första gången, men det är något som ni får utforska på egen hand.

Utöver detta så känns spelet sig likt dem andra i serien. Fast du kommer ändå att få stöta på en del nya typer av fiender även i detta spel. En del av dem är helt nya för dig, och den andra delen av dem är använt material från föregångaren. Du kommer även under kampanjens gång att bli introducerad av 4 olika element som du kan tillföra dina svärd. Fast dem 4 elementen känns även här som återanvänt material från föregångaren.

Grafiken:
Det märks redan från dem första minuterna i spelet att konsolen kan överraska med snäppet bättre grafik år efter år. Trots med sina 7 år på nacken så blir man lika häpnad varje gång ett exklusivt spel släpps till PS3, och man vet direkt att hårdvara är inget som sätter käppar i hjulet för Sony. Spelutvecklarna lyckas alltid pressa fram den vackra grafiken trots konsolens gamla hårdvara.

Spelet i sig levereras med lite förbättrad grafik sedan föregångaren i serien. Dels märks det på den otroliga ljussättningen som dyker upp under spelets bästa stunder. Även texturerna och draw distancen verkar ha fått sig en liten fin justering på vissa ställen. Ibland vill man bara stanna upp och beundra dem stora och vackra vyerna som tilltalar spelaren. På grund av den förbättrade grafiken så ryktas det om att denna utgåva ska ha ett lägre antal av (bilder i sekunden). Dock är detta inget som jag märker under min kampanj, utan allt flyter på som det brukar i ett God Of War spel.

Det finns en sak med detta spel som kan störa mig lite ibland, närmare bestämt behandlingen av ljudet. Den punkten av spelet har både fått förbättringar och det motsatta. Det som har blivit bättre är att Kratos alla träffar och slag låter tyngre och mäktigare under dem mera enkla striderna. Men under dem flesta boss strider så tappas en hel del ljud märkligt nog. Man hör knappt vrålen och lätena som bossarna ger ifrån sig, och ibland överröstas boss striderna med spelets musik. Nått som jag med märkte ibland var att under dem flesta action moment så kan ljudspåret halka efter, både på dialog och anfall.

Självklart så trodde jag först att alla dessa problem med ljudet var på grund av någon fel inställning på min ljudanläggning. Men efter en hel del försök med ljud inställningarna och andras delade upplevelser över nätet så insåg jag att jag inte var ensam med dessa problem.

Sammanfattningen:
I helhet känns detta som ett väldigt roligt God Of War spel, fast det når inte lika högt som föregångaren gjorde. Även om Ascension grafiskt sätt slår föregångaren på alla punkter, så kändes kampanjen väldigt svag när det kom till berättande av storyn. Och även att jag har varit en "Playstation fanboy" sedan 1996 så ger jag spelet en ärlig men ändå stark 8 i betyg.

+ Grafiken
+ Nytt tillskott av fiender
+ Bra med miljö variation