God of War III

Skrivet av: PhMan   2013-08-21

Då var det återigen dags för Kratos att ge sig på gudarna och försöka att avsluta sin eviga kamp och få lite ro i sinnet..

God of war III börjar precis där II:an slutar, med Kratos på ryggen på titanen Gaia när denne klättrar uppför Olympus där en blodig strid väntar mellan titaner och Zeus samt övriga olympier. Ballt och modigt att fortsätta exakt där tvåan slutade 3 år tidigare med risk att man tappar vissa spelare som inte spelat serien sen tidigare. På vägen börjar man med att möta minibossen Poseidon som försöker stoppa Kratos från att nå toppen. Efter en häftig strid som sätter ribban riktigt högt ramlar Kratos ner för bergskanten och Zeus kan andas ut... ett tag i alla fall eftersom alla vet att Kratos aldrig ger upp och det är en tidsfråga innan han är där och utmanar Zeus.

Vägen till Olympus topp är lååång och som vanligt ska man igenom allt mellan himmel och jord innan man når målet. Längst vägen möter man många och varierande fiender från den grekiska mytologin. Några utav dessa är andra gudar från Olympus som vill stoppa Kratos från att nå sina mål. Dessa minibossar har Kratos ett särskilt hat mot och utan att säga för mycket så är den slutliga dödsstöten alltid skithäftig och spektakulär! Bara att tänka på dessa strider får mig att le! Riktigt kul!!
Banorna känns mer "öppna" än sina föregångare och det är väldigt tacksamt. Man känner sig inte alls lika låst även om man egentligen är det. Banorna är dessutom som alltid väldigt, väldigt häftiga rent visuellt och vissa lämnar ett starkt intryck efter sig. Teamet har varit fantasifulla och gjort ett riktigt bra jobb med varierande miljöer/strider och så mycket action att jag ärligt kan säga att jag inte tröttnade en enda gång under spelets ca 10 speltimmar.

Som vanligt så samlar man på sig olika vapen, 4 för att vara mer specifik, som man utvecklar vidare precis som i föregående spel. Man har även vissa specialförmågor som man på samma sätt utvecklar under spelets gång. De blir kraftfullare samt tillåter fler kombinationer som verkligen behövs när det hettar till ordentligt. Några vapen använde jag knappt då man skaffar en favorit och pulveriserar motståndet med det istället. Min favorit blev Nemean Cestus, järnhandskarna som krossar allt de träffar med sina tunga slag. Man hittar även gudautrustning som ska ge fördelar men tyvärr så kan man inte använda dessa under första spelsessionen. Endast om man spelar om får man tillgång till dessa, men det är inget jag har prövat.

Man märker ganska direkt att God of war III är extremt välgjort. Om man börjar med grafiken så är den mycket bra och får verkligen toppbetyg. Inga detaljer lämnas åt slumpen. Allt från miljö till pyttesmå detaljer på vapen och karaktärer har man lagt krut på och det märks när man spelar. Musiken är också enormt bra och lyfter verkligen stämningen till en högre nivå. Ljudet är också av absolut referenskvalité och ljudanläggningen arbetar flitigt i alla kanaler.
Kontrollen och stridsystemet på Kratos är som alltid mycket bra och som spelare har man full koll på sin karaktär (även om man ibland råkar fastna i en kombination av slag som inte riktigt var meningen).

Så, är God of war III det bästa spelet i trilogin? Utan tvekan ja, även om del två var enormt bra också! De varierande banorna, de superhäftiga striderna och den överlägsna tekniska aspekten gör att det aldrig varit roligare att spela Kratos! Testosteron, action, kvinnoförnedring och splatter, precis som Kratos ska vara!

Rekommenderar den varmt till alla som vill spela ett snabbt, häftigt actionspel och inte lägger så stor vikt på manus. Enda minuset är kanske att man bör ha spelat tidigare spel i serien för att uppskatta den fullt ut.

Medlemsrecensioner14
Samlat betyg: 9.1/10
1