The Last of Us

The Last of Us har blivit hyllat från såväl kritiker som gamers, med ett metascore som slår de flesta spelen till Playstation 3. Jag måste instämma i hyllningskören. The Last of Us må sakna nyskapande och stundtals känns det som att det tvingar mig att känna något (genom att t.ex. introducera karaktärer som inte har någon annan funktion för handlingen än att dö så att jag ska reagera emotionellt), men likväl är det ett fantastiskt spel som ingen bör missa.

Som sagt, utvecklarna Naughty Dog försöker vid ett par tillfällen desperat få mig att reagera emotionellt utan att ha byggt upp karaktärerna tillräckligt mycket för att jag ska kunna känna någonting när de går sitt tragiska öde till mötes, och det är en av bristerna som den berättarmässiga biten har i The Last of Us. En annan är att de gärna gör spelets antagonister mer osympatiska än nödvändigt. Vid ett tillfälle uppstår en konflikt mellan spelets huvudpersoner Joel och Ellie och en grupp med överlevare och utan att avslöja för mycket kan jag säga att Naughty Dog introducerar information om dessa överlevare som gör det svårt att sympatisera med dem. Jag hade gärna sett att man försökte göra spelets "fiender" så humana som möjligt, eftersom det då varit lättare att acceptera en del av tematiken med spelet.

Detta till trots är handlingen i The Last of Us bland det bästa jag upplevt i ett spel. Utan tvekan topp tre. Naughty Dog har med Uncharted-spelen visat att de vet hur man skapar mänskliga karaktärer, och med The Last of Us tar man det ytterligare ett steg. Den lättsamma tonen från Uncharted-spelen är borta. Det finns såklart humor i det här spelet med, men Naughty Dog tar upp betydligt allvarligare ämnen än vad som någonsin behandlats i deras tidigare spel (som varit i princip befriade från undertext) och tonen är rå, trots den varma relationen som växer fram mellan Joel och Ellie. Deras samspel slår för övrigt det mesta i spel, förutom möjligtvis Booker och Elizabeths i Bioshock Infinite. De är båda extremt trovärdiga, komplexa och välspelade karaktärer.

Om man ska nämna den spelmässiga biten lite kort är The Last of Us även där fantastiskt utformat. Uncharted-spelen har anklagats för att gå på räls, vilket The Last of Us verkligen inte gör. I grund och botten är det ett stealth-spel. Bara det är unikt för en genre som på senare år med spel som Dead Island, Dead Rising och Left 4 Dead endast handlat om kaotisk action med ett överflöd på ammunition. I The Last of Us finns en sårbarhet som man sällan ser i dagens spel. Joel dör snabbt, och läker inte automatiskt. Tvärtom måste man manuellt, in-game, vårda Joels skador, vilket gör att konfrontationer med fiender bör undvikas så ofta som möjligt.

Man gör dessutom bäst i att försöka döda så få fiender som möjligt, eftersom ens vapen inte är så hållbara, och risken att bli upptagen när man stryper någon är stor. The Last of Us är långtifrån nyskapande, men för genren skulle jag säga att det är unikt. Även genomförandet är unikt, främst på grund av Joels sårbarhet och de begränsade tillgångarna. Det finns även en stor dos valfrihet i hur man tar sig fram, vilket alltid är uppfriskande.

Även spelmekaniken har dock vissa problem. Stundtals känns det som att det enda sättet att klara vissa situationer är genom trial-and-error, och den artificiella intelligensen känns under vissa partier som aningen tveksam, både gällande fienderna och Joels kompanjoner. Och de första fyra timmarna är aningen för linjära.

Gällande grafiken kan jag i alla fall konstatera att designen är riktigt bra, men det börjar märkas att Playstation 3 är en gammal konsol. Efter att nyligen ha spelat spel som Bioshock Infinite, The Witcher 2 och Assassin's Creed III med grafikinställningarna på high/ultra på PC bleknar tyvärr The Last of Us. Jag vet att många säkert inte håller med mig om det, men det är i alla fall mitt intryck av det visuella. Trots det slår det dock i princip alla konsollspel.

Slutligen är The Last of Us ett fantastiskt spel, med en del mindre brister. Dessa brister hindrar det dock inte ifrån att vara årets bästa spelupplevelse för min del. Det har dessutom flera andra kvalitéer som jag inte ens nämnt t.ex. kuslig stämning, fantastisk musik och imponerande ljudbild.

Story: 9,544
Grafik: 8,981
Handling: 9,544