Plants vs Zombies 2: It's About Time

Skrivet av: Snuff   2013-09-13

Då har äntligen uppföljaren till ett av världens bästa bärbara spel släppts och undertiteln "Det är på tiden" syftar inte bara på tidsresorna i spelet, utan även på att det har tagit utvecklarna PopCap Games alldeles för lång tid att få ut detta spel på marknaden. Har väntan varit värd det? Läs min recension så ska jag berätta det. För tre år sedan så släpptes Plants vs. Zombies till iOS och jag köpte det nästan direkt efter ha läst en positiv recension och sett lite gameplay. Ett bra köp skulle det visa sig. PvZ hade verkligen allt. Krispig, färgglad grafik, mysig musik och roliga karaktärer. Nu tre år sedans så sitter jag med nästan exakt samma spel igen. Väldigt bra kan tyckas men egentligen är jag besviken. För även om grafik är lika fin så har den inte förbättrats mycket, musiken är praktiskt taget den samma och karaktärerna har nästan samma skämt som sist. Det är fortfarande bra men på tre år hade jag förväntat mig mer av PopCap.

Nu kanske jag låter väldigt negativ men så är inte fallet. För även om det inte är mycket nytt i denna semi-uppföljare så är det ett riktigt bra spel som jag har i handen. PopCap har tagit den populära genren Tower-Defence och gett den en tvist. På ena sidan har du ditt hus, ditt fort, din bas och din hjärna. Din hjärna som du i alla lägen måste skydda från dom söta zombiesarna som kommer från andra sidan trädgården. Till din hjälp har du fröpåse och solens varma strålar. Genom att samla sol, antingen från himlen eller från en solros, så får du valuta som du kan börja plantera blommor för. Blommor har du många av och det är upp till dig att välja rätt. Det finns defensiva blommor och offensiva blommor i din magiska fröpåse och du måste använda hjärnan för att kunna handskas med dom levande döda.

Även Zombiesarna kommer i olika former och utförande. Dom vanliga som inte tål särskilt mycket, dom med hjälmar och hattar som tål mer stryk, dom med facklor som sätter eld på din trädgård och en hel arme av andra sorter. Ju längre du kommer i spelet ju svårare zombies kommer att attackera din trädgård. När jag nu nämner ämnet svårighetsgrad så finns det mycket att önska. Föregångaren bjöd på en perfekt uppförsbacke när det gällde utmaningen medans denna uppföljare inte alls lyckas lika bra på detta plan. Oftast är spelet inte alls speciellt svårt och även om man med riktigt pengar kan köpa hjälpmedel så har jag inte behövt det en enda gång. Det finner jag visserligen väldigt positivt då jag är stark emot micro-transaktioner men det visar också att svårighetsgraden inte riktigt är välavvägd.

En annan sak med svårighetsgraden som jag finner väldigt störig är att den går upp och ner hela tiden. Just nu finns det tre världar att spela och varje gång du kommer till en ny så går svårighetsgraden ner. Som till exempel när du nått slutet av pyramidvärlden och äntligen fått lite svårare Zombies så börjar du på piratvärlden och svårighetsgraden sänks igen. Om jag hade haft tillgång till alla världar från start så hade detta funkat men just nu känns det bara väldigt konstigt och ojämnt. Nu har jag klagat väldigt mycket i denna recension och det verkar kanske som att jag inte tycker om spelet. Så är inte fallet. Jag har verkligen jätte kul medans jag spelar och trots en del skavanker så är det ett riktigt bra spel med många styrkor, det når bara inte riktigt upp till den briljanta föregångaren. En av dom små nyheterna som jag älskar är att det ibland dyker upp en Yeti som man snabbt måste attackera för att får lite härliga bonusföremål. Han dyker även upp när spelet inte är igång och då får du ett meddelande på din mobil. Väldigt retligt när man sitter i ett möte, inte kan spela och han plötsligt försvinner. Samtidigt en av dom roligaste nyheterna i spelet.

Så, har tre års väntan varit värt det? Både ja och nej. Plants Vs. Zombies 2 är ett grymt kul spel som är helt gratis att ladda ner, går att spela utan att trycka in pengar och har korta trevliga banor som passar det bärbara formatet mycket väl. Dock så saknas det ordentlig utmaning och nyheter. Nästan allt i spelet är grymt välgjort och fantastiskt designat men det känns lite väl tomt och känns väldigt mycket som en expansion till föregångaren. På tre år hade jag hoppats på lite mer innehåll.

Plus : Mysiga karaktärer, perfekt för bussresan, gratis
Minus : För få nyheter, ojämn svårighetsgrad, lite för kort

Samlat betyg: 7/10