Borderlands 2

BADASS!

Ordet beskriver så tydligt Borderlands 2 att det inte kan bli mer precist, du kommer höra ordet så många gånger under spelet att det inte kan bli mer precist. Uppföljaren till Gearbox skapelse från 2009, följer upp 5 år efter där förra spelet slutade. Du är på ett tåg på planeten Pandora tillsammans med dina 3 vault hunter kompanjoner. Tåget är dock riggat av "Handsome Jack" att explodera för att döda er och det misslyckas givetvis. Här träffar du en gammal "kamrat" från förra spelet vid namn Claptrap, (en karaktär jag innerligt hatade i förra spelet) som leder dig vidare på din färd.

För er som inte spelade förra spelet finns inget att frukta, när det kommer till handlingen fyller spelet faktiskt i riktigt bra vad som hände i förra spelet så det kommer inte vara några problem alls.

Där förra spelet var ett schysst shooter-rpg med en massa humor och en sjuhelvetes massa loot så är Borderlands 2 allt det och MYCKET mer. En sak som jag verkligen uppskattar nu är att man faktiskt får fler intressanta karaktärer att möta och att spelet utvecklar de redan befintliga karaktärerna ännu mer. Där jag avskydde Claptrap i förra spelet får han nu en större roll, bättre humoristiska kommentarer och framförallt slutar att vara så irriterande. Vi återfinner även den vapensäljande busschauffören från ettan, den galna doktorn, alla de 4 tidigare vault hunters, Angel din skyddande röst, arkeologen Patricia, din vänlige redneck mekaniker Scooter och såklart spelets fientliga frontfigur Psycho nr.48 (nej men det är spelets mest ikoniska fiende som du kommer att slakta i drivor. Det dyker även upp en viss fröken Moxxi från DLC'et till 1:an.

Du introduceras även till en massa nya figurer som Scooters syster Ellie, den begåvade demoleringsexperten Tiny Tina och spelets antagonist Handsome Jack. Från början till slut kommer Jack att regna ner förolämpningar och kommentarer om dina företaganden. Ett exempel från spelet:

"I'm racking my brain trying to think of a name for that diamond pony I boughtm I was gonna call it piss-for-brains in honor of you, but that just feels immature. Maybe... Butt Stallion?"

Handsome Jack är hands down, den bästa skurken jag sett i ett spel, han är ondskefull till den gränsen att man inte kan bli ondare OCH han har en grym känsla för humor.

De mängder dialog i det här spelet är så underbart skriva och härliga att man VILL spela alla quests i spelet för att få höra vad för skruvad dialog man kommer att få höra. Jag är verkligen imponerad över hur stor detalj som lagts ner på småsaker som man normalt sett inte tänker på. I strider kan man höra fienderna skrika på varandra, man kan se en stor muskellös jätte bli skitförbannad på en mindre kompanjon och se honom slå honom till döds. Man kan gå igenom en stad fylld med folk och höra roliga dialoger mellan dess individer.

Spelet spelas som en shooter och då menar jag en shooter där du trycker på vänster musknapp och saker framför faller ner döda. Däremot så är det även ett RPG men nedskalat så nästan alla saker du kan byta ut är saker du kan döda med, självklart finns det en sköld och även en slot för en såkallad relic som gör lite olika saker beroende på vad du hittar och vill ha. Här glänser Borderlands med dess mängd vapen som finns. Det är ÖVERVÄLDIGANDE mycket vapen. Där föregångaren höll världsrekordet på 17.75 miljoner olika vapen har Borderlands 2 ännu fler. Det som är lite tråkigt är att de som är vanligast ofta känns väldigt lika i hantering och skada men har ofta olika utseenden så det känns inte som så många vapen tyvärr.

När det kommer till klasser så finns det 4 olika (6 med DLC). Commando, Gunzerker, Siren, Assassin, Mechromancer (DLC), Psycho (DLC). Här finns det en stor variation där varje klass har varsin ability och 3 unika talent tree's där du utökar dina förmågor efter hur du känner att din spelstil OCH utöver detta så har Gearbox infört Badass Ranks, dessa uppnås genom olika challenges i spelet som döda x av fiendetyp y, öppna x lådor osv. Dessa ger sedan tokens som kan lösas in för procentuella ökningar i stats som ges till ALLA dina karaktärer. Jag tycker om att kunna anpassa min spelstil och Borderlands 2 ger mig vad jag än vill.

Grafiken är helt underbar och drivs av Unreal Engine 3 och har en celshadad stil vilket ökar humorfaktorn i spelet men om ni är rädda för att spelet är oblodigt och inte särskilt tillfredställande för ens sjuka sinne så finns inget att oroa sig för. Du kan skjuta av kroppsdelar, spränga fiender till blodfläckar, grilla folk till förkolnade lik. Det är våldsamt och det är visuellt vackert. Spelet har underbara miljöer som på vissa ställen kan kännas lite väl liknande andra områden men i det stora så är det riktigt underbara miljöer.

Ljudet är även det helt underbart med härliga motorljud, grymma vapenljud och de härligaste dialogerna i ett spel NÅGONSIN. Nej, inte de bästa, men DEFINITIVT de härligaste.

Den här recensionen börjar dra ut väldigt mycket men det finns saker som jag inte tycker om... För det första, jag förstår att det är lätt att ha 6 stycken "klasser" som är färdigjorda där du kan byta ut färg och huvudet till något annat. Det är smidigt och med ställen att jaga sällsynta costumes så finns det tillochmed nöje i det... MEN nu borde det vara dags att införa ett system för att skapa sin egen karaktär, det känns lite småtråkigt att i ett spel som lyckas så bra på alla plan med att skapa en bra atmosfär så låter det inte oss skapa en avatar att spela med. Lite småtråkigt men inget som förstör jättemycket, det andra är och det är lite värre. Nästintill obefintlig PvP. Spelet är ett av de roligaste PvE RPGerna någonsin. Men att bara ha med ett duellsystem och inget mer i ett RPG/Shooter kapar livslängden rejält. Spelet kommer att hålla länge men livslängden minskas.

Emellan alla uppdrag, alla fiender som dödats, alla förolämpningar Handsome Jack slänger till mig, Tiny Tina's visa psykotiska kommentarer så finns det en kärlek till Borderlands 2. Det är ett underbart spel och om du gillade ettan så är det ett köp om du givetvis inte redan äger det. De DLC's som finns skänker ännu mer humor och saker att göra till ett redan underbart spel. Gearbox har skapat en spelserie som jag hoppas består i samma kvalitet en lång tid och att Gearbox tar hand om serien som den förtjänar.

Hållbarheten drar ned slutbetyget och det är spelets största problem, när du klarat de flesta uppdragen och sedan tagit högsta nivån, då finns inte mycket att göra om man inte gillar rollspel och jagar efter att göra sin karaktär till den bästa i sin klass.

Grafik: 10/10
Spelbarhet: 10/10
Ljud: 10/10