God of War: Ascension

Skrivet av: zibbz95   2013-08-05

Kratos är tillbaka och det är dags för oss att bli riktigt arga, igen.

Kratos är som bekant en frontman för hela Hack n Slash genren. Men Ascension får mig inte att jubla över det, utan snarare får mig att tänka om ett par gånger..

God of War serierna har inte siktat på djup story i första hand. Enkel och motiverad, men sällan att det blir häpnadsväckande. Santa Monica har experimenterat genom att byta ut blocket "stabil story" till en Hollywood inspiration. I början utav spelet finner spelaren sig lyssnandes till den klassiska berättarrösten och en introducerande cutscene spelas upp. Men olikt från de förra spelen så berättas inte om Kratos uppdrag eller varför han är där han är. Vi kastas istället rätt in i äventyret.

Smått snopet kommer spelets första bana som resulterar i en massa hackande och slaktande som mestadels utförs i bedrövliga kameravinklar. Vad som händer på skärmen är visserligen väldigt coolt, men det känns riktigt trist då allt ständigt avbryts med en "Try again-ruta" eftersom jag inte lyckats urskilja Kratos mitt i röran. Detta problem återkommer ofta, om det inte är för att vinklarna är dåliga så är det för att man helt enkelt lyckas tappa bort Kratos på skärmen, och väldigt vanligt blir det på svårighetsgraden Hard (och uppåt) att man plötsligt inte alls vet varför man dött då det inte gått att urskilja vem som ger vem stryk.

Efter en snopen och ganska överdriven introduktion kastas vi 3 veckor bakåt i tiden med en svart skärm med texten som säger detta. Cutscenen som sedan följer för att berätta äventyret från början är lika förvirrande och saknar motiv till varför spelaren ens befinner sig där han är. Snopet kastas vi ut på en resa utan klar destination och hackar oss fram. Ganska snabbt blir hackandet trist, och det blir tydligt vilken viktig del den ytliga storyn i trilogin verkligen spelar. Och än tydligare blir det just varför den var bättre så, för varje gång Santa Monica försöker överraska oss genom att hoppa fram och tillbaka i tiden så resulterar det bara i en enda trist röra. Sedan tar spelet plötsligt slut med seriernas sämsta bosstrid. Att ta sig dit går väldigt fort då spelet inte är särskilt utmanande då de dåliga kameravinklarna inte lyckas irritera.

Okey så nu kan det bara bli bättre va?

Helt fel. Inte nog med den något patetiska (men godtagbara storyn) så möts vi utav ett uppdaterat stridssystem. Santa Monica har skapat ett nytt system kring "Rage of sparta" funktionen. Som bekant byggs den upp successivt i strid, och den här gången når du inte toppen för att aktivera. Vartenda attack förbättras istället med explosiva avslut och bonusar för varje slakt. Sedan finns även möjligheten att lätta på trycket genom att använda all Rage i en enda (mesig men säker) attack. Denna biten har Santa Monica gjort bättre då det tillför mer än vad samma funktion gjort tidigare. Men det ger även ett minus eftersom de sist upplåsta attackerna bara kan utföras i Rage-läget.

På detta så har de olika vapnen Kratos samlat på sig från både gudar och demoner slopats helt. Istället tilldelas spelaren olika gudars krafter som var och en medför sin egen lilla bonus. Bortsett från bonusen, magisk attack och lite skillnad utav hur Kratos utför varje attack så är skillnaden inte särskilt stor mellan dem. I slutändan är det precis samma stridsfysik och system som originalkraften i början utav spelet. Måhända att det förekommer några skillnader, men annars är dessa allt för lika varandra för att verkligen få spelaren att känna av det.

Det är en cool funktion, men God of War känslan sjunker en aning och man sneglar lätt tillbaks till det 3:e spelet där det ges möjlighet till både olika vapen, magier och gudomliga krafter. Som tröst har Santa Monica klämt in "World Weapons" som ibland slumpmässigt dyker upp på vägen. Dessa är vapen som de lättare fienderna bär med sig, men dessa går inte att välja på egen hand och tar antingen slut eller gör kass skada. De har heller inga särskilda förmågor som de alternativa vapnen i de förra spelen. Att Kratos tar längre tid på sig att parrera attacker än förr är heller inte roligt.

Så kort och gott, vad gör det här spelet bättre?

Ärligt talat så är inget riktigt bättre. Det är åtminstone kul att se att Santa Monica försöker bygga ut serien och inte få den att bli sig alltför lik, men det var trotsalt därför vi föll för serien. Att vara för konservativ gör inte saker bättre, men dessa försök känns inte riktigt "ärliga" utan påminner snarare om klyschor från andra spel eller barnsligt simpla idéer till att göra saker mer spännande, lite som killstreaks och vapen camouflage i Call of Duty. Själva grunden som format God of War känns utbytt och bara en bit utav hela grunden finns kvar. Santa Monica hade gjort bättre i att satsa på ett helt nytt spel istället för att driva detta för långt. Det som är sig likt ur de förra spelen är helt klart magnifikt istället. Pussel, grafik... ja den biten. För Santa Monica har gjort ett riktigt bra jobb med vad dem brukar göra väl. Men hela storyn och bossarna känns krystat. Och ändringarna i stridandet som påminner mer om ett annat spel gör inte saken bättre...

Multiplayern finns det inte mycket mer att säga om. Den är helt okey, men inte mer. Du får välja en fraktion som reflekterar krafterna från Singelplayern och ge dig ut i strid med dessa förmågor. Bortsett från bristen på spelare så funkar detta oförväntat väl. Men istället för att satsa på en multiplayerkomponent så skulle dem satsat mer på artwork och story, eller hur dem kunnat förnya en redan suverän idé. Tyvärr Santa Monica, men Ascension hör bättre hemma i reabackarna. Eller snarare långt ner i spelhögen, under God of War 2 och 3...

+ Bra grafik.
+ Intressant Rage-system.
+ Bra pussel.