Remember Me

Jajamen, nu har jag tagit mig igenom spelet Remember Me och utan några höga förväntningar kan jag säga att jag hade rätt när jag inte trodde på det här spelet.

Vi börjar spela som Nilin som precis har blivit berövad av alla hennes minnen och hon har ingen aning om vem hon är eller vad hon gör. Året är 2084 och det är i Paris spelet tar vid i och med hjälp av framtid teknologi så kan man nu spara minnen online i en manick som sitter i nacken. Efter att Nilin har rymt från platsen hon höll fången på så får vi snart reda på av hennes medhjälpare, Edge att hon var en av de allra bästa memory hunters innan hon blev hjärntvättad. Snart är vi tillbaka i hennes roll som memory hunter och vi ska nu uppleva/stjäla andras minnen för att kunna ta reda på vem Nilin egentligen är.

Storyn kanske verkar lovande i min beskrivning men längs med spelet så känner jag aldrig att storyn intresserar mig och jag tänker högt för mig själv, ''aha, aha, okej, låt mig spela nu istället''.
Man får sällan reda på saker som gör att man vill se mer av spelets story utan det händer i den sista tredjedelen av spelet. Filmsekvenserna är också väldigt långsamma och att lyssna på när Nilin funderar och reflekterar över det hon har stött på så bidrar det inte alls till någonting. Är du ute efter ett spel för bra story så kan du redan nu sluta läsa egentligen, detta är ingenting för dig i så fall.

Det var länge sen jag stötte på så grymt ointressanta karaktärer i ett spel. Till att börja med, namnen... Kom igen, vem har suttit och kommit på dessa namnen i spelet? Nilin, Bad, Edge, Kid Xmas, Headache Tom... Jag vill nästan skratta högt åt spelet när dessa namn dyker upp och när Nilin utbrister:
- Bad, how do you feel?, så känner jag bara att det inte går att acceptera det och jag kan inte undvika att flina åt det. Nilin är även bland den tråkigaste hjälten jag någonsin spelat som och det gör det inte lättare att tycka om henne eller några andra karaktärer när röstskådespelarna verkligen är helt kassa och det känns som om dem läser direkt från manuset.

Det gameplay som erbjuds i spelet är ibland riktigt bra men också riktigt dåligt i vissa stunder. Att klättra på stuprör och hoppa till andra hustak medan man är förföljd av en kulsprutande helikopter var bland det roligaste i spelet men när vi sen kommer till combat-systemet så känns inte alls spelet så bra. Det märks att man kollat lite på Arkham Asylum/City när man konstruerat combat-systemet. Du kan kontra genom att hoppa över deras huvuden och skapa olika combos. Du kan låsa upp nya attacker som kan ge dig mer liv, energi eller minska väntetiden på dina krafter. Det kanske låter bra men det kan för en oerfaren spelare vara väldigt svårt och jag tycker inte alls att det var så roligt att få till combos utan jag bara hamrade spark- och slåknappen om och om igen i de flesta fall.

Bossarna är dock ett undantag och dem var riktigt roliga att möta. Lagom svåra och man fick utnyttja många av sina krafter och tänka taktiskt. I spelet tror jag att tre bossar förekom om jag inte missminner mig och att ha med en till hade inte varit fel, absolut inte.

Vi får också hacka andras minnen och då får vi se en filmsekvens som vi sedan efter att ha sett den skall ändra på. Kanske är det någon som överlever då man är ute efter att personens minne som vi hackar ska tro att han dog vid den stunden minnet ägde rum. Man får pausa, spola tillbaka, spola framåt och hitta saker som kan ändra hur filmsekvensen slutar och hade det varit mer av detta och mindre fighting så hade nog mitt betyg kunnat höjas ett snäpp till.

Det finns lite få saker att samla också, några ökar din hälsomätare eller energimätare. Andra låser upp information om platsen du befinner dig på eller liknande. Jag var långt ifrån av att ha tagit alla såna saker så för de som vi göra det har något att se fram emot. Eftersom spelet är ganska linjärt och det finns inte många vägar att ta så borde det inte vara alltför svårt egentligen.

Grafiken är ibland grymt snygg och när det visas explosioner och annat som kräver mycket grafik för att det ska se bra ut så njuter jag. Många av ansiktena är detaljerade men somliga inte. Miljön är väl helt okej annars så jag ska inte klaga alltför mycket på grafiken.

Precis som rubriken nämner så är jag besviken även att jag inte haft några förväntningar på spelet ända sedan det utannonserades. Ett spel som hade potential att bli så mycket bättre men kommer inte längre än 6/10 i betyg.

Samlat betyg: 7.3/10
1
2