Far Cry 3

Skrivet av: zibbz95   2013-07-11

Möt ditt vansinne...

Just "vansinne" är något som är ganska återkommande i Far Cry 3 och som lyckas ge spelet en spännande karaktär. Det är däremot enbart en nyans på regnbågen.

Du tar på dig rollen som Jason Brody, en slacker som tillsammans med sina vänner semestrar på världens otrevligaste reseort; Rook Island. Denna ö är hemvisten till både pirater, vilddjur och infödingar, och ganska snabbt sjunker du dessutom in i dessa fraktioners tvist mellan varandra samtidigt som du rör dig mot ditt mål; att rädda dina kidnappade vänner och komma ifrån ön.
Resans mål är mycket simpelt, men vägen dit är mycket knepig och krokig då Jason är ren gröngöling i överlevnad och har få alternativ för att nå fram.

Som rookie så börjar du från noll och får arbeta dig uppåt genom att bevisa din värdighet för infödingarna genom jakt och rensande utav belägrade områden på ön. Olika metoder leder till olika belöningar, och alla skänker erfarenhetspoäng som ger dig möjlighet att lära dig olika förmågor, som i sin tur markeras genom tatueringar. Jasons väg från amatör till en kallblodig Tarzan skänker storyn djup och intresse som i sin tur blir en viktig grundpelare för hur allt urartar.

För att bjuda på mer djup har Ubisoft tack och lov gett huvudrollen till Jason. Med det menar jag att din karaktär inte är gängets stumma Långben som i de flesta FPS spel. Jason talar och du bestämmer själv vad Jason skall göra och hur han skall göra det utan att dina handlingar blir betydelselösa. Ubisoft har lagt fokus på de karaktärerna som förts fram. Tydligast är antagonisten Vaas som för övrigt lyckas spela hela spelets "vansinne" på egen hand på ett sätt som skulle göra Jokern ur senaste Batmanrullen avis.

Far Cry 3 bjuder på en massa att göra och många olika moment som erbjuder kreativitet i strider. Förmågor, otroliga terränger, sprutor som ger förmågor mycket lika de från första spelet och en hel last med vapen; allt från kulsprutor och eldkastare till båge och ljuddämpade krypskyttegevär. Intressant är även att allt går att tända eld på. Att förtjäna infödingarnas respekt blir väldigt underhållande och det är svårt att komma på ett spel där det finns så mycket frihet i sitt dödande. Här finns underhållning både för de som älskar stealth och list eller bara vill spränga sig igenom uppdragen.

Bortsett från frihet i dödande så erbjuder Far Cry 3 en massor med frihet i allmänhet. Rook Island är en levande värld fylld med alla möjliga mängder djur och miljöer. Den otroligt detaljerade omgivningen innehåller både djungel, stränder och berg. Allt detta fyllt med gamla tempel och andra föråldrade byggnader, i sin tur fyllda med reliker och annat att samla. Konsolversionen erbjuder bra grafik och tillåter denna värld att vara den snyggaste i FPS kategorin. Med växlande väder och dagsljus så är det lite att förbättra, och bara att vandra på fri fot är superskoj!

Som en kort summering så är Far Cry 3 verkligen kung i precis allt vad fria spel handlar om. Småspel, levande spelvärld, taktik, sidouppdrag... allt finns där! Allt du gör är belönande och den action som FPS erbjuder gör spelet bara bättre. Att Ubisost gjort ett så utsökt arbete med karaktärer, story och djup i allt som redan tidigare nämnts är vad som ger Far Cry identitet. Identiteten som det där spelet som har mer eller mindre en bit utav allt utan att tappa karaktär eller bli mediokert. Sistnämnda är något vi spelare får utstå med väldigt ofta med spel som inte riktigt lyckas med detta.

Det Ubisoft kan förbättra inför nästa spel kan möjligtvis vara en del tekniska bitar. Spelet kommer väldigt sällan ur balans, men om det krävs en ny generation med konsoler för att få mer flyt på det visuella så är Playstation 4/Xbox One på tiden. Visserligen finns tillräckligt med detaljrikedom för att vi ska kunna se fiendens ansiktsuttryck ändras då de faller ihop på nära håll, men stundvis känns det lite som att det händer för mycket för att konsolen skall klara av allt. Detta märks när du spelar längre stunder och plöjer genom uppdrag och råkar ta en genväg dit du ska eller dör väldigt olägligt.

Något mer Ubisoft kan göra är att ge bättre ljud till några utav sina krutpåkar och fixa en godare balans mellan de olika ljuden som görs. Bortsett från detta, ser jag detta som ett fläckfritt spel som skänker lust att spelas om igen, vare sig det är för friheten eller bara för att plöja igenom storyn och de fräcka uppdragen. Bra jobbat Ubisoft!

Medlemsrecensioner14
Samlat betyg: 8.9/10
1