Borderlands 2

Borderlands 2 är en förstapersonsskjutare som utspelar sig på planeten Pandora fem år efter första Borderlands och planeten har tagits över av Handsome Jack efter som han kontrollerade den värdefulla mineralen "Eridium" släppts lös efter att valvet från första Bordelands öppnades. Fyra nya "Vault Hunters" kommer till Pandora för att leta valv i hopp om rikedomar och varje karaktär är olika och har specialförmågor. Handsome Jack försöker stoppa de och hånar ofta huvudkaraktärerna vilket börjar nästan direkt när han stoppar deras tåg och sedan pratar med de och skickar folk efter de när han får reda på att de inte dog.

Storyn är inget fantastiskt men samtidigt inte dålig , det är lite över medelmåtta men karaktärerna är väldigt bra och har ibland lysande repliker. Jag fastnar inte i en dramatisk berättelse eller får en livsläxa som budskap men jag skrattar åt vad som sägs och reagerar på karaktärernas repliker. Karaktärerna står verkligen ut, vissa mer än andra men alla är välgjorda och har bra saker att säga, en av de mest kända är Tiny Tina som är en trettonårig pyrotekniker som pratar väldigt märkligt och blandar stilen av en liten tjej med brittisk fin engelska och stereotypisk afroamerikanska. Antagonisten Handsome Jack är en typisk skurk som vill ha total makt och har märkliga onda planer men han säger också många dumma och roliga saker när han försöker håna huvudkaraktärerna och så finns det andra minnesvärda karaktärer som förföriska Mad Moxxi med flera makar eller henners syster Ellie som är en stereotyp av kvinnor i södra USA eftersom hon är överviktig och har en sydlig brytning. Karaktärerna är roliga och har alla olika uppdrag men uppdragen i Borderlands 2 är en ganska stor svaghet för spelet eftersom de ofta är väldigt lika och kräver ofta att man skall döda ett visst antal fiender eller samla någonting eller försvara någonting. Uppdragen har inte mycket variation och den huvudsakliga anledningen att göra de är att belönas med någon rolig kommentar från en karaktär eller en rolig boss.

Spelet är en blandning av rollspel och skjutare eftersom det spelas från förstapersons perspektiv och innehåller skjutande men spelaren/spelarna levlar också upp, spenderar experience points samt köper och säljer vapen och uppdateringar. Skjutandet är inget speciellt men vapnen känns ganska köttiga med bra rekyl och ljud i de flesta vapnen men rollspelssystemet är bra och jag gillar att det finns massvis med vapen och ett bra system för att levla sin karaktär. De 4 (finns en femte nedladdningsbar karaktär) olika karaktärerna har sina egna specialförmågor och har sina egna specialiteter men de har inte alltför mycket synergi och deras förmågor kan inte kedjas ihop så mycket. Salvador specialiserar sig på vapen och kan ha flera vapen samtidigt, Maya har Phaselock som skjuter upp fiender i luften, Axton sätter ut torn och Zer0 blir osynlig och dessa förmågorna samspelar inte mycket och det finns inte mycket lagarbete. Det är tydligt att tanken är att Borderlands 2 skall spelas flera spelare och det går att spela allt från 1 till 4 spelare men karaktärerna har lite samspel och spelar man med 4 spelare blir fienderna väldigt svåra att döda och det blir mindre roligt när varje fiende kräver att så mycket skott så jag tycker inte att spelet är så bra med flera spelare. Jag tycker också att flera spelare ger lite konstgjord underhållning i och med att spelet i sig inte ger så mycket underhållning men istället är spelet roligt för att man spelar med kompisar och underhåller varandra.

Grafiken är lite annorlunda och Borderlands är lite känt för sin annorlunda stil med cell shading och det ser inte fantastiskt detaljerat eller super realistiskt ut men det är fortfarande en snygg stil och det fungerar bra med Pandoras snöiga berg och sandiga öknar . Musiken är inget märkvärdigt i de flesta delarna men ibland lyser den igenom med ett välgjort stycke eller en bra låt, speciellt i introsekvensen som har väldigt bra och passande musik från The Heavy. Vapnen låter bra och ser bra ut och det finns också bra variation trots att det finns så många. Pandora är också välgjort med en variation mellan snöigt och sandigt och en del futuristiska städer och forskningsanläggningar.

Borderlands 2 är ett bra rollspel med relativt bra skjutande och det har också bra karaktärer med välskrivna repliker men har en lite simpel story, dåliga uppdrag och samarbete görs inte så bra, speciellt för ett spel som marknadsförts och byggts runt samarbete mellan 2 till 4 spelare. Karaktärer och rollspel är definitivt spelet största styrka eftersom karaktärerna har roliga kommentarer och intressanta personligheter och rollspelet har bra uppgraderingar och massvis med vapen med olika fördelar och nackdelar. Uppdragen är dock en stor nackdel eftersom de inte har mycket variation och mest görs för att få karaktärerna att säga någonting roligt eller en bra boss och samarbetet är inte bra gjort eftersom karaktärerna har lite samspel och fiender blir väldigt stryktåliga med fyra spelare. Miljön och den unika grafikstilen fungerar bra med planeten Pandora men musiken utmärker sig sällan.

Samlat betyg: 8.2/10
1
2