Svenska
MEDLEMSRECENSION

Guild Wars: Nightfall

Skrivet av: AG Jati   2013-06-08

Det finns händelser på vårat klot där saker som är så hemska att de inte går och beskriva. Det kan vara infekterade människor och djur. En fasansfull mördare i ande-skepnad som kan göra vad som helst. Men hur skulle du regera till en ondska som är så stark, att den kan få ljuset att brista och mörkret komma in. Nattens inbrott är här.

Den slutgiltiga expansionen till Arena Nets kritikerrosade trilogi är Guild Wars: Nightfall. Det allra viktigaste och kanske mest mörkaste kapitlet i gillens historia. Denna historia tar oss ännu djupare i alla hemligheter i Tyria. Före Lich konungens herravälde och Chiros grymma upptåg fanns Abaddon. Abaddon är en del av jorden men dessutom en väktare till allt ont och besvär i Istan som Kourna. Han sker till att pirater såsom odödliga varelser från undervärlden kan få bättre kontroll över makten. Det finns vissa i Elona som vill däremot stoppa Abaddons herravälde över Elona. Dessa kallas Sunspear. De består av vältränade paragoner, ledartyper. Samt Dervish, väktarna. De bildar massvis av trupper som får i uppgift att bevaka Istan. Men snart märker dem att ondskan sprider snabbare än något så de måste bevaka resten av Elona.

Som karaktär kan jag välja mellan de vanliga typerna, men precis som i Guild Wars: Factions kan jag även välja mellan två andra. De är två av det själva huvudförsvaret i Elona, nämligen Paragon och Dervish. Paragon fungerar som en ledare för dig och ditt team. De kan heala personer i ditt team precis som munkarna. Dervish är precis som lönnmördare i Factions. De är dem starkaste i ditt team och klarar av ungefär lika mycket skada som krigare. Dervish blir det bästa valet för mig, eftersom jag kommer möta tuffare motstånd än de tidigare spelen. I Nightfall kan du nämligen stöta på mer utmaningar med svårighetsgraden Master, vilket prövar både din skicklighet och kunskap om världen i Elona.

En nyhet för er som tyckte att medhjälparna var besvärliga är att du kan välja hjältar. Även om du både i Factions och i original-spelet kan bara åka till Elona och samla ihop tre hjältar på direkten så får man veta mer av själva storyn. Våra två huvudpersoner är Koss och Melonni. De är broder och syster. Medans Koss är den mer lite kaxiga och bryska så är Melonni den mer godhjärtade och vänliga typen. Sen så får man veta att några av de återstående hjältarna från Tyria och Cantha har kommit för att hjälpa till med den allvarliga situationen i Elona. För om Abaddon får kontroll över Elona så kommer även Tyria gå under(de är båda en sammansatt nation). På så sätt förstår man bättre situations allvar.

Vad jag verkligen gillar med att vara både Dervish och Paragon är att man kan ha många signets och hälsoskills. Då kan man också få samma möjligheter som elementalister och mesmer. Jag väljer att ha Dervish som förstahand och Paragon som andrahand. På så sätt kan jag i början samla ihop flera skills för min lie. Lien är nämligen bland det bekvämaste och starkaste vapnet som finns i Guild Wars de kan orsaka mer skada än något annat vapen oavsett vilka varelser man möter. De är extremt händiga om man stöter på bossar och stora skaror också. För i Elona kommer man stöta på mer motstånd än vanligt.

Världen i Elona är vacker. Från Istan till Vabbi känns det nästan lika underbart snyggt som det första spelet. En väldigt intressant stad är Fahranur. Bortsett från att det är den första staden som någonsin existerat i Elona så får man göra många uppdrag där. Mitt favorituppdrag är i byn nedanför Istan. Där får man i uppdrag att välja mellan vilka av de tre barnen som ska efterträda en hjälte. Jag valde tjejen som var tydligen det andra barnet. Vi teleporterades direkt i Fahranur och vilken strid det var! Överallt kom massvis med olika odödliga varelser som försökte ta kål på en. Den må vara ett av de mer lättare utmaningarna i Nightfall, men jag gillade storyn ihop med själva uppdraget. Så himla stark.

Ljudet håller tyvärr inte samma klass som i de förgående spelen vilket är lite synd. Visst, det är en fin tvist då den lugna afrikanska musiken återgår till krigsmusik vid en strid. Men ändå känns det innehållslöst. Man kunde haft samma variation av musik som fanns i Factions där den kändes betydligt levande. Däremot så är musiken till arenorna väldigt bra. Jag gillar följden av flöjtar och trummor under en PvP-match. Det är ju som man säger: Det kunde ha blivit bättre.

Jag är i överlag väldigt nöjd med Guild Wars: Nightfall det är en fantastisk expansion följt av en lika fantastisk spelserie som Arena Net. Med en bättre koll på handlingen och alla karaktärer är Nightfall ett spel för alla. Jag hoppas att vi fans i framtiden får njuta av samma grymma expansioner till Guild Wars 2. Jag hoppas jag får mina böner besvarade.

Betyg
Spelet: 10/10
Grafik: 10/10
Ljud: 8/10
Kontroll: 10/10
Story: 9/10
Karaktärer: 10/10

Over-All: 10/10

+Ytterligare en minst sagt lika imponerande expansion av det åttonde underverk, Guild Wars.
-Sämre musik än tidigare.

WE HAVE A LONG WAY TO HOME...
http://www.youtube.com/watch?v=9G1Hfb8oiUM

Medlemsrecensioner9
Samlat betyg: 7.4/10
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10