Borderlands 2

Från början när Borderlands kom ut fanns det en viss tvekan på om det var ett spel värt att spela igenom. Det var ett spel som blandade rollspel med shoot 'em up. Personligen har jag inte varit den största shoot 'em up fan men är ett riktigt rollspels beundrare. Men efter ha sett min bror spela spelet så bestämde jag mig för att det var värt det. Så jag sprang till affären.. okej då, jag tog bussen. Köpte spelet med ett leende och stora förväntningar på roliga tider. Och visst hade vi det. Gjorde allting som man kunde göra i spelet flera gånger om. Men sen kom Borderlands 2.

Än en gång kände jag samma tvekan som inför det första spelet. Skulle Borderlands 2 verkligen erbjuda mig samma skoj som det ettan gjorde. Jag ville åtminstone prova och se om jag kunde ha fel om saken. Så jag övertalade brorsan att lira det med mig så som han övertalade mig innan och dra mig baklänges och åt alla håll du vill, tvåan var sjukt roligt! Visst var det samma tecknade, serietidnings grafik. Lika halvpsykotiska soundtracks. I princip samma fiender. Fast det var en aspekt som jag inte kunde ha varit mer nöjd med. Någonting som jag tycker det första spelet saknade. Borderlands 2 hade en finslipad story. Från början till slut så har vi skrattat ihjäl oss på grund av den. Man märker tydligt att Gearbox har velat göra spelets handling en minnesvärd resa. Handlingen hänger ihop med handlingen från ettan.
De fyra vault hunters från ettan finns givetvis med i handlingen och bjuder på sig själva. De har personlighet, charm och humor. Att få se dem fyra tillsammans igen i ett nytt äventyr på planeten Pandora är nostalgiskt, minst sagt. Man får inte spela som någon utav dem i det här spelet däremot.

I Borderlands 2 så finns det andra karaktärer med sina egna bakgrundshistorier. De första fyra karaktärerna man kan spela som är en siren, commando, assassin och gunzerker. Köper man dlc så kan man även spela som Gaige the Mechromancer. Alla karaktärerna har härligt mycket personlighet. Dem skriker efter loot, dem fnissar när dem dödar mobs, dem uttrycker sin tristess när de idlar och det för mig är precis vad jag vill ha från karaktären som jag spelar. De ska kännas levande och det gör dem också.
Varje klass har en färdighet som de använder i hela spelet. Och för varje level som man går upp så får man en poäng att spendera på olika färdigheter. Det finns tre olika kategorier att spendera sina poäng på och varje kategori tilltalar alla olika. Det handlar om hur du spelar din karaktär och hur du vill att det ska kännas för dig.

Ett stort misstag som Gearbox gjorde i det första spelet var att det var alldeles för lätt att få de mest sällsynta och legendariska gearen. Man kunde lätt skaffa alla orange färgade gears från en och samma kista. Och det var ju precis det alla spelare gjorde. En exploit som bara kändes fel. Nu är det mycket mer intressant att skaffa gears. Det finns en massa världsbossar, story bossar, unika mobs runt om i Pandora och side-quest bossar som allihopa droppar sin egen legendariska sköld, vapen, klass mod eller granat modifikation. Och sanna mina ord det är inte alls lätt. Det krävs mycket för att kunna döda en "invincible" boss. Jag minns speciellt en särskild pistol som jag ville ha. I två dagar i streck utan sömn farmade jag den bossen som droppade den pistolen. Jag blev trött och frustrerad. Jag gav nästan upp men efter 600+ runs... Så fick jag den!! Åh, vilken underbar dag. Så nog kan man säga att spelet har många speltimmar att erbjuda. Mycket skratt.. många tårar för de som lätt bryts ner av besvikelser.

Trots alla bra saker som finns att säga om det här spelet så har den självklart sina brister. Splitscreen är laggigt och man riskerar att få frysningar.. åtminstone en gång per dag om man spelar länge. Det finns vissa skrift glitcher som de inte verkar kunna fixa. Som till exempel att mechromancers Deathtrap försöker reparera ens sköld när man inte ens har en på sig. Eller att ljudet ibland höjer sig själv till en sjukt läskig nivå som får en att hoppa till i soffan. Att det fortfarande går att fuska till sig bra gears genom back up-metoden. Men så är det och så kommer det alltid att förbli. Man får helt enkelt se det ljusa i det mörka. Det här är ett fantastiskt spel för alla som älskar båda delarna av genrerna. Ett absolut måste ha-spel!

Samlat betyg: 8.2/10
1
2