Svenska
MEDLEMSRECENSION

Tomb Raider

Square Enix har sneglat på Naughty Dog, Lara Croft har sneglat på Nathan Drake och ja, hela spelet Tomb Raider har sneglat rejält på Uncharted. Det finns mycket likheter, men faktiskt även lite som gör att Tomb Raider sticker ut. Men är det en riktig Uncharted-utmanare?

Jag har spelat på PS3

I Lara Crofts senaste äventyr möter vi en ung Lara Croft som är ute på sin allra första expedition. Hon befinner sig tillsammans med ett gäng andra personer utanför Japans kust där de letar efter det förlorade kungariket Yamatai. Efter att Lara själv tipsat expeditionens huvudarkeolog DR. Withman om vart de skulle åka så hamnar skeppet mitt i en storm som bryter sönder hela skeppet och Lara vaknar upp, ensam och kall, på stranden på en till synes öde ö.

Lara måste nu skaffa mat, värme och givetvis hitta sina vänner, något som visar sig vara lättare sagt än gjort. Ön visar sig nämligen vara bebodd av tidigare skeppsbrytna människor, under ledning av den galne Father Mathias.

Jag kan börja med det allra största problemet i spelet, karaktärerna. Det är inte att karaktärerna inte är välskrivna eller unika, utan att de är alldeles för många. Den enda karaktären man egentligen får lära känna är Lara själv medan de andra ger ett väldigt ytligt intryck.

När någon av de andra karaktärerna skadar sig eller gör ett hjältedåd vill spelet att jag ska känna något för dem, men det gör jag tyvärr inte. Här finns både Tomb Raider svar på Sully, nämligen fadersfiguren Roth, här finns Laras syster Sam, expeditionens arkeolog Dr. Withman, kocken Jonah m.m.
Det är helt enkelt alldeles för många karaktärer, något som visar sig ännu mer när jag testar online-läget och ser att det finns karaktärer att välja som jag inte ens minns ifrån spelet. Men mer om multiplayer senare.

Om man bortser ifrån att det finns alldeles för många karaktärer så är storyn i spelet väldigt välskriven och påminner såklart mycket om Uncharted-spelens story. Det som skiljer dem åt är att medan Nathan Drakes berättelse är en historia av både allvar och stor humor så är Lara mer mörk och inte särskilt sugen på att skämta. Hon är rädd och vill bara hem.

Åtminstone till en början. För här kommer det andra stora problemet jag har med spelet. Precis som i Far Cry 3 så är Lara till en början rädd och frusen och får nästan panik när hon tvingas avliva en människa för första gången. Men på bara någon timma förvandlas den osäkra, mänskliga Lara till en fullblodad mördarmaskin som skjuter ihjäl människor på löpande band. Det är helt enkelt inte trovärdigt och gör att jag berörs mindre utav Lara Croft som karaktär. En långsammare utveckling hade varit att föredra.

Men det finns givetvis inte bara nackdelar i spelet. För det första är spelet väldigt snyggt och framförallt eld och explosioner har de lagt ner mycket tid på (vilket inte är konstigt med tanke på hur återkommande dessa två saker är), men även Laras hår ser otroligt ut.

En fin grafik tillsammans med alldeles fantastisk musik får tankarna att flyga ännu mer mot Uncharted, men likheterna slutar inte där. Även själva upplevelsen är extremt lik Unharted.
Ja, spelet är linjärt, men det är i mina ögon inget negativt. I ett sånt här spel så är det främst storyn jag vill följa och jag vill inte gå in på massa sidospår. För de som vill det finns det dock möjligheter till "secret tombs" att utforska samt att ta en fast travel till en destination du tidigare varit på. Det senare kan bara göra vid speciella lägereldar dock.

Fast att ett av de roligaste pusslen i hela spelet var när jag råkade gå fel och hamnade i en icke obligatorisk tomb så njöt jag främst av spelet genom att spela igenom det genom den linjära storyn. En story som kantas av en förbaskad tur i oturen för Lara och filmiska sekvenser där du inte behöver göra mer än några få knapptryck för att få Lara att överleva. Precis som i Uncharted med andra ord.

