League of Legends

Så League of Legends... We meet again!

League of Legends är väll ett av de mest spelade spelen i vår tid, om inte tom det MEST spelade. OM du går till en skolgård och frågar en random kille där så finns det en stor chans att de spelat eller spelar det. LoL är det enklaste av alla 3 stora MOBA titlar och är därigenom det största. En av de största fördelarna med att ett spel är lätt att komma in i är att det inte kräver lika mycket engagemang för att ha du ska ha en chans. Missförstå mig inte, vissa av karaktärerna kräver ENORMT mycket engagemang för att spela ens hyfsat vilket är ett plus för att bredda publiken.

En av de största sakerna som skiljer LoL från de 3 andra spelen är förutom den väldigt tecknade stilen på grafiken är det faktum att du inte har alla hjältar från början. För de flesta kanske det är helt okej men personligen så avskyr jag sånt. Riot Games tjänar MASSOR av pengar på att sälja alternativa utseenden till karaktärerna och de måste ta betalt för karaktärerna också? De andra 2 låter dig njuta av hela galleriet utan extra kostnad. Riot erbjuder ett par hjältar i veckan gratis för att ge dig en försmak av dom. Ett tips till nybörjare är att "smaka av" ett par hjältar och spara valutan du tjänar på games till den.

Det viktigaste att veta med LoL, DotA2 och HoN är att det finns 4 olika sorters "klasser". Dessa är som följer: support, ganker, tank och carry.

De som spelar support kommer att ha en enkel uppgift, du ska hålla dina medhjälpare vid liv och FRAMFÖRALLT er carry! De spelare som spelar tank kommer vara de som ska vara riktiga pansarvagnar i striderna. De ska vara tuffa, slå medelhårt och försöka hålla motståndarna borta från de andra. Gankers är de karaktärer som ska roama kartan och försöka ge laget kills, de spenderar normalt tid i mitten av kartan (denna plats ger mest erfarenhet) för att få erfarenhet så fort som möjligt. Men min personliga favorit och den roll jag spelar bäst är carry. Som carry har du i 80% av matchen en enda uppgift. Du ska ha mest guld, du ska spendera det mesta av matchen med att döda enheter för att få guld. När du sedan är klar för lite fighter så är det dags för erat lag att börja gå tillsammans. Du är den som tål minst, ska dela mest skada och kräver oftast att du är väldigt aktiv och uppmärksam i fighter. En sak du kan ta som regel som nybörjare till en början. I teamfights är DU och eventuellt en till carry de viktigaste i laget. Dör en support eller tank istället för dig är det inte hela världen och du bör retirera.

Nog om rollerna till tekniken! Grafiken är magisk, jag verkligen älskar stilen de har ordnat i LoL, det påminner om celshadade spel och ger en lite gulligare värld. Det gör även att spelet inte kräver särskilt mycket alls av datorn. De flesta aktiva datorer idag kan spela LoL och där är en rejäl styrka. Alla har inte råd med bra datorer och jag tycker verkligen att det är ett bra initiativ och att de lyckats skala den så bra för om du krämar upp allt till max så är det faktiskt riktigt snyggt.

Ljudet däremot... Fy fan för ljudet. Även om karaktärerna har en del roliga kommentarer och det för största delen inte stör särskilt mycket så kommer ens värld vändas upp och ner när announcern drar igång. Rösten riktigt skär i öronen och är livlös och tråkig. Här är ett till minus med LoL. Det saknar helt val att byta ut announcern till skillnad mot konkurrenterna. Hur kan man vara efter på en sådan simpel punkt? SPECIELLT när den ursprunliga är riktigt hemsk? Stäng av ljudet i spelet och dra på lite musik, i mitt fall Slayer eller Obsidia och det är bara att fortsätta lira!

Det finns 5 olika riktiga spellägen, ett mot bottar, en 5v5 med klassisk MOBA layout, en alternativ casual karta för 5v5, en 3v3 karta och en 5v5 arena kallad Dominion. Att ha med bottar i ett sånt här spel är faktiskt riktigt bra för att nya spelare inte ska kunna kastas ut i allt och åka på stordäng direkt utan faktiskt får en chans att lära sig hur spelet fungerar först.

3v3 kartan är också något jag vill ge tummen upp då de faktiskt tom. har speciella föremål att köpa på den kartan. Där är något konkurrenterna kan lära sig av, 3v3 och 5v5 är helt olika lägen och om man ska få alla hjältar spelbara på en sådan karta så är det nästan ett krav att skriva om lite föremål så att de passar. I tillägg till föremålen så finns även 2 punkter på kartan som kan tas över och hållas för extra bonusar. 3v3 läget är helt klart det bästa av de 3 stora MOBA spelen just nu och faktiskt det roligaste att spela om man inte har ett fullt 5-mannalag. Det alternativa att man kör 5v5 alla på en liten karta, här får du inte tillbaka liv vid eran shop i basen nej utan det finns bara hälsa på kartan att ta upp. Du får heller inte köpa några föremål förrens du dött vilket gör att det faktiskt blir lite bättre balanserat enligt mig. Är det något som LoL är dåligt på är det att hindra karaktärer som får mycket guld att TOTALT flippa ur och döda allt.

Dominion läget är grymt kul, det är knappast något man spelar seriöst utan bara en kul detalj. Om ni känner igen spelläget Domination eller Conquest i shooters så vet ni exakt vad det är. 5 Punkter på kartan, motståndarna förlorar poäng ju fler punkter ni håller och även här har de slängt in ett fåtal specialgjorda föremål. Man får även erfarenhet och extra guld hela tiden under matchen även om du står i basen. En liten rolig notering är att man börjar i nivå 3 och det är verkligen gjort för att gå fort och vara hektiskt, låg spawntid, mycket guld och kaos. Ett recept för underhållning.

När det gäller karaktärsgalleriet är det väldigt varierat och alla har en något längre backstory än vad de har i de andra spelen. Problemet är lite att Riot Games skiter ur sig så många heroes att det ofta kan bli obalanserat efter en ny release. Det är både bra och dåligt, det är jättebra att de släpper nya karaktärer för att skänka nya upplevelser till spelet men det är alltid tråkigt när någon hjälte är för bra. Då syns den nästintill varje match och är riktigt hemskt att spela mot.

Något som också är unikt för LoL är möjligheten att med runor, masteries (talents) och 2 såkallade summoner spells anpassa din spelstil till max. Det är en sak jag verkligen älskar med LoL, man kan anpassa sin hjälte på ett sätt som de andra spelen inte erbjuder. Här hade det vart roligare om man kunde haft ett sätt så att det blev mer balanserat. När det gäller summoner spells så är tex. Flash helt överspelad då den teleporterar din hjälte en kort distans.

I slutsats, LoL har fortfarande saker som jag inte tycker om men med en mycket bättre balansering än när det startade, specialanpassade föremål för olika lägen och möjlighet att anpassa sin spelstil så mycket som möjligt är det nog ett av de bättre faktiskt.

Grafik: 9/10
Spelbarhet: 8/10
Ljud: 5/10