Sleeping Dogs

Jag var kluven till Sleeping Dogs samtidigt som jag såg fram emot det, GTA-kloner hade jag sett förr men det var något annat som gjorde att den blandade inställningen infann sig. Dess tidiga namn kanske? Jag har nu spenderat runt 25 timmar i Hong Kong och spenderat tiden med allt annat än sightseeing, i vad som klart är 2012-års största överraskning.

Jag satt som förstenad. Förstod inte vad jag just sett trailern för det tredje True Crime-spelet, med avslutningen "Hong Kong". Trailern utlovade hoppsparkar, hopp över räcke, kast-över-räcke-mot-säker-död, biljakter och en överdos av halvexotiska färger - allt insvept i en undercoverstory som såg..., Så extremt lovande ut att jag höll på att trilla av stolen. Jag (som visserligen höll med om att True Crime inte var en serie av kvalité, men tyckte den dög ändå) började genast fantisera om mina bravader i Hong Kong. Men så försvann det. Poff. Borta. Gone. I Augusti 2011 köpte inga mindre än Square Enix rättigheterna och tog tillbaka hela projektet till ritbordet. Eller nästan i alla fall... Premissen om en polis som under täckmantel infiltrerar en triad kvarstod. Det samma gjorde hela skådeplatsen och allt som den tidiga trailern skvallrat om. Vad som var utbytt var teamet, och namnet. Square Enix utvecklade och släppte den 17:e Augusti 2012 Sleeping Dogs.

Spelet börjar med att huvudpersonen Wei tillsammans med Naz ska genomföra ett köp. De är nere i hamnen och regnet piskar allt jämt gatan medan de två männen närmar sig ett testosteronberg som för tankarna till Brucie, eller Marduk. Självklart har medlemmar ur Hong Kongs främsta ockuperat hela området och spaningsledarna som sitter i vanen en bit bort tycker det ska bli skönt att äntligen sätta Wei bakom lås och bom. Som på beställning kommer en säkerhetsvakt gående och avbryter affären, varpå insatsstyrkan invaderar. Wei hinner inte långt, dock långt nog för att ge mig en försmak av spelets rörelsesystem, innan han plockas in och slängs in i häktet. Där möter han Jackie Ma, som han känner sedan gammalt. De två pratar om gamla tider, och om Sun On Yee, triaden som vi senare kommer att infiltrera.

Efter ett möte som började som ett förhör, släpps Wei. Han har nu fått sitt nya uppdrag - att krossa Sun On Yee - inifrån. Och som vi alla vet, att jobba under täckmantel är farligare än att jobba i uniform. Det medför vissa risker. Och spelreglerna är helt andra. Vi möter en något pumpad ledare inom Sun On Yee som går under namnet Winston Chu, och som under spelets tidiga delar sätter dig på prov för att se om du är värdig att arbeta för honom och hjälpa till i kampen mot hans rival Dodgeeyes. Klassiskt sandlådeupplägg - stjäl en bil där, klå upp någon där och följ efter någon där. Wei klarar sig såklart bra och det dröjer inte länge förrän folket har börjat lita på honom och snacket på stan är att han får jobbet gjort. Men, som ordet täckmantel betyder, så har Wei också möte med sin chef stupikvarten, och allt eftersom han stiger i graderna så blir han mer och mer lojal mot sina vänner i traiden snarare än styrkan, vilket har sina nackdelar... Sleeping Dogs bjuder på en story som jag skulle säga är i samma klass med Grand Theft Auto IV. Ambitiös, välskriven och spännande. Framför allt när du kommit en bit och ser hur banden börjar töjas...

När du inte agerar muskler åt triaden eller befinner dig på polisens tillfälliga högkvarter i hamnen finns det mycket annat att göra. Antingen kan du infiltrera ett drog tillhåll och bugga kameran för att sedan på säkert avstånd i din lägenhet identifiera säljaren, och skicka in uniformerna för att plocka in den olyckligt vetande. Du kan också delta i diverse slagsmålsklubbar där du inte bara får utlopp för dina aggressioner utan också får leka med ett fightingsystem som i nuläget är utav de bästa på marknaden. Som många säkert redan kopplat så utspelar sig Sleeping Dogs i Hong Kong och innehåller därför en hel del kampsport. Jag är ingen expert på kampsport och mitt CV innehåller bara tre lektioner Ju-Jutsu, men stilen här är Material Arts för det mesta.
Systemet är djupt och varierat, och kommer hålla dig fast en lång tid framöver. Sparkar, slag och möjligheten att greppa tag i din motståndare för att sedan slänga iväg denne finns redan från början, men ju fler Jade Statues då hittar, desto större blir din smiskryggsäck. Systemet har sin peak när du mitt i stadsmiljön råkar ut för en hop bad guys som avser att knäcka lite mer än ditt näsben, och du får miljön runt omkring dig till din hjälp. På samma sätt som True Crime: New York så kan du använda miljön emot dina fiender. Ser du en telefonkiosk som lyser inbjudande rött? Använd luren till att banka vett i saten. En läskautomat? Släng in thugen och hoppas på att myntfacket går sönder. Eller om omgivningen råkar vara en hamn där det finns en funktionell bandsåg... (innehållet i denna mening kan uppfattas som stötande för vissa läsare och kräver därför inloggning med verifiering av ålder) Ni fattar. Min personliga favorit är dock ett uppdrag som utspelar sig i en skaldjursfabrik och då du får möjlighet att slå fulfiskarna i huvudet med en fryst gädda. Klubbarna dock, är ofta rätt fattiga på hjälpmedel av en mer miljöisk natur och därför får du använda knytnävarna. Jag gillar också att United Front har lagt ner hela sin själv på slagsmålen. Det finns olika typer av fiender där vissa i femte ronden inte sackar ihop av en spark i skrevet, utan istället tar tag i dig. Då gäller det att via ett snabbt quick-time event avväpna. Att det hela sker utan någon form av laddning och framför allt lagg är nästan för bra för att vara sant.