På ett ställe skiljer sig de båda spelen jag så gärna jämför åt dock. Det är inte att det är mest eldstrider med enstaka avbrott för pussel (finns fler pussel i Tomb Raider än Uncharted dock, även om många är små), nej. Eldstrider är det gott om. Det är snarare hur dessa går till jag tänker på och inte heller här är skillnaderna enorma.

Istället för att som i Uncharted slicka sig till ett skydd genom att klicka på O så böjer sig Lara ner automatiskt när fiender dyker upp. Detta ger enligt mig ett skönare flyt när man förflyttar Lara och detta är något jag tycker Tomb Raider gör mycket bättre.

Framförallt märks det hur mycket bättre detta system är när jag går online för att testa spelet där (här måste du dock trycka på L3 för att få din karaktär att huka sig). Nästen enbart för att inte karaktärerna sitter klistrade mot väggarna så har jag extremt mycket roligare i Tomb Raiders onlineläge än vad jag någonsin hade i Uncharted annars snarlika ditto.

Jag har ännu bara hunnit med att pröva på två utav de totalt 4 lägena online. De jag prövat är Rescue samt Team Deathmatch, men utöver dessa finns också Cry for Help samt Free for All. Roligast utav de två jag testat var helt klart Team Deathmatch, vilket var precis vad det låter som och är et återkommande moment i de flesta spel med ett onlineläge.

Rescue gick ut på att det ena laget skulle hämta medkits medan det andra skulle försvara det (i alla lägena är det bäst av tre ronder, så alla får vara båda "lagen").
Cry for Help går ut på att det ena laget ska aktivera radiosändare och det andra helt enkelt hindra dem, medan Free for All är som jag förstått det alla mot alla där man ska döda så många som möjligt utan att dö själv.

Fyra spellägen räcker gott och väl för mig, eftersom jag ändå främst spelare Deathmatch. Det som förstör den annars mycket bra onlineupplevelsen är att det ofta laggar extremt mycket. Spelare kan se ut som att de flyger fram och det är något jag hoppas Square Enix jobbar vidare på. Deras servrar måste verkligen fixas.

Om vi återgår till storyläget igen så har jag under spelets gång bara stött på en enda bugg. Vanligtvis stöter man på ett gäng buggar här och där (Red Dead Redemption var helt fullt av buggar t.ex), men Tomb Raider är väldigt välpolerat och genomarbetat och det märks.

Jag nämnde tidigare hur bra musik spelet har och det är inte heller det enda ljudet som är bra i spelet. Röstskådespelarna är suveräna och vapnen låter riktigt, riktigt bra. Finns absolut ingenting att klaga på vad det gäller ljudet då musiken faktiskt är bland det bästa jag stött på under alla spel jag spelat.

Avslutningsvis vill jag ta död på den sista myten jag hörde om spelet innan jag skaffade det. Nämligen den om att spelet skulle vara lätt. Det tycker jag verkligen inte att det var. Jag dock flertalet gånger på normal och vissa partier satt jag fast på länge innan jag kom vidare.

Sammanfattningsvis så tycker jag att Tomb Raider är ett väldigt bra spel som är och flåsar Uncharted-serien i nacken. Tyvärr når man inte riktigt enda fram pga. att man helt enkelt ville alldeles för mycket med alla karaktärer samt att Lara skulle bli en ny Nathan Drake tidigt i spelet. Men jag kan ändå ge Lara Crofts senaste äventyr en stark 8 i betyg.

+ Plus
. Suveränt ljud
. Stundtals kluriga pussel
. Underhållande multiplayer

- Minus
. För många karaktärer
. Laras vansinnigt snabba karaktärsutveckling
. Dåliga servar online

Medlemsrecensioner15
Samlat betyg: 8/10
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10