Alan Wake

Det finns gånger då man startar ett spel som man VET ska vara bra, ett spel som enda till den lilla Steam ikonen ser så häftigt ut och vad jag fick var, PRECIS det jag bett om.

Remedy, männen bakom Max Payne 1&2 har nu byggt en skräckhistoria runt en författare som har gått in i väggen. Vi kliver in i skorna som just den författaren, Alan Wake och det tar inte lång tid förrens allt går käpprätt åt helvete. Det finns alltid något som kommer gå fel men här var jag faktist inte beredd på det. När en person som du skulle hämta nycklar av för att bo i en av hans uthyresstugor, så får du istället nycklar av en gammal tant i svart och jag trodde verkligen att något skulle hända där men nej det hände inte något som kommer i närheten av alla billiga jumpscares i 85% av alla skräckspel och skräckfilmer.

Där kommer jag sluta med att berätta storyn för att inte spoila det men storyn är grym och Remedy har ytterligare lagt till en funktion som jag verkligen älskar mer än gameplayet, under vägen så hittar du sidor som Alan har skrivit och om du läser dom så får du ibland veta precis vad som kommer hända, det är en liten trevlig funktion som brer på storyns betydelse och ändå inte förstör någonting.

Kontrollerna finner jag fortfarande smått förvirrande, vill du ladda om fort så tryck på x så fort du kan. Jag körde med en xbox handkontroll största delen av tiden och rekommenderar definitivt mus och tangentbord för bästa upplevelse, det är inte ofta man kan säga så om ett tredjepersonsspel. B används för att ta upp saker och här funderade jag lite. Om Halo, CoD mm har kunnat ha use knappen och reload på samma knapp på en xbox kontroll, varför kan inte det här det? Det är ett smått klagomål men det är faktiskt en liten komfort att ha båda på samma och jag har inte stött på problem med det än hur kommer det sig att man bryter mot vad de flesta spelare är vana vid? Aja det är inte något katastrofalt.

För att göra det lättare att förstå sambandet mellan grafiken och gameplayet så ska jag förklara vad du möter för fiender. Du kommer att möta människor som tagits över av "mörkret" de täcks av mörker och ser inte ut som vanliga människor. När de blivit övertagna kan inte vapen skada dom om du inte lyser på dom med en ficklampa under en viss period först för att bränna bort mörkret från deras kroppar. Därefter kan du skjuta för glatta livet tills de faller ner till marken.

Det här systemet fungerar perfekt med grafiken för innan alla strider så går du oftast runt i vildmarken eller andra mörka platser vilket gör det lite småskrämmande när du får en 3 - 4 stycken fiender på dig. Jag spelade på normal och det var faktiskt en mindre utmaning pga att det är en omställning från att bara mejja på. Du har heller inget hårkors utan ditt sikte är din lampa, mitt i lampan så finns en liten cirkel som är siktet. Det fungerar mycket bättre än jag väntat mig och med de vapen som finns till hands så är det faktiskt ett riktigt naturligt sätt att sikta på och verkligen ger mer till atmosfären.

Vapnen du kan hitta är de typiska revolver, jaktgevär, hagelgevär. De du kan hitta i ett litet samhälle som tillåter vapen helt enkelt eller någon form av jakt. Men det finns ytterligare ett vapen som du kan byta ut och uppgradera/nedgradera och det är ficklampan, från den lilla ficklampan du börjar med till modellen xxxxl.

Grafiken ger även ett djup till både fiender och miljöer men grafiken känns ändå inte som top-notch om man jämför med andra titlar runt spelets release men den är definitivt riktigt bra. Det som verkligen drar upp grafiken är ljuseffekterna, jag ska försöka låta bli att bli överexalterad men det här spelet har i särklass de absolut bästa flares i ett spel någonsin. Det är så svårt att förklara men ljuset som de sprider rakt över det område man står i och att stå i en och se fienderna cirkulera runt en är riktigt häftigt.

Ljudet är riktigt härligt med bra röstskådespelare och bra vapeneffekter. Det som drar ner det lite är mörkrets effekter, det är i många fall efter ca 1 timme riktigt uttjatat och låter förfärligt. Det är väldigt synd för det förstör lite av amtosfären.

Om ni inte redan förstått mitt omdöme av atmosfären så är det helt enkelt att den är sjukt härlig. Att springa runt i en mörk skog och faktiskt känna sig jagad av mörkret, eller att faktiskt vilja veta vad det är som händer. Man känner sig engagerad och att vilja avsluta spelet och under tiden så tillfredställer spelet den delen hela tiden. Storyn känns lätt inspirerad av Lovecraft verk och tungt inspirerade av Stephen King, men det är inget jag vågar satsa pengar på att det faktiskt är.

Under spelet så finns det två saker som verkligen förstörde upplevelsen för mig. För det första så är det en del i spelet där du går med en AI styrd karaktär som har ett vapen medans du har ficklampan. För det första är AI'n på den karaktären från vettet korkad och skjuter flertalet gånger på fiender i fjärran som inte är berövade dess mörker när det står en 2m ifrån som är fullt sårbar.

För det andra så verkar alla regler i spelet upphöra under just denna bit, flares håller inte bort fiender korrekt, dodge av någon anledning spattade ur helt och lät mig inte dodgea alls oavsett handkontroll eller mus och jag fick även fps drop på 20 - 30 fps helt utan anledning utan applikationer i bakgrunden.

Med dödssynden för det här spelet, den synd som tillsammans med de småbristerna sänker mycket. Sista episoden... Jag vet inte vad som fick dom att lyckas förstöra hela sista episoden, allt som var bra med spelet innan förstörde dom till en enda lång shootout transportsträcka som är för det första väldigt utdragen och för det andra en railshooter utan dess like.

Hur kunde de göra så?

I allafall så är Alan Wake en riktigt härlig resa och en resa värd att göra. Slutspurten av spelet gjorde mig riktigt besviken men det är fortfarande ett grymt spel.

Grafik: 8/10