Deadpool

Vi börjar spelet med att Deadpool sitter i sin äckliga fåtölj framför tvn i sin äckliga lägenhet. Deadpool lyssnar på röstmeddelanden från Logan, Domino och sedan Peter från High Moon Studios. Deadpool har bett om att dem gör ett spel åt honom men han blir nekad men lyckas övertala dem till att låta honom göra sitt spel ändå. Han tänker dock inte gå efter ett manus eller liknande, detta är hans egna spel och han gör därför som han vill.

Det ringer på dörren... Jag struntar i att öppna och går istället runt för att checka in hans lägenhet. Jag steker tusentals pannkakor, blåser upp en barbaradocka, äter lite pizza och går sedan in på toaletten för att tömma blåsan och det är nu som jag för första gången brister ut i ett enda stort gapflabb. När Deadpool drar ner brallorna så dyker censuren upp men Deadpool ändrar den genast så att den når ända ned till golvet,
Now, that's more like it!

När jag öppnar dörren så får jag manuset i handen och Deadpool sätter genast igång och ändrar det så att han ska bli nöjd. Strax efter detta så börjar jag spela i en kloak där jag snabbt får gå igenom en tutorial för att lära mig att slåss och därefter lite annat. Du kan antingen slåss med svärd som man sedan kan uppgradera till andra vapen men man kan även använda sig av pistoler som också senare kan uppgraderas till mer maffigare vapen. Vi får heller inte glömma att man kan teleportera sig några meter bort som man flitigt kan använda i strid eller för att ta sig till avlängder som annars inte skulle gå. Eftersom Deadpool också kan hela sig själv så gör han det om du undviker att bli slagen i några sekunder. De stealth-moment som finns i spelen kan vara riktigt roliga. Jag skrattar varje gång som Deadpool smyger sig fram på tå så överdrivet som det bara går för att sedan avrätta fienden med svärd eller pistol. Att använda pistol kan vara en nackdel då de andra såklart lär upptäcka dig men använder du svärdet så kan du fortsätta din väg utan att någon upptäcker att du är där. Har man spelat X-Men Origins Wolverine så tror jag att man kan känna igen sig lite hur spelet fungerar.

Jag vet inte om man egentligen kan betygsätta storyn? Det känns lite som att betygsätta storyn i Slender Man eller Pac-Man. Deadpool ska bara göra sitt eget spel och man är ute efter att döda Sinister annars är spelet bara till för att få dig att skratta och kötta. Det vore inte rättvist att ha med det i betygsättningen kan jag säga.

Många tror säkert också att om spelet släpptes till PC idag och jag redan har klarat av det så kan det ju inte alls ha varit särskilt långt. Det är det inte heller. Spelet innehåller 8 banor och hälften av spelet genomförde jag på ca 2-3 timmar. Resten av banorna tog längre tid och jag räknar med att det tog mig 7-8 timmar att spela igenom äventyret på veteran. Svårighetsgraderna som finns är, Genetically Superior, Veteran & Ultra-Violence. Spelet var tillräckligt utmanande att spela spelet på veteran och jag vet inte om jag vågar ge mig på nästa svårighetsgrad. Allt eftersom låser man upp challenges också men det är ingenting jag kommer att ta mig igenom. Så spellängden på spelet var väl kanske inte den bästa. Förväntar du dig att spela ett spel där du kan låsa upp nya kostymer, samla olika saker på banorna eller i huvudtaget någonting som förlänger spellängden så är Deadpool kanske ingenting för dig.

För de som känner till Deadpool sen tidigare vet såklart att han har en riktigt vriden humor och det är verkligen spelet också. Jag spelar igenom hela spelet med ett leende på läpparna då High Moon Studios verkligen har lyckats att göra ett spel med bra humor i. Humorn är ungefär lika vriden som i Saints Row så finner du inget roligt med skämt om storlek på penisar eller sexistiska grejer så lär du kanske inte uppskatta Deadpool som karaktär. För mig är han riktigt rolig och såklart snackar han bara inte om detta men det förekommer ofta i spelet. Jag utbrister verkligen i skratt då han går in på på herrarnas där det redan står två fiender vid pissoarerna och Deadpool går fram och klagar på att inte tömt blåsan på hela spelet. Där får man stå hur länge man vill men när jag tycker att det har urinerats färdigt så drar Deadpool upp gylfen, greppar tag om pistolerna och skjuter de båda två och den ena hamnar med huvudet rakt ner i sin pissoar där han stått i ca en halvminut och gjort sina behov.

Grafiken är inget jag har att klaga på även att det hade varit trevligt med fler alternativ i menyn än V-sync och grafikdetaljer, ljus och upplösning. Vattnet var riktigt snyggt gjord och även karaktärerna, omgivningen är helt ok.

Längs med spelet så blir combat-systemet lite för tjatigt och jag börjar bli ganska trött på att få möta samma fiender om och om igen och det kan ta sin tid att ha ihjäl dem också. Att det finns uppgraderingar hjälper inte lika mycket längre utan de bättrar mest på skada som mina vapen gör eller ökar min hälsa. Som tur är så återanvänds samma skämt inte allt för ofta och det gör att jag orkar hålla humöret uppe och när eftertexterna rullar så har jag blandade känslor. Spelet är verkligen helt fantastiskt vid vissa tillfällen men de två sista timmarna hade kunnat vara roligare och ett bättre avslut på spelet hade kunnat finnas med.

7/10

Samlat betyg: 7/10
1