The Last of Us

Som en nyligen bliven PS3 ägare så var ju The Last of Us en given titel att recensera. Det har inte mindre än 95(?!) på Metacritic och 9.1 User Score. Det fick 10/10 här på Gamereactor, men enda minus var "Stundtals en liten gnutta för linjärt". Ehm... VA?! Nej! Nej! Nej! Nej! Oavsett hur bra Petter är som skribent så är det hans åsikter men jag förstår verkligen INTE hur han missat minst ETT stort problem.

Missförstå mig inte jag älskar spelet, verkligen det är ett brilliant bevis på att det fortfarande finns orginella "AAA" - titlar. Men det förtjänar inte en 10a, verkligen inte. Så vad gillar jag med spelet?

Jo för det första är det ett av de vackraste spelen jag sett och det inkluderar pc spel (notera att jag inte sa snyggaste). Grafiken är så vacker att verkligheten kändes så tråkig och ful. Flera gånger så fick jag stanna upp bara för att beundra utsikten. Spelet har även en brilliant skademodell som känns trovärdig och såren ser faktiskt äckliga ut. Lite som att titta på en operation på TV3.

Ljudet är underbart med ett awesome soundtrack, ljudeffekter som känns genomtänkta och utarbetade. Helt underbara vapenljud som verkligen sitter där det ska. De får nästan vapnen att kännas effektivare än de är.

Allt det här med begränsad ammunition, några av de absolut äckligaste dödsanimationerna någonsin i ett spel. Jag har hört från vänner och bekanta som har spelat spelet att man oftast har knappt med ammunition. Den delen förvirrade mig, man har ofta ganska begränsad ammunition men att ofta ha knappt med ammunition är alldeles absurt, jag fick slut på ammunition en eller två gånger i början av kampanjen och då varade det i ca. 1-3 minuter innan spelet plötsligt överöste mig med ammo.
¨
Kontrollerna är smidiga även om man inte spelat så mycket ps3 tidigare och i vilket annat spel som helst hade jag förbannat den som kom på att en "sprint" knapp var en bra idé. Inte när karaktären GÅR hela tiden men jag förstår det i ett spel som faktiskt är ganska stealthorienterat.

Storyn är inget fel på men jag skulle inte anse att det är top notch faktiskt. I "zombietidsåldern" så har det lånats så friskt att det blir förutsägbart, klichéartat och har även många sterotypiska karaktärer exempelvis den paranoida Bill. Men att följa Joels resa och träffa Ellie är riktigt intressant i stora dela iallafall.

Så efter allt detta finns det mer bra saker? Yep, varför inte vad sägs om vad jag anser vara ett av de roligaste multiplayerlägena på länge? Det känns som en logisk överföring av kampanjens funktioner till multiplayer. Lyssningsläget fungerar bara för en liten stund här och man har tillgång till lite tyngre eldkraft än i kampanjen. Däremot HÄR känns ammunitionen verkligen när den tickar iväg för varje skott.

Så finns det några problem? Jajamän! En av de första buggarna som jag märkte var de grafikbuggar som uppstår här och där. Bland annat vid ett tillfälle så stod jag lite upphöjd i ett rum och Joels hår lyste upp som på nyårsafton medans resten av rummet var totalt mörkt som tidigare.

Något som jag även märkte var de absolut utjatade "pusslen". Att leta efter en stege eller en pall MINST en gånge i halvtimmen är ett skämt. Det är så fruktansvärt irriterande att de tyckte att de skulle totalt demolera den annars PERFEKTA nivådesignen. Petter skrev att han tyckte att spelet var något för linjärt. Jag håller inte med. Jag föredrar att spel är linjära för att inte förstöra tempot och The Last Of Us gör det perfekt, det ger ofta illusionen av ett fritt val. Precis vad linjära spel behöver. Tyvärr så är det fruktansvärt att de "pusslen" (jag vill egentligen inte kalla de för pussel) förstör tempot så fruktansvärt mycket.

