Grand Theft Auto: Vice City

Skrivet av: AG Jati   2013-09-23

Exotiska barer, lättklädda kvinnor, supersnabba bilar, svettiga män i skjortor och svindlare så långt ögat kan nå. Välkommen till Vice City. Där du måste skjuta oskyldigt fina gubbar i finkostymer. Själv, så måste jag åka till närmsta affär för att få tag i en kostym, suck. Kan man inte få hembeställning?

Att en spel gjort av Rockstar Games får kritik är ingen vanlig historia. Inte bara i amerika, men även här i Sverige finns det ett gäng dårar som klagar på detta spel än i dag. De kallas kristdemokrater som borde ödsla mer tid på politik istället för att klaga på en virtuell värld, där man skjuter lösa skott. Ett spel som anklagades extra hårt var Grand Theft Auto: Vice City. För första gången kunde man springa runt och stycka tjockisar med motorsågar. Man kunde även plocka upp prostituerade från gatorna och bara köra tills pengarna tog slut. Allt detta kombinerades med en dos klassiska svordomar. Låter inte detta bekant? Förmodligen så hade aldrig dessa dönickar förmodligen hört talas om en viss film, vid namn "Scarface". Låt oss inte glömma badkarsscenen som förändrade ett vanligt skogsverktyg för gott i filmdukarna. Det blir så många rubriker om detta ämne att det skulle kunna rymma toppen av ett isberg. Mestadels hade de ingen betydelse, för de gav bara Rockstar mer framgång och pengar i kassan. Jag tror minsann att verkligheten ser betydligt obehagligare ut än i en datorskärm.

Så, i detta äckligt våldsamma verk spelar du som en kille vid namn Tommy Vercetti(klatschigt namn) som bor i Liberty City. Som Al Pacino gillar han bleka brudar och ostabila Cadillacs. Men sen en dag går allt fel. En hemlig brottsorganisation lyckas knycka en bunt viktiga droger som har stor betydelse för maffian. Han får då ett topphemligt uppdrag som går ut på att avslöja vem som ligger bakom kokain-dådet. Det tar honom till det soldränkta Vice City där han snabbt skaffar nya vänner. En är en Will Smith-gangster med sinne för snabba bilar. En är en fet och tjatig miljardär med sinne för pengar. Också har vi såklart bossen Sonny med sinne för våld och mord. Spelet kan börja!

Som sin föregångare Grand Theft Auto III får du massvis med uppdrag från olika håll. Viss hör till storyn i spelet med andra går att göra för skojs skull. I spelets begynnelse är det första uppdraget att ta kål på en kock. Det ger dig en bra lektion på hur tålig Tommy är i jämförelse med den föregående Claude. Tommy visar sig redan efter ett par minuter vara mycket bättre på de flesta punkter. Tommy kan den här gången ducka och sikta sitt vapen på många möjliga vis. Nu fungerar dessutom vapen på mer verklighetstroget sett. Till skillnad från Grand Theft Auto III kräver vapen mycket mer precision. Det räcker inte med att exempelvis ta upp en pickadolla och skjuta, det gäller att sikta också. Dessutom så är vissa kulsprutare som AK-4:or mer avancerade, och det krävs att man står väldigt nära fienden för att det ska fungera.

Staden är väldigt rik på solsken och ljusa stränder. Här finns gott om sand att köra kraftfulla jeepar på, men även en hel del gator att bränna däck i. En nackdel är dock att staden inte är lika stor som i Grand Theft Auto III och inte i det här fallet särskilt ögonlyftande för en kräsen spelare. Visst, det kan vara roligt att spendera sin tid med en läcker Infernus till tonerna av legendariska "Juice Fruit". Sen att de flesta av uppdragen utspelar sig inuti ett par byggnader och inte mer ute å landsbygden gör saken inte bättre. Dock så är spelet snyggt, som fasen! Det krävdes mