Splinter Cell: Blacklist

Jag smyger... Aktiverar mina googles som ger ifrån sig det klassiska ljudet. Tre fiender. Jag markerar dem en efter en. Jag springer fram till den närmsta och eliminerar alla på bara två sekunder. Varsitt skott i huvudet och den närmsta lämnas med en bruten nacke. Lite så här kan man förknippa min spelstil i Splinter Cell. Jag kände aldrig för att starta en eldstrid utan jag tar ut en efter en, sakta men säkert.

Storyn i spelet är det många som tyckt om, men samtidigt så är det inte få som tycker den är dålig heller. Jag är inte en av dem. Jag tyckte det var en riktigt härlig story. Jag älskar denna sort av filmer och jag tycker det finns alldeles för få spel som har med terrorister likt dessa att göra. Det är en stor skillnad på Blacklist och Conviction vilket glädjer mig. Conviction var ett suveränt spel det också men jag gillar att se att Sam har gått vidare. Skaffat ett riktigt elitteam tillsammans med Grim, Briggs & Charlie. Blacklist kändes som ett riktigt välgenomtänkt hot och det märktes tydligt varför dem gjorde som dem gjorde.

Prylarna som jag fått använda mig av har varit riktigt grymma. Det var väl välkommet att kunna välja själv vad för utrustning man ville ha. Detta har vi sett tidigare men nu gick man ännu ett steg i rätt riktning. Uppgraderingssystemet var också riktigt bra och gav mig många välmöjligheter beroende på hur jag vill spela. Mer skydd, vara tystare eller ha en grym vapenhantering... Ja jag gillar att mixtra lite men mest har jag fokuserat på att vara lätt på tårna.

Spies vs Mercs är helt fantastiskt också. Det var länge sen jag spelade ett multiplayer spel som skiljer sig så mycket från alla andra. Hjärtat slår flera tusen slag varenda sekund känns det som. Vilken spänning det är hela tiden. Tyvärr har jag inte fått chansen att spela det ihop med ett par kompisar men att bara spela online är hur kul som helst. CO-OP delen fungerar även den väldigt bra. Inte så annorlunda jämfört med Conviction men absolut väldigt rolig.

Ännu har jag inte hunnit spela igenom alla sidouppdrag så det finns fortfarande saker att göra bortsett från multiplayern. Jag har spelat lite över 10h allt som allt skulle jag tro. Uplay förbjuder mig från att titta de exakta sifforna.

Vad spelet fallerar på är banorna som utspelar sig på dagarna. Jag hade önskat att man slipat ännu mer på grafiken för att blir ganska kantigt och trist trots att jag har grafikinställningarna på max. Nattbanorna är riktigt snygga dock och introduktionsbanan fick mig att häpna. Att Michael Ironside inte återvände som Fisher känns väl trist på ett sätt. Nu gjorde Eric Johnson ett väldigt bra jobb ifrån sig men visst saknar man den gamla vanliga rösten.

Samlat betyg: 9/10
1
2