Något som jag både uppskattar och inte uppskattar är längden av kampanjen. Jag tog mig igenom kampanjen på 10 timmar på Normal och själfallet dog jag ett par gånger. Däremot så letade jag efter ammunition och uppgraderingsdelar under längre perioder. Däremot så tog jag och spelade mer actioninriktat. Jag tvekar inte på att om man spelar mer "stealthigt" så kommer man säkert kunna plussa på de timmarna. Jag började med att försöka smyga men insåg snabbt att jag inte är duktig på att smyga ens i spel. Däremot så satte jag skott väldigt lätt och att använda strategier involverade minor blev min lösning och strider gick plötsligt väldigt fort. Det går säkert att ta spelet mycket fortare än jag gjorde och det är väll en fördel men att spelet tar längre tid har bara med spelmekaniken att göra. Inte att spelet är "långt".

Det finns däremot 2 STORA brister och de är tillräckligt stora för att sänka betyget. Båda har grunder i att AI'n trasig och inte lite trasig heller. Inte trasig som i World At War då de spammar granater för glatta livet. Nej, flertalet gånger så blev jag riktigt besviken. Hela 3 gånger så var den så trasig att fienderna komplett ignorerade mig. Jag skojar inte, jag stod HELT öppet sköt för att dra till mig fiender och de sprang runt i cirklar istället för att patrullera överhuvudtaget. Sedan gick jag fram till en av dom och tittade på den lilla dansen som zombien gjorde (och ja det är zombies försök inte bli inbillad något annat). Då den plötsligt stannade upp ett bra tag tittade på mig och när jag sedan tog ett steg framåt så hoppade den på mig (notera att detta var ett gäng leapers inte clickers som ser med ljud).

Så när jag väll tagit mig igenom den biten så skrattade jag för mig själv och tyckte det var jätteroligt att det vart ändå en ok AI än så länge och sedan verkade den ha fått ett tragiskt anfall. När jag sedan fortsatte stötte jag ihop med en till grupp zombies och gissa vad? De gjorde precis samma sak så jag testade en teori. Tänk att spelvärlden är uppdelad i rutor. Om du står på en ruta och försöker locka till dig fiender från den andra rutan så kommer de absolut att vägra komma över till den rutan. Detta upprepas både med Zombierna och människor, det spelar ingen roll vilka fiender det kan göras på flera ställen. Två av de ställena kunde jag upprepa flera gånger.

Det andra stora problemet är hur fiender och allierade interagerar med varandra. Det är riktigt bra storyberättande och de får en faktiskt att vilja försvara dina komanjoner. Sedan blir det strid och du håller dig i bakgrunden med ett jaktgevär medans 10 infekterade springer mot er. Låt mig ändra en viktig del i den meningen. Dig! Det förstör atmosfären enormt när det inträffar och jag förstår verkligen varför de måste gå på spelaren då det annars inte skulle ha blivit någon riktig utmaning. Däremot så är det inte rimligt att "Infekterade" skulle ha rushat mot den varma personen längst bort. De har inte den intelligensen som krävs för att göra den bedömningen om man ska hålla atmosfären. Det händer faktiskt att fienderna går på dina kompanjoner. Men då skjuter du ner den och då är det slut på angrepp mot den allierade.

Så vad tycker jag egentligen? Jag älskar spelet, det är en grym reflektion av vad som faktiskt skulle kunna hända i en hyfsat verklig bild av en zombieapokalyps. Med vackra omgivningar, äckligt skadesystem, trovärdig story (om än lite för friskt lånat), underhållande multiplayer.

Hade AI'n vart lite mer kompetent än så här vilket definitivt behövts. Så hade spelet vart värt ännu mer i mina ögon. Som det är just nu är det fortfarande en titel som lägger till en anledning att skaffa en PS3a innan PS4 kommer. Däremot så är det långt ifrån felfritt och jag anser spelet vara enormt överskattat. Däremot så är det som tidigare sagts ett grymt spel som definitivt förtjänar minst en genomspelning. Däremot är det nog det mest överskattade spelet på länge. Nej inget slår Far Cry 3. Däremot spela det här, njut av det här innan det är dags för ytterligare en konsol. Det förtjänar den starkaste 8:an som jag någonsin kommer att ge.

Det pga. stundtals trasig AI som ibland förstör det mesta av atmosfären. Den andra punkten som drar ner betyget är att jag saknar mer originalitet av storyn. Utöver detta finns inte alldeles för mycket problem, stundtals småbuggar som inte påverkar spelet särskilt mycket.

Grafik: 10/10
Spelbarhet: 7/10
Ljud: 10/10