Svenska
MEDLEMSRECENSION

Dust: An Elysian Tail

Skrivet av: Perluck   2013-08-10

[Kort Recension] [Testad version: PC]

Färgerna är magiska när vår karaktär Dust vaknar upp i ett skogsskrymsle. Omedveten om vem han är och den enda ledtråd som uppenbarar sig är ett magiskt svärd som hittar honom i vimlet av förvirring. Knappa sekunden senare kommer ännu en karaktär, en flygande filur vid namn Fidget. Detta är startskottet och härefter sätts äventyret i rullning.

Ganska snart hamnar man i stridshettan och det är också här som spelet levererar som mest där monster och figurer attackerar i många olika former. Flytet i striderna är ständigt närvarande och kontrollen besitter man vid varje sekund som striderna pågår. Som Dust kombinerar man olika attacker med sitt svärd och Fidgets mindre attacker till att bli aningen starkare tillsammans. Det är ofta ett fler antal fiender på skärmen vilket innebär större och intensivare strider. Med den ständiga kontroll man känner så är detta en fröjd att bevittna, inte minst sagt med tanke på att spelet i sig är vackert så in i bomben.

Handlingen i Dust: An Elysian Tail är till en början ganska tunn men lindar in mer kött på benen ju mer man äventyrar. Ofta får man torra skämt från karaktärerna och ibland blir det kanske lite barnsligt något som senare dock blir alltmer seriösare. Trots att det är ett spel i ett 2D-perspektiv tar varken det spelmässiga eller handlingen skada. Något som dock är betydligt intressantare är det faktum att spelet spelas i ett open-world koncept. Man kan besöka platser man tidigare varit på, leta upp skatter, nycklar och lösa pussel med nya förmågor man får.

Man utvecklas också när man drämmer till monster och gör diverse uppdrag, när man går upp i nivå kan du exempelvis spendera poäng på att förstärka din attack eller öka ditt liv. Dessutom kan man klä Dust med diverse föremål som kläder, ringar och bonusar för ditt vapen vilket tillför mer anpassning och rollspelskänsla. Som extra krydda på toppen innebär detta också att man samlar på sig saker som kan säljas, köpas samt kombineras till egna föremål och förstärkningar.

Omgivningarna är som jag nämnt tidigare underbara att bevittna, allting är handmålat både i animation och bild något som givit spelet sitt unika ansikte. Äventyret innebär många olika platser att besöka och alla med egna fiender, miljöer och uppdrag. Detta gör att det aldrig känns monotont att hugga ihjäl monster med sitt svärd eller utföra uppgifter man får.

Variationen närvarar dock inte endast i miljöbyten utan även i speluppläget, det är inte alltid du står som en man mot ett hav av fiender. Det är flera moment i spelet då man istället fokuserar på utforskning, på sido-uppdrag samt dialoger vilket ger spelet en perfekt balans mellan lugn och intensivare parter. Det var ofta jag följde upp sido-uppdragen eller gick på jakt efter skatter jag endast kunde hitta med hjälp av senare förmågor jag fick.

Det tog mig ungefär 13 timmar att klara äventyret vilket säger en hel del kring hur mycket innehåll spelet erbjuder och aldrig kom en tanke på tvivel eller trötthet. Vad är receptet på det? Blandningen av element från förr och nutid. Det känns som att 2D-spelen idag faktiskt har en bortglömd potential och Dust: An Elysian Tail är det bästa exemplet hittills. Att detta dessutom är utvecklat av enbart en människa verkar och är löjligt otroligt.

Samlat betyg: 8.3/10
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10