Call of Juarez: Gunslinger

Skrivet av: Vikkan   2013-05-24

Call of Juarez återvänder till Vilda västern och åter igen är det dags för våldsamt skjutarspel med ett imponerande högt tempo.

I huvudrollen ser vi Silas Greaves som i sin jakt på hämd försörjer sig som prisjägare och på så sätt stöter på några av historiens mest kända banditer. Berättandet är upplagt på det sättet att Silas berättar om sina äventyr för ett fåtal åhörare på en bar många år senare och detta gör att berättarrösten är ständigt närvarande mitt i spelet, något som jag själv inte upplevt i ett spel tidigare men som är väldigt underhållande. Extra kul blir det när Silas säger saker som "I was surrounded by a hundred Apaches" och hans publik genast börjar ifrågasätta sanningshalten i hans berättelse. Storyn i sig är kanske inte särskilt banbrytande och mellansekvenserna är endast växlingar mellan statiska bilder så man märker att de sparat pengar här.

När det kommer till spelstilarna så är det ett högt tempo som gäller och det finns ingen riktig möjlighet till sneak utan de tre skill tree:na som finns är Trapper (kort avstånd, shotgun), Gunslinger (mellanavstånd, dual wieldade revolvrar) och Ranger (lite mer långdistans). För mig var det självklara valet Gunslinger även om jag tog några perks från de andra med. Bland själva vapnena finns det inte särskilt många alternativ utan ungefär 3 sorters revolvrar, ett långt och ett avkapat gevär, ett långt och ett avkapat shotgun är det som finns. Striderna i sig är ofta väldigt underhållande och blir inte långtråkiga trots att det inte finns så många olika sorters fiender. Fienderna har en helt okej AI och kör man på hard som jag gjorde får man räkna med att dö i alla fall några gånger. Spelet sparar dock automatiskt väldigt ofta så det är sällan man får spela om några längre sträckor.

Det finns tre stycken olika spellägen, story, arcade och duel. I arcade-läget går det ut att döda så många fiender på så kort tid som möjligt och få så många combo-poäng som möjligt. Banorna här är väldigt korta men det ser jag bara som något positivt då det är lätt att köra om ifall man vill försöka igen. Här är tempot om möjligt ännu högre än i det vanliga story-läget.
Duel-läget går ut på att ha vanliga "vem-drar-snabbast"-dueller som på samma sätt som majoriteten av bosstriderna fungerar i storyn. Story-läget är egentligen en kombination av arcade och duel fast med mellansekvenser och berättarröster.

Spelet kostar inte ens 150 kr och för de pengarna anser jag detta vara ett givet köp. Det är otroligt underhållande och de bristerna och insparningarna som finns har jag inga problem med att acceptera.

Samlat betyg: 8.3/10
1
2