Far Cry 3: Blood Dragon

Far Cry 3: Blood Dragon är en fristående expansion till Far Cry 3, vilket innebär en skillnad i prislapp och att du inte behöver Far Cry 3 för att dra igång spelet. Då jag fick det gratis med mitt grafikkort och att jag verkligen inte förstod vad som var grejen med Far Cry 3 kännde jag mig nästan tvungen att skriva om Blood Dragon. Jag har sett recensioner där kritikern säger att det är en reskin av Far Cry 3 och ja jag intstämmer helt till den biten.

MEN!

Blood Dragon är en reskin där de tog Far Cry 3 och gjorde det som de ville, kort sagt UNDERHÅLLANDE. Jag vet inte riktigt varför det satt sig så bra hos mig men humorn är så underhållande och rolig att jag nästan känner mig helt såld när jag börjar flabba redan i introscenen då ens kamrat drar igång "träningsprogrammet" och huvudkaraktären klagar högljutt.

Du spelar cybernetiska Rex Power Colt i ett alternativt 2007 i efterhärden av ett kärnvapenkrig mellan USA och Ryssland. Du och din kamrat Spider skickas till en ö för att undersöka Överste Sloan som är en av ditt lands elit som misstänks ha förrått landet, när du väll nått fram till sagda antagonist så blir din kamrat dödad och dina uppgraderingar med mera totalt raderade.

Här börjar spelet på riktigt (nej det intro som ska ge en preview av det som komma skall räknas fan inte) och man får se de intressanta "Blood Dragons" som är vackra, ståtliga och springer som en hund efter de hjärtan du rycker ur kroppar och kastar iväg, ofta till fienders stora förtret.

Efter ett snabbt introuppdrag till så finns det 2 alternativ precis som i orginalet. Antingen så gör du uppdrag, oavsett om det är huvuduppdrag eller sidouppdrag så finns ju alternativet att bokstavligen fucka upp skit. Där Far Cry 3 faktiskt var lite småkul att spela och göra allt annat än uppdragen som allvarligt talat inte sålde till mig alls, det kändes inte så trovärdigt. Visst jag förstår att karaktären utvecklades på ett sätt som inte är särskilt vanligt i spel nuförtiden men resten av handlingen kändes lika trovärdigt som att hitta en banana skid på nordpolen. Far Cry 3 var bäst när man sket i allt och bara gjorde något helt orelevant. MEN här tycker jag Blood Dragon faller platt. När man har drivit runt i någon timme känns det väldigt tomt, som att något saknas och även om Blood Dragon påminner om orginalet så är det helt enkelt inte lika tillfredställande.

DÄREMOT, uppdragen... UPPDRAGEN! Här har vi något som verkligen driver mig framåt, jag bryr mig inte särskilt mycket om handlingen (där fick jag känslan av hat av ca 75% av de som läser den här) utan fortsätter snarare uppdragen för att få höra vår protagonists högljudda klagande och oerfekt timade kommentarer. Det känns inte som att handlingen blir påtvingad och allvarligt talat så är det vad jag tycker gör den stora skillnaden från orginalet förutom stilen. Där jag kände mig påtvingad storyn i Far Cry 3 så känner jag mig inte tvingad till något i Blood Dragon.

Grafiken är helt underbar uppdraget till max i full HD och den grafiska stilen gör det bara ännu vackrare med alla neonljusen runt i spelet som skapar en bra look av... ehh gamla sci-fi filmer. Jag vet inte varför men filmer som Alien, Terminator och Universal Soldier kommer upp när jag funderar på eventuella inspirationskällor iofs med en MASSA neonljus runt om men det skapar en bra orelaistisk atmosfär. Jag tycker dock att på vissa ställen så når inte BD upp till sin föregångare.

Ljudet känns likaså väldigt phew phew, och likadant här så tänker jag bara på gamla sci-fi vapen. Det skapar verkligen en skön atmosfär tillsammans med grafiken. Men mitt ibland alla ljudeffekter så finns den underbara musiken. Den är verkligen UNDERBAR. Jag menar testa att dra på temalåten på youtube eller dyllikt och bara lyssna igenom det. Det är samma stil på musiken igenom hela spelet men ändå känns det varierat och tillfredställande.

Våldet är likaså tillfreställande och lite övervåld är väll inte fel med sitt hjärtryckande? Men det är ju mestadels cyborger du dödar så det är ju ok, eller något... Hade inte handlingen vart som den var hade cyborgerna kännts väldigt malplacerade med sitt ljusblåa blod.

Uppgraderingssystemet är omgjort och man får nu automatiskt uppgraderingar när man når x xp med objekt y. Det är lite småtråkigt med tanke på att uppgraderingar är nästintill alltid roligt, det skapar en känsla av att man uppnår något för varje uppgradering om gjort på rätt sätt. Jag menar om spelare får ett val att göra så engagerar det mer än om du får ett förutskapat schema på vad som kommer hända under dagen.

Det finns en sak som fortfarande stör mig med Blood Dragon trots att jag föredrar spelet i nästan varenda sätt... TRANSPORTSTRÄCKOR! Det är för jävla hemskt att sitta och göra INGENTING i 10 minuter, där Far Cry 3 inte imponerade mig hade det iaf ett bra system med vildliv och dylikt som hände runtom och redan där tyckte jag det var hyfsat uttråkande. Nu är systemet ännu värre med mindre att göra emellan. Jag vet att det är en budgettitel och fanimig en av de bästa jag spelat för ca. 130kr men snälla transportsträckorna är fortfarande hemska, t.om värre! Jag tycker verkligen om Blood Dragon och vad det försöker göra. Men där ett spel som går mycket ut på att ta sig från punkt a till punkt b blir det jävligt jobbigt att åka runt (fast travel är inte rätt sätt att spela ett open world spel, det är ett fusk precis som x antal extra liv.).

Men mitt i allt så finns en sann kärlek till sin skapelse, det märks att utvecklarna bara gjorde vad de ville och bakade in en stor sked humor på samma gång. Det är verkligen skönt att kunna spela ett spel som faktiskt har humor och inte av sorten "titta på det här och skratta".

Jag vet inte riktigt hur jag ska sätta betyg på spelet då det känns som det är i stort sett samma spel i grunden MEN med mera kärlek, mera småsaker som gör det större och sedan kommer mitt STORA klagomålet från orginalet, transportsträckorna fast värre. Det finns dock en stor skillnad... Blood Dragon säljs för ca 130 kronor. Far Cry 3 såldes för motsvarande 400 - 500 på pc. Det är en väldigt stor skillnad SPECIELLT då du inte behöver Far Cry 3 för att spela Blood Dragon. Men det är ju upplevelsen som ska betygsättas så:

Grafik: 8/10
Spelbarhet: 5/10
Ljud: 10/10