Dead Space

Skrivet av: PhMan   2013-04-15

Ett nödanrop kommer från ett av yttre rymdens kalla hörn.. USG Ishimura, ett gruvskepp som bryter naturresurser från olika planeter har problem. Du, Isaac Clarke, är mekanikern som kommer tillsammans med räddningsfarkosten för att hjälpa till. Men Ishimura svarar inte när din farkost närmar sig och försöker få kontakt. Något är fel.. Något är allvarligt fel när man landar och försiktigt kliver in på Ishimura. Inte en människa i sikte, ingen som svarar på anropen. Vad har hänt? Var är alla?

Plötsligt byts tystnaden mot ett inferno! Mitt framför ögonen på dig så kommer ett monster från ingenstans och sliter isär dina besättningsmedlemmar. Blod och människodelar överallt. Du börjar springa allt vad du orkar mot en hiss för att fly. Du har inga vapen, inga planer och ingen karta att följa men paniken och viljan att överleva är starkare än något annat just nu. Monstret är efter dig och du hör hur den närmar sig. Du springer in i hissen och trycker på knapparna. Du vill bara undan! Dörrarna börjar äntligen stängas efter vad som känns som en evighet.. Du andas ut.. nästan! Varelsen hinner få in en arm men orkar inte hålla emot och krossas av hissdörrarna. Du är räddad.. för stunden...

Detta är starten på ett ultraspännande och hårresande äventyr som jag aldrig upplevt i ett tidigare spel. INGET spel har någonsin gett min sådan puls och sådan ångest att jag har behövt ta några extra och djupa andetag innan jag påbörjat en ny bana. Stresshormonerna är på max och du går runt på helspänn. De första banorna i spelet är så sjukt stressframkallande innan man kommer på att ja.. jag sitter tryggt hemma på min soffa med en Dualshock i handen. Jag ÄR inte i yttre rymden. Men man kollar för säkerhets skull en extra gång omkring sig ifall att... innan man återvänder till spelvärlden och laddar sitt vapen för att fortsätta gå runt i USG Ishimuras trånga korridorer.

Åter till handlingen.. Nu är du ensam, eller inte riktigt, snarare isolerad. Det finns två överlevande till som kommunicerar med dig via kommradio och skickar dig uppdrag. Men för att återförenas med dina kollegor måste du reparera skeppets vitala system och varje bana tar dig ett steg närmare de andra. För varje bana så nystas även historien upp på ett mycket bra och skickligt sätt genom att man hittar loggar som olika personer i besättningen har lämnat efter sig. Man börjar förstå mer och mer om hur det hela började. Besättningen på Ishimura har förvandlats till monster, mer korrekt necromorphs, efter att man funnit en sten i platenens kärna. Tillsammans med stenen släpptes även ut en organism som omvandlar döda människokroppar till olika läskiga former med olika egenskaper. Pandemin sprider sig i hög fart och snart är besättningen historia. All kommunikation med övriga mänskligheten är borta och ingen hjälp finns att få. Kommer man någonsin kunna fly detta helvete eller är det en långsam och utdragen död som väntar?

Ensam vandrar du genom de smala mörka gångarna med siktet alltid redo ifall något skulle hoppa fram bakom varje hörn. Just den känslan, att man är ensam, man hör en massa ljud, ljud som närmar sig och ibland bara försvinner bort men som ibland skrämmer skiten ur dig när det hoppar ut monster från ventilationstrummorna och närmar sig från alla håll med ett mål i sikte, att slita dig i stycken. Den känslan är så lyckad och så intensiv i Dead Space att jag sätter den som en referens till framtida spel.

Bakom skräcken finns också en handling som är riktigt bra och välskriven. Detta kunde ha blivit en "dum" döda-allt-och-alla-spel, men det är det inte. Handlingen styr spelet på ett utmärkt sätt och gör spelet riktigt intressant. Den släpper inte taget tills sluttexten börjar rulla på skärmen och man pustas ut. Banorna är varierande och lagom stora och känns väldigt genomtänkta trots att det hela utspelar sig på endast ett skepp.

Ljudet och musiken är fantastiskt bra och skapar en riktigt obehaglig atmosfär tillsammans med det visuella som kan vara väldigt blodig och extremt rå emellanåt. Kombinera det med en riktigt bra ljudanläggning och de bruna fläckarna i dina kalsonger kommer att nå oanade.. storlekar?! Riktigt, riktigt bra!
Det visuella är också väldigt bra med mycket detaljer trots den mörka omgivningen, men inte av referens kvalité och man kan känna att spelet har några år på nacken.

Det mest GENIALISKA med spelet är dock att man känner sig alltid ett steg efter när det gäller ammunition. Du har ALLTID för lite med dig och pengarna räcker inte till för att köpa åt sig skoningslöst med ammunition inför varje uppdrag. Den konstanta känslan av underlägsenhet och hopplöshet och att man faktiskt måste sikta och skjuta och inte bara peppra på och hoppas på det bästa är SÅ bra, för även om du lyckas döda 3-4-5 monster så är du DÖD innan du hinner säga apfis om du inte kan använda dina vapen. Dessutom måste pengarna fördelas jämnt mellan hälsolådor, vapen, utrustning och som nämnt ammunition som du kan köpa och uppgradera på datakiosker som hittas utspridda på Ishimura. Längst vägen hittas också diverse saker som kan säljas eller användas för att förbättra oddsen lite, men bara lite.

Avslutningsvis vill jag bara säga att detta är en pärla som inte bör missas. Inte många spel som lyckas så bra med sin atmosfär och obehagliga stämning. Spela ensam, spela när det är mörkt, köp en schysst ljudanläggning och du kommer att få en upplevelse du sent glömmer! Jag hoppas även innerligt att någon inser vilken fantastiskt film detta kunde bli och producerar en påkostad och välregisserad storfilm och vi pratar mästerverket Alien. Jag kommer iaf ställa mig i kö för att få tag på biljetter! Det finns två tecknade filmer vid namn Dead Space Downfall och Aftermath. Har endast sett Downfall och det visar vad som egentligen hände med besättningen. Den utspelar sig precis innan Isaac Clarke anländer till USG Ishimura och hjälper dig att förstå handligen bättre.

Medlemsrecensioner43
Samlat betyg: 8.8/10
1