😁 😂 😃 😄 😅 😆 😇 😈 😉 😊 😋 😌 😍 😏 😐 😑 😒 😓 😔 😕 😖 😗 😘 😙 😚 😛 😜 😝 😞 😟 😠 😡 😢 😣 😤 😥 😦 😧 😨 😩 😪 😫 😬 😭 😮 😯 😰 😱 😲 😳 😴 😵 😶 😷 😸 😹 😺 😻 😼 😽 😾 😿 🙀 🙁 🙂 🙃 🙄

Singularity

Testad version: PS3, PAL

Bekämpa det förflutna, rädda framtiden, stoppa singulariteten.
      Upptäck sanningen bakom en massiv mörkläggning av det katastrofala Singularity, en händelse som bröt tidsaxeln och nu hotar världen som vi känner den.
      Beväpnad med en kraftfull & avancerad vapenarsenal och den experimentella TMD:n (en tidsmanipuleringsmanick), slåss du mot fiender från dåtid, nutid samt styggelser från någonstans däremellan!

Spelet börjar med en snygg introduktionsfilm i skön dokumentär stil med bildspråk inspirerad av stalinistisk realsocialism. Något som genomsyrar hela spelets design för övrigt, och som jag gillar hårt. Men dock saknar jag möjlighet till undertext! Det hade ju blivit ännu mer trovärdigt & mystiskt med ryska språket. Som det är nu irriterar jag mig på att ryssarna talar engelska på en rysk ö.

Annars känns ön Katanga-12 som en variant på Rapture City, fast med kommunistisk stil & arkitektur istället för Art Deco. Och när Singularity är som bäst får jag både Bioshock-vibbar och Half-Life 2:s Ravenholmskänsla. Tyvärr när det är som sämst påminner spelet om de tråkigaste passagerna i F.E.A.R. För ibland blir bandesignen lite enformig...

En annan sak som också är både till spelets fördel men även en brist är TMD:n. Det är den tidsmanipulerande gimmick som kan få saker, människor och växter att bl a åldras eller föryngras femtio år på bara några sekunder. Detta ger upphov till några småkluriga pussel, men framför allt får jag en känsla av att TMD:n är underutnyttjad. Den skulle kunnat användas så mycket oftare och på mer varierande föremål. Som det är nu blir jag mest sugen på fler användningsområden.

Grafik- & ljudmässigt är Singularity mycket bra och det märks att Raven Software är en noggrann & duktig spelstudio. De är involverad i Activisions guldkalv Call of Duty-serien för tillfället, både i kommande Ghost och tidigare med Modern Warfare 3 DLC, och jag misstänker att Singularitys kvalité haft ett avgörande finger för att hamna den syltburken.

Även kontrollen är mycket följsam och bra. Jag kunde ibland ta fel på vapenavfyrandet och TMD:n men det en vanesak antar jag.

Hållbarheten är knappt godkänd. Spelet är väldigt kort, mindre än 10 timmar tog det mig och då finns det ändå en storymässig tidstvist i slutet av spelet.
      Sympatiskt nog har Raven Software lagt en automatisk sparpunkt precis innan det kritiska (be)slutet, så du kan göra om de olika valen utan att behöva spela om hela alltet från början. Tack för det, Raven!
      Online-spel är ingen idé, då det är ingen som är uppkopplad, iallafall inte på en helgmorgon.

Sammanfattningsvis: Kompetent är nyckelordet för Singularity & dess utvecklare Raven Software. Tyvärr slarvar man bort det litegrann med underutnyttjande av TMD:n, enformig bandesign samt en väl kort kampanj. Annars hade Activision haft en klassiker i sitt stall, helt i klass med BioShock eller Half-Life. Nu är det "bara" ett bra spel som varje älskare av storydrivna, atmosfäriska FörstaPersonsSkjutare bör pröva.

Medlemsrecensioner10
      Samlat betyg: 8.5/10
      1