Saints Row: The Third

Saint's row 3 är ett sandlådespel samt tredjepersonskjutare där man spelar som ledaren av gänget 3rd street saints. Efter att 3rd street saint's tagit över Steelport och skapat ett medieimperium kräver "The Syndicate" att få en del av kakan och när Saints vägrar börjar ett krig mellan gängen. "The Syndicate" är också allierade med andra gäng; teknologiska "The Morning Star", mexikanska brottarna "Luchadores" och hackarna "Deckers". Som del av gängkriget behöver Saints ta över delar av staden genom att köpa affärer och göra uppdrag samt förstöra för de andra gängen.

Storyn fokuserar mest på gängkriget och är inte mycket speciellt, det som är riktigt bra gjort är karaktärerna som är roliga och spelade av bra röstskådespelare. Uppdragen är också roliga att göra och involverar ofta massvis med gängmedlemmar att skjuta eller ibland poliser men får ibland in biljakter och explosioner och det finns ofta skämt och bisarra situationer för att göra det bättre. Storyn fungerar som en bra bakgrund för att skicka Saints till olika platser och bisarra situationer och introducera roliga karaktärer som pimpen Zimos som pratar i autotune eller förre detta ryska agenten Oleg som både är gigantisk och smart. Bisarrheten är en av spelets största styrkor eftersom allt från karaktärer till story till vad man kan göra i spelet bara är galet och bisarrt. Spelet är fyllt av sexskämt och våld och kombinationen är dildovapnet men det finns också sexaffärer, strippklubbar och när det gäller våld finns det konstiga sätt att slå ner folk med och massvis med vapen. Det finns också gott om parodier och satirer i världen till exempel skämt posters och reklamer och gott om andra skämt som går att hitta.

För att göra uppdrag belönas man med pengar och respekt, pengar används till vapen och att köpa byggnader som ger inkomst varje timme och respekt går till att uppgradera. Det finns gott om vapen och de går också att uppgradera, till exempel går det att få bättre sikte eller att ha två enhandade vapen. Bäst är specialvapnet vilket kan bytas mellan saker som drönar missiler och laserkanoner och andra saker som låses upp efter uppdrag. Det finns också många sidouppdrag att göra för att ta över stadsdelar och det finns även många butiker att köpa upp för kontroll vilket gör gängkriget över de olika delarna av staden till en ganska stor del av spelet, speciellt när storyuppdragen är klara. Spelet ger ganska mycket frihet efter att man har gjort de första uppdragen men det går väldigt långsamt att låsa upp vapen och köpa upp affärer i början. Det finns heller inte alltför mycket att göra utanför storyuppdrag och sidouppdrag, det finns mest bara att starta polisjakter och saker som basejumping från skyskraporna, flyga flygplan och köra runt. Som tur det finns det ganska många uppdrag och mycket sidouppdrag och saker att köpa upp.

Miljön är välgjord, grafiken är ganska bra och ljudet är också bra, både effekter och musiken. Grafiken är inte fantastisk men inte heller dålig och jag gillar speciellt hur mycket av världen man kan se om man ställer sig på en hög byggnad eller flyger högt upp. Jag gillar Steelport överhuvudtaget, allt från konstiga affärer och klubbar till skyskrapor med parodi reklamer. Musiken är också bra, det finns radiokanaler som i många andra sandlådespel vilket är trevligt eftersom spelaren kan välja vilken genre man vill lyssna på. Jag gillar också humorn, även om den ibland försöker lite för mycket med att vara provocerande genom att överanvända sex och våld är det fortfarande kul att ha ett spel som vågar skämta lite och inte vara alltför allvarlig eftersom skämtsamma spel är relativt ovanliga. Det behövs allvarliga spel, speciellt om spel skall ses som seriös media men det är också bra att ibland ha något spel med parodi och sexskämt på samma sätt som det finns filmer, tv serier och böcker som är lite löjliga och bisarra med gott om skämt.

Saint's Row 3 är ett bra spel för action, explosioner, dumma skämt och en bisarr värld med konstiga karaktärer men det saknar ibland substans och har inte mycket till story eller djupa karaktärer utan är mer ett stort skämt med karikatyrer och parodier runt varje hörn. Storyn finns mest bara där för att sätta Saints i konstiga situationer och introducera roliga karaktärer samt ge actionfyllda uppdrag och det finns inte alltför mycket att göra utanför uppdragen förutom att göra sidouppdrag och köpa affärer för att ta över staden. Fokuset är att ge en bisarr värld fylld av skämt och parodier vilket görs bra, men utanför detta lämnas lite att önskas eftersom det inte finns mycket substans eller djup. Det fungerar bra som ett skämtspel och är okej som ett skjutarspel men det gör inte mycket annat bra förutom en ganska bra miljö, med relativt bra grafik och bra ljud men världen är ganska liten. Det Saint's Row 3 är bra på (skämt och action) görs fantastiskt men det som spelet inte gör lika bra blir medelmåttigt eller rent av dåligt. De som letar efter skratt och explosioner kan hitta det i Saint's Row 3, men de som vill ha annat eller mer av sina spel som story eller en stor och komplex värld bör leta i andra spel.

Medlemsrecensioner6
Samlat betyg: 6.8/10
1