Injustice: Gods Among Us

NeatherRealm Studios har försökt sig på att göra ett fightingspel med de populäraste DC karaktärerna, har dem lyckats?

Jag startar ivrigt upp spelet efter den långa väntan och möts av en riktigt trevlig meny, den är snygg och lätt att navigera i. Jag får erbjudandet att testa en tutorial och även att jag vet kontrollerna så tar jag den. Så fort jag är färdig med den så är jag redan kluven. Vad ska jag välja? Multiplayer, storyn, battles, S.T.A.R. Labs? Jesus. Men jag väljer ändå en vanlig fight för att testa vem jag trivs bäst med och jag värmer upp med genom att leverera några käftsmällar med The Flash.

Storyn är grymt bra om man jämför med vad NeatherRealm har levererat i sina tidigare spel. Att dem har lagt mer fokus på den i spelet märks snabbt. Jag kan lova er det att ni har aldrig sett Superman som ni har gjort i det här spelet, och detta är något alldeles extra att se. Som vanligt så är det lite snack mellan de olika karaktärerna och sedan blir det fight. Denna gång är det dock intressanta konversationer och många härliga cutscenes. Det tråkiga är att grafiken är halvdan i filmerna och när man ser karaktärernas ansikte på nära håll så känns det som om man har backat 3 år tillbaka i tiden, tyvärr. Vissa röstskådespelare är tyvärr väldigt dåliga men sen har vi han som jämt levererar ett makalöst bra jobb, Kevin Conroy. Mark Hamill gör ingen comeback som Joker, Batman: Arkham City var ju som sagt hans sista jobb som Jokern. Tara Strong gör som tur är också en stark insats som Jokers älskarinna, Harley Quinn. Så röskskådespelare från Batman: Arkham City kommer man att känna igen.
Sorligt nog är storyn ganska kort. Den innehåller 12 kapitel och i varje kapitel så spelar du som en av de 24 möjliga karaktärerna ca 4 gånger. Du kan räkna på ungefär 50 fighter i storyn.

NeatherRealm har varit kloka och infört lite mini-spel i storyn så det inte blir samma mönster, slåss --> film --> slåss --> film. Dessa kan vara lite småroliga att genomföra och beroende på hur bra du genomför dem tappar din motståndare olika mycket liv när fighten drar igång.

Grafiken levererar annars ett positivt intryck och bakgrunderna är enastående och banorna är extremt detaljrika. Menyn är troligen den snyggaste jag har sett genom tiderna. Om ni minns annonseringstrailern så är det den trailern som visades där som visas i bakgrunden och grafiken i den var långt ifrån dålig.

Många har klagat på det stela stridssystemet och jag kan förstå dem som tycker det men samtidigt tycker jag om att man behöll ett liknande system som i Mortal Kombat 9. Virtua Fighter och Marvel vs Capcom är inte min stil och jag föredrar detta system för det är lätt för nybörjare att komma in i. Samtidigt finns det nackdelar med det som när man möter en kompis eller någon online och dem kan enkelt välja en karaktär som bara spammar attacker på långt håll. I detta spel är Superman ett exempel på det p.g.a. sin lasersyn. Combos fungerar nu inte att använda sig med B/Cirkel. I detta spel har alla karaktärer en alldeles egen kraft, t.ex. Flash kan få tiden att gå i slowmotion i ca 5 sekunder, Batman kan kalla fram fladdermöss som han kan skicka iväg mot sina motståndare eller Nightwing som ändrar spelstil och sätter ihop sina el-stavar till en enda stor stav - Wonder Woman kan göra en liknande sak, Från att använda svärd och sköld till sitt lasso.

En annan sak man har infört i spelet är att man kan nu använda sig av omgivningen vilket kan vara till stor hjälp och detta fungerar väldigt bra. Ett enkelt knapptryck på RB/R1 och du plockar upp en använder din miljö till att leverera en smäll så motståndarna ser stjärnor. Detta är inte allt omgivningen har att göra med, en arena kan innehålla upp till 3 olika banor. På banan Arkham Asylum kan du gå mot den högra sidan av banan och sparka in din motståndare i väggen så det blir en film där Scarecrow kommer och förgiftar din motståndare och slår ner honom genom marken så ni nu fortsätter fighten på ett annat ställe, din motståndare tappar även liv när du genomför detta. Allting stannar inte där, man har infört en ny sak som påminner om breakers. När din mätare är uppfylld tillräckligt mycket kan du bryta din moståndares combo och de två karaktärerna säger något kaxigt och nu får du själv bestämma hur mycket av din kraft du vill använda till att fylla på ditt liv med eller att dela ut en kraftfull smäll med. Dem springer emot varandra och en explosion blidas när de träffar varandra.

S.T.A.R. Labs har min infört för att förlänga din spelupplevelse och för er som har spelat utmaningarna i Mortal Kombat 9 kommer att känna igen er. För att göra det extra svårt så har man även lagt till så man kan klara uppdraget med 3 stjärnor som höst, (som i Arkham Asylum/Arkham City). T.ex. Du spelar som Flash och möter Solomon Grundy:
- Besegra Solomon Grundy
- Få en kombo på minst 6 hits
- Vinn utan att använda några special krafter

Detta kan vara svårt så in i bomben och man kan skrika ut i frustration att det är helt omöjligt att klara det så för er som är ute efter en utmaning, detta är ett spel för er. Så klart går det att ta sig igenom uppdragen utan problem om man nöjer sig med en stjärna.

Battles som funnits i de tidigare Mortal Kombat spel finns också med men nu kan du låsa upp olika sorters stegar. Det finns vanlig, slåss mot bara hjältar, slåss bara mot de onda eller att du ständigt tappar liv, flera utmaningar bjuds på här med.

Du kan också levla i spelet vilket får dig till att spela ännu längre och för varje level du går upp i låser du upp nya saker. Totalt finns det 100 levels. I archives kan du låsa upp en mänga av olika saker, dräkter, bilder, musik och dubbel/trippel XP boost.

NeatherRealm har överträffat sig själva verkligen och gett ut ett mobilspel till alla apple produkter. Spelet liknar Batman: Arkham City Lockdown men varför detta mobilspel är så speciellt är att genom att göra saker i mobilversionen så låser du upp smaskiga saker i konsolversionen. Jag har genom mobilversionen låst upp flera olika bilder, bakgrunder, porträtt som du kan smycka ut ditt kort med på spelet. Med kort menar jag som emblems som folk ser dig använda i CoD eller BF3. Dräkter kan också låsas upp, vilket är riktigt roligt och just nu så har jag siktet inställt på att låsa upp Batman Beyond dräkten till konsolversionen. Du får även belöningar i mobilversionen för saker du gjort i konsolversionen. Detta är ett stort + i min bok och det engagerar en själv ännu mer i spelet.

Min åsikt om detta spel är att det är ett utmärkt spel och fungerar bra i många åldrar. Jag ser fram emot att spela det med mina vänner framöver. Spelet snubblar verkligen på betyget 9 och hamnar därför på en stark 8. Jag rekommenderar alla DC fans till att köpa spelet och även ni som gillade det senaste Mortal Kombat spelet.

Grafik 7
Spelbarhet 7
Ljud 8