Sen har vi som i många andra fall, staden själv som är stjärnan. Jag har själv aldrig varit i Hong Kong eller någon av Asiens större städer (med undantag Thailands Bangkok) och därför aldrig upplevt dess färgstarka karaktär personligen. Men det är inget som hindrar mig från att slås av häpnad när jag släpps lös i spelets första område - North Point. På dagen ser det ut som nästan vilken stad som helst men när mörkret faller visar den sitt rätta ansikte. Gatorna myllrar av både fotgängare och bilar med överarbetade tutor. Deras strålkastare behövs egentligen inte eftersom praktiskt taget allt annat lyser runt omkring dig. Skyltar, läskautomater, butiker, digitala reklamaffischer..., för att inte glömma just bilarnas strålkastare. Dock så fick jag aldrig den där känslan av trängsel när jag spatserade på trottoarerna. Visst så finns det gott om folk, men aldrig den där känslan av att jag är inträngd och att alla rör sig i en enhetlig flock. Visserligen hör det till vanligheterna att du springer in i någon på din dagliga joggingtur vilket jag gillar - det ger en liten känsla av att Hong Kong kanske har lite för många invånare än vad denne klarar av.

Något som jag dock älskar är kontrasten som visar historiens mörka karaktär. Från gatans upplysta asfalt till den dunkla, övergivna bakgatan där en ensam ljuskäggla kastar ett tafatt sken från en lastkaj. Det räcker inte långt och vrårna känns lite hotfulla de få gångerna då jag haft oturen att befinna mig där nattetid. I ett uppdrag blir just kontrasten mellan ljust och mörkt, halvseriös och seriöst, extra tydlig. Något annat som verkligen skiner och som jag inte väntade mig, är sättet Wei rör sig på. Alltså hastigheten och var han tar sig fram. Som några av er kanske kopplat så handlar Material Arts om att kunna kontrollera sin kropp och vara vig. Något som i Sleeping Dogs också går att använda i transportsyfte - Istället för att runda hus, staket och bilar för att komma dit du ska kan du ta raka vägen. Yupp! Jag pratar om free-runing. Du kan klättra upp för förvånansvärt höga avsatser och hoppa från förvånansvärt höga höjder utan att bryta några ben när du landar. När du springer kan du med ett enkelt tryck på A (Xbox 360) klippa hindret utan att tappa fart. Det finns också möjlighet att glida över bilars motorhuvar med pistolen i högsta hugg samtidigt som du i slowmotion placerar välriktade kulor i skurkarna. Passar inte bara utmärkt när du vill komma undan fientligt bly med en hårsmån utan också då du vill göra din egen Jackie Chan-film. Dock så är sistnämnda en sak som är hysteriskt coolt i början men som efter ett tag svanar.

Hur ser då allt slagsmål, bilkörande och rännande ut? Exakt hur exotiska är ljusen som lyser upp gatorna och hur verklighetstroget ät vattnet som du omgivs av? Karaktärerna ser bra ut, inte underbara men inte som något mindre upplösta simmar heller. Alla har fem fingrar, två ögon och en mun var. Kläderna de bär har ingen form av egen fysik vad jag har märkt, men kompenserar det genom att för en gångs skull se blöta ut när du tagit dig ett dopp. Bilkörningen ser bra ut, och modellerna som du flyger fram med i 200 km/h är generösa kopior av verkliga förlagor. Åter igen, inte direkt snyggast (dvs. inte Grand Turismo 5-grafik) men påminner om en lite mer glansig version än den i GTAIV. Detsamma gäller för miljöerna. Generöst och vårdsamt ljussatta och jag har inte märkt några grafiska buggar under min genomspelning. Jag kan inte direkt hitta något minus på grafikfronten, till och med de mörkare delarna är fullt dugliga. Jag har erfarenhet av att vissa spels mörkare partier lider av grafiska dippar. Då menar jag att man måste ha släckt runt omkring sig i rummet eller vrida upp ljusstyrkan till bisarra nivåer för att se något. Lyckligtvis så har Sleeping Dogs inte det här problemet.

