Far Cry 3: Blood Dragon

Petter har rätt i många av de saker han nämnt i sin recension. Mycket negativ kritik har kommit in men han har inte alls fel i det han säger. Jag försöker många gånger förstå mig på varför så många recensenter delat ut 9:or i betyg? Den känslan har jag aldrig fått.

Början var som alla säger hur rolig som helst och det märks att man har lagt mest energi på att göra spelet så humoristiskt som möjligt. Att genomföra en tutorial där både jag och spelaren man är, Rex blir trött på att höra datorns röst säga de mest uppenbara saker. Jag vill ju ut och röja. Tutorialn är dock väldigt trevlig och får mig inte att tycka illa om spelet, tvärt om. Att huvudkaraktären heter Rex är också lite roligt då ön man befinner sig på är fullsatt av dinosaurier.

Grafiken har man konstigt nog struntat i faktiskt och hela spelet känns mörkt och jag ser bara blåa och röda ljus över allt. Visst, det är stuken på spelet och det ska få en att uppleva 80-talet på nytt. Jag är då inte en 80-talist utan en 90-talist och tänker därför inte klaga en massa på det men att backa grafikmässigt sen Far Cry 3 känns ändå fel.

Soundtracket är härligt och ger mig direkt en känsla av Tron. Röstskådespelarna ger jag också ett stort + till, ett utmärkt jobb. Jag kan inte låta bli att rösten till Rex är sjukt likt rösten som Richard Harrow har i Boardwalk Empire.

Storyn är tyvärr helt värdelös... En skurk som vill ta över världen, typ. Stoppa honom. That's it. Jag försöker hålla humöret uppe och förväntningarna på att någonting ska lyfta upp storyn försvinner sakta och till slut så kollar jag twitter under filmsekvenserna och uppmärksammar mig endast på vad dem säger. Jag missar ändå ingenting känner jag. Humorn ligger inte i filmsekvenserna heller utan i gameplayet så där går jag inte miste om någonting. Sexscenen var dock rolig och vågad vilket jag tyckte var bra gjort för att förändra storyn lite.

Vapnena då... Ja pilbågen är väl det jag använt mest då jag verkligen inte orkar få sjuttioelva vakter efter mig. Vapnena känns slöa och har ingen power alls, machine gun är ett undantag vilket jag använt då och då. Fienderna är dumma som tåget och jag har kanske bara dött två gånger i spelet, funktionen att man kan heala sig själv genom att koppla in sladdar som har fallit ur sin robotarm eller liknande är roligt men gör spelet alldeles för lätt. I Far Cry 3 gjorde man detsamma med bandage och petade ut kulor ur armarna men en utmaning bjöds det ändå på.

''The finale battle'' är troligen spelets största besvikelse då jag egentligen bara satt och spelade med högerhanden, (håll in vänster musknapp och sikta). De vapen man hade tillgång till då gjorde än så oövervinnerlig så det blev tråkigt, även att meningen var att man skulle känna sig mäktig så får det gå en gräns någonstans.

Det är svårt och sätta ett betyg på Far Cry 3 Blood Dragon, spelet kostar ju trots allt bara runt en hundring. Jag hade väldigt roligt med Blood Dragon flera gånger men det blev alldeles för enformigt och intresse för att göra sidouppdrag saknades. Mitt betyg hamnar på en 6:a

Samlat betyg: 7/10
1
2