Inversion

Efter min senaste recension tänkte jag att jag skulle ta något som verkade dåligt och recensera det för att hej, man kan inte njuta av solsken utan regn. Men problemet är... Jag kan inte kalla det dåligt, men det är inte bra heller! Hur mycket jag än vill säga att det suger så av någon anledning kan jag inte, faktumet är att för varje bra sak med spelet så finns det mins en dålig. Det är så mediokert att om man kollar upp definitionen av mediokert så står det: "Inversion ett 3ps, utvecklat av Saber Interactive och släppt av Namco Bandai 2012".

Skämt åsido, jag hade ju inte gjort en recension om jag inte ville ta upp varför!

Grundidén med Inversion är att man ska kunna leka med gravitation för att kasta saker på fiender, krossa fiender, skicka upp de i luften från bakom sina skydd för att ta död på dom. Det är ett stencoolt koncept och det är något som var lockande. Men den kanske största bristen med spelet är att de blev riktigt överentusiastiska med den här biten och lät många andra bitar förfalla. För det första, allt är som rippat av Gears of War, striderna känns som i Gears, kontrollerna känns som i Gears, fienderna känns inspirerade av Gears, vapnen känns inspirerade av Gears.

Spelet börjar med att du, Davis Russel ska avrättas och redan här börjar spelet med ett KRAFTIGT fps drop, i en cinematic... Jag vet att det inte är helt omöjligt då jag körde upp allt på max i 1920x1080 men på samma rig klarar jag BF3 på ultra utan minsta lilla lagg och för det mesta 60 fps konstant. Det finns ingen logik i det. Spelet är inte ens särskilt snyggt! I vilket fall du får börja spela igenom hans minne av vad du gjort innan och sedan invasionen av "Lutadores". Redan här märks din AI partners inkompetens och hur oerhört jobbigt det är att han gapar det extremt uppenbara som "Sniper", "We should get up here" osv.

När du har slaktat en del fiender så börjar det märkas att det är inte helt fel ändå. Spelet är hyfsat blodigt, de små saker som förstörs i striderna ger lite extra djup till striderna och får spelet att bli lite roligare. Man får även se stora delar av gatan slitas loss och flyga in i hus, men de försvinner till största delen senare i spelet och blir tråkiga moment där du åker omkring i zero-g och skjuter fiender.

Efter mindre än 1 timme så dödar man protagonistens fru och nej 1 timme in i spelet är inte en spoiler. De missar dessutom att på något sätt ge oss en anledning att känne med npgon av karaktärerna utan en bra inledning, knappt någon interaktion mellan honom och hans fru. Utöver det så var det den MINST dramatiska dödsscenen i ett spel jag NÅGONSIN sett.

Detta kompletteras med en stundtals trasig AI som ibland står i det öppna och ibland ens inte skjuter då. Det blir så hemskt konstigt och bryter atmosfären som grafiken och ljudet kämpar för att hålla upp.

Grafiken känns halvdan, texturerna ser tråkiga ut men är inte direkt dåliga, lipsyncen är ok och de flesta effekterna är sådär. Det är inte bästa grafiken men det klarar hålla upp spelet. Om man räknar bort de FPS drops jag upplevde.

Ljudeffekterna är precis som röstskådespeleriet, saknar engagemang och är inte alltför dåligt men det är knappast bra. Det fungerar för att driva storyn men förstör den potential som fanns. Ett stort fel i storyn är logiken. Innan du får möjligheten att kunna manipulera gravitationen i ett fångläger så säger din partner och jag citerar "We need to get our hands on one of them, could be our way out of here." 2 minuter senare så har ni varsin. Det känns som en fruktansvärt dålig miss att man stressade det momentet så mycket. Dessutom så tvingar spelet dig använda det så ofta att det blir tråkigt. Om man blir tvingad att göra något hela tiden så orkar man till sist inte.

Däremot så finns en sak jag VERKLIGEN uppskattar med spelet och det kanske inte låter som mycket men att kunna pausa cutscenes. Det är en så bra funktion för de gånger saker händer så du inte missar storyn, något jag hade mycket användning av under min genomspelning. Däremot att de återanvänder fiender, både vanliga och bossar. Det är inte riktigt.. ehm UNDERHÅLLANDE!

Det finns även ett enormt problem med kontrollerna på PC, siktet är bundet till en tangent och gissa vilken! E! Såklart, varför inte lägga den på höger musknapp som alla andra? Men visst jag kan byta knappen till höger musknapp! Om inte spelet hade sagt ifrån och inte låtit mig binda en annan funktion till höger musknapp... Däremot med en xboxkontroll så fungerar det som ehh Gears of war. Nästan alla kontroller är identiska med lite variation pga gravitationsmanicken.

Det sista jag vill klaga på är faktiskt checkpointsen, oftast så är de placerade ganska bra och på en av de senare banorna med den fruktansvärt enformiga bandesignen så skickade den mig ca. 1000 meter framåt. Först märkte jag det inte men när jag insåg vad den hade gjort så kunde jag inte låta bli att skratta, jag hade setat i ca 1 timme i trans av uttråkning och så händer något så dumt...

Jag skulle inte rekommendera Inversion om du inte hittar det i en reaback för 50kr det är ett bra koncept och det har ett par gyllene stunder som faktiskt är underhållande men till största är det långa utdragna strider.

Avsaknad av mulitplayerspelare dödar spelets multiplayer och saknar replay värde. Ett tidigt dött spel för min del.

Grafik: 6/10
Spelbarhet: 6/10