Ljudet är också helt okej, sladdar, kulor som avlossas och ekot av skor som slår mot asfalten är likt grafiken inte de bästa men samtidigt inte de sämsta heller. Eftersom du kommer få sladda rejält mycket i och med den arkaddoftande bilfysiken så känns det bra att allt från gas till sladd låter bra och inte tvärtemot. En kul detalj, som handbromsen i Far Cry 3, är att oavsett vilken bil du kör så ljuder ett litet kom ihåg larm när dörren är öppen. Något som spontant känns som lyxtillbehör till Hong Kongs högre elit än tillägg på avdankade kycklingtransporterande lastbilar. Slagsmålen blir dock rätt tråkiga i ljudväg. Det klassiska "pang" i omvandlad form blir efter 300 slag rätt tråkigt att lyssna på. Som tur är så kan du variera dig i attackarsenalen och istället knäcka ett ben eller bryta en arm. Även fast ljudet skiljer sig från enkla slag så blir det också tjatigt till slut. Men jag antar att du inte kan kräva allt och framför allt inte en live-generator av olika ljud.

Spelbarheten är heller inget jag kan klaga på. Jag har för en gångs skull aldrig stött på några större buggar som avbrutit flytet eller än värre, fått mig att starta om spelet och på så sätt förlora framsteg (Assassin's Creed, I'm looking in your direction). Det händer dock att du fortfarande fastnar i väggar, mellan två objekt eller temporärt i en bil och den är klämd - men bortsett från det så har jag faktiskt inga klagonål alls på buggfronten. Som jag nämnde tidigare så är flytet väldigt imponerande och byte mellan free-roam och fightingläge speciellt funkar felfritt. Utan minsta tidsfördröjning öppnas fighting världen upp och låter dig utan avbrott tackla dina fiender. Självklart kan du också hoppa fram bakom ett skydd och som tidigare nämnt i slowmotion glida över och om det står en fiende framför dig, avväpna honom och springa vidare (med hans eventuella vapen) - utan att något hackar vilket gynnar betyget. Maskinen känns inte heller så överarbetad och det känns överlag som en lyckad optimering av..., allt egentligen. Men torts en överlag väldigt lyckad optimering så finns det dock ett orosmoln som hindrar spelet från att aspirera på de högsta pinnarna - kameran.

Jag vet att jag är väldigt petig när det kommer till kameran i spel, men jag tycker också att kameran är kanske den viktigaste delen i det mekaniska. Visserligen finns det mycket "under ytan" som spelar in mer och som håller spelet i rörelse, men när man sitter där och svär över att ens perfekta plan går åt fanders på grund av att kameran rört sig lite för snabbt eller klumpigt känns det rätt irriterande. Ett moment som blir extra pilligt när kameran sätter igång är parkering. Om du någon gång ska vara extra fiffig och backa in i säg ett garage så är kameran oumbärlig. Men när dess överkänslighet och förmåga att vrida sig 180 grader sätter in så är risken stor att du istället för att parkera snyggt slutar med röven i väggen.

Även fast minuskontot är snudd på obefintligt i jämförelse med pluskontot så finns det säkert flera som kommer klaga på Sleeping Dogs enformighet. Missförstå mig rätt nu, det finns extremt mycket att göra på båda sidor av lagen vilket kommer hålla dig sysselsatt ett bra tag framöver. Men, fighterna även fast de är innovativa (bästa i ett sandlådespel någonsin) tenderar till att bli väldigt enformiga. Du låser i takt med att du hittar statyer upp nya sätt at tukta dina motståndare men till slut har du en arsenal av slag och sparkar som du använder om och om igen. Det blir i avsaknaden av mera miljövänliga redskap ganska långdraget. Men låt oss lägga det bakom oss och fokusera på vad som verkligen bjuds. En bred variation av sidoaktiviteter som innefattar allt från illegala fight clubs till minst lika illegala street-race. Det var dock hysteriskt kull att komma i polisbil och ställa sig sida vid sida med vrålhottade import-bilar utan att någon reagerade. Sen tillkommer alla främmande personer som vill att du ska hjälpa dem med allt möjligt. Om du tröttnar på att agera utpressare och vill tjäna lite snabba pengar men inte vill få din nya kostym nerblodad - kan du alltid ringa din kontakt och kolla om denne behöver en ny bil. Så du kommer att ha mycket att göra en bra bit framöver. Och då har jag inte ens nämnt det sinnessjuka antalet DLC-paket som idag finns att tillgå.

Hur ska jag då sammanfatta Activisions och United Fronts kinesiska actionepos? Hur ska jag med endast ett stycke övertyga dig som inte är övertygad efter 3 hela A4 med kritiskt analyserande? Letar du efter ett sandlådespel som går sin egen väg och trots sina likheter med kungen fortfarande står på egna ben så är Sleeping Dogs för dig! Letar du efter en spännande story som med utmärkt röstskådespeleri håller dig klistrad fram till att eftertexterna rullat? Eller har du hela ditt liv längtat efter att få plocka fram din gula jumpsuit ur garderoben för att leva ut dina Bruce Lee-drömmar? Då är 2012-års största överraskning för dig!

Testad Version: Xbox 360

Medlemsrecensioner10
Samlat betyg: 8.6/10