Xcom: Enemy Unknown

Jag var inte en av de som faktiskt spelade originalet då det var nytt på marknaden (1994 så vid 1 års ålder hade jag inte möjligheten...) eller ens spelat något av Xcom spelen innan detta och det finns ett väldigt lätt sätt att säga hur Enemy Unknown är vad gäller kvalitet, VÄLDIGT VÄLDIGT bra. Fruktansvärt, löjligt extremt, sjukt underhållande och det finns så mycket anledningar till varför och om ni fortsätter läsa trots spoilern så ska jag förklara varför.

För de som inte vet alls vad Xcom är eller vad det handlar (innan The Bureau) så invaderar utomjordingar Jorden och du ska försvara den som en sann mänsklig humanoid. Detta görs två faser, den ena där du sköter din bas och dina män för att vara redo att dra ut i strid och en där du strider mot utomjordingarna turbaserat. Men det som verkligen slår mig med just det är att det känns inte turbaserat! Efter cirka en timme när man kommit in i spelets alla funktioner flyter det på och med den saftiga grafiken (Unreal Engine 3) så känns tempot ändå ganska högt.

Jag kan börja med det negativa med Enemy Unknown. Om du inte spelat ett Xcom spel förut så kommer du antagligen som jag få så mycket spö reda på normal att du inte riktigt kommer att förstå vad som hände. Det är en grymt snäv inlärningskurva för att kunna göra mycket motstånd. Jag var tvungen att ställa ner svårighetsgraden till Easy och tillochmed där gjorde jag många gånger missar som fick mig att ta till savefile abuse till tusen till slut. Men trots detta vid andra genomspelningen har man lärt sig av sina misstag och allt flyter på såpass bra att den stackars oskyldiga save funktionen kommer att hjälpa bevara dina spelsträckor över strömmens övergivning av datorn.

Faktiskt det var länge sen jag hittade ett spel som engagerade mig lika mycket som Xcom gjorde, så hårt att jag i princip inte gjorde något annat under ett par dagar.

Hur som helst, grafiken är sjukt bra för ett strategispel, 'ven jämfört med nyare. Ibland ser dock vissa saker lite konstiga ut, som när karaktärer skjuter med vapnet igenom en solid vägg. Well, det är inte felfritt men i övrigt så håller både texturer, modeller och effekter hög kvalitet. Det ger även lite extra krydda att se skydden dina soldater och fiender gömmer sig bakom smulas sönder av attackerna. Även ljudet är grymt med härliga vapeneffekter, explosioner, trogna röstskådespelare och EPISK musik.

Interfacet för att kontrollera dina karaktärer är klart och tydligt med väldigt få problem men ett av de som har dykt upp för mig är att om du ibland ska gå nära byggnader eller strukturer med 2 våningar så finns det tillfällen då det buggar ur mellan två våningar och det blir YTTERST svårt att kontrollera var din karaktär ska gå. Annars står allt lättföklarligt och tydligt vad dina soldaters olika order/abilities gör.

Nej är det något som jag är kluven över så är det Enemy Unknown svårighetsgrad, att det är såpåss svårt är helt underbart, jag tycker om utmanande spel. Men ibland går det för långt, jag provade att spela på svåraste med no saves tillägget på och jag fick börja om inom 20 minuter. Ja ni läste rätt det finns ett extra svårighetshöjande medel om du inte nöjer dig med de 4 som finns som är Easy, Normal, --> Classic <-- och Impossible. Om man tar namnen bokstavligt innebär det att jag inte skulle klarat de tidigare Xcom utan fusk. Ett tips från mig till alla som är nya för Xcom är: lämna för f*n inte dina soldater utanför skydd från var fienderna är, de kommer bli slaktade snabbare än jag slukar en korv med bröd.

Något som jag verkligen uppskattar med spelet som är väldigt enkelt men roligt är att du kan customizera dina soldaters utseende, namnm rustning och loadout. Det skänker otroligt mycket mer glädje till spelet att döpa din squad till dina vänner och sedan se dom krossa allt. Fiendegalleriet är hyfsat varierat och väldigt roligt. Trots allt så kommer du att få se de ofta då de mördar dina bästa män på rullband.

Jag antar att jag skulle kunna prata på om alla specialförmågor man kanskaffa, all forskning man kan göra, alla saker man kan bygga men det skulle bli så pass långt att jag kunnat ge ut en "strategy guide". Oavsett om ni tycker om svårare eeller lättare spel kommer ni tycka om XCOM: Enemy Unknown. Så hög är kvaliteten. Det finns lite för jobbiga buggar för att det ska bli högsta betyget men det får en stark 9/10. Kan ni dessutom övertala en kompis till er att införskaffa det så kommer det vara grymt kul att få spela Aliens.

Grafik: 9/10
Spelbarhet: 9/10
Ljud: 10/10