Svenska
MEDLEMSRECENSION

Batman: Arkham City Lockdown

Batman: Arkham City Lockdown utspelas före Batman: Arkham City. Många ökända fångar har rymt från Arkham Asylum och Batman måste ut och fånga in dem på nytt.

Förutom skurkar som man "kommer" att stöta på i Arkham City (Dubbelansiktet, Solomon Grundy, Jokern, Harley Quinn och Brännässlan), dyker några nya ansikten upp: Kano från Mortal Kombat-serien har en liten kamé-roll samt Deathstroke. Dessutom kommer Batman att tvingas att slåss mot en allierad inne i spelet.

Hur spelar man Arkham City Lockdown?

Man spelar det genom att bokstavligen svepa på skärmen. Man slåss mot fienderna en och en, inte som i konsolversionerna med Free-Flow-kampsystemet. Genom olika svepkombinationer kan Batman utlösa olika typer av attacker. Pekar man "var som helst" på skärmen duckar Mörkrets Riddare. Gör man ett upp-ner svep när fienden attackerar, blockeras attacken och gör fienden öppen för Batmans motattack.

Då och då förekommer andra moment ("minispel" som att t.ex. kasta fjärrstyrda Bataranger) för att inte göra spelet enformigt.

Teoretiskt fungerar det bra. Tyvärr lyder spelet mig alltid inte mina kommandon, vilket gör att jag tvingas se Batman bli slagen flera gånger. Detta är väldigt frustrerande och det hjälper inte att uppgradera Batmans snabbhet.

Grafiskt ser det väldigt snyggt ut och musiken låter som den ska göra. NetherRealm Studios har gjort ett grafiskt och musikaliskt perfekt tillämpning av spelet till Apples mobila enheter. Att ljuseffekter och skuggor inte är lika avancerade som i PC-/konsolversionerna kan man acceptera.

I stort sett repriserar nästan alla röstskådespelare i Arkham City sina roller i Arkham City Lockdown. Mycket bra!

Mikrotransaktioner och annat godis

I spelet kan man köpa nya dräkter åt Batman (med riktiga pengar). Dräkterna är inte bara för estetikens skull. Varje dräkt ger Batman nämligen olika för- och nackdelar med avseende på hälsa, styrka och snabbhet. Dessutom kan de låsa upp olika achievements.

Förutom dräkter finns det också bakgrundsbilder samt tre nummer av prequel-serietidningen Batman: Arkham Unhinged som förklarar händelserna inför Arkham City ytterligare.

Slutbetyg

Som jag skrev tidigare gjorde NetherRealm Studios ett grafiskt och musikaliskt perfekt tillämpning av Arkham City till mobila enheter.

I sin recension av spelet skrev Gamereactors Christoffer Olsson att det endast tog en timme för honom att varva det. Jag håller inte med honom. På grund av den dåliga kontrollen tog det betydligt längre tid för mig att göra det. Att Batman inte "lyder mina kommandon" förstör mycket av spelupplevelsen och gör att jag mer än gärna hellre sitter och spelar "originalet" istället.

Appen kostar 45 kronor, och jag håller med Gamereactors recensent: Det är ett ganska högt pris. Visserligen ingår tre nummer av Arkham Unhinged med i appen, men jag skulle nog föredra att köpa lösnumren separat istället för att ha dem inne i spelet.

Batman: Arkham City Lockdown är ett mycket ambitiöst spel, men jag rekommenderar att ni spelar NetherRealm Studios Injustice: Gods Among Us istället. iOS-versionen av Injustice: Gods Among Us spelas ungefär på samma sätt men är gratis och är mycket roligare.

Batman: Arkham City Lockdown får tyvärr bara 5/10.


Plus
- bra konvertering av originalspelet med avseende på grafik och musik
- röstskådespeleriet
Minus
- mikrotransaktioner, behövs dem egentligen?
- tråkiga strider med dåliga kontroller
- det höga priset


Batman: Arkham City Lockdown kostar 45 SEK på AppStore och är rekommenderat för barn från 9 år (enligt Appstore).

Samlat betyg: 5/10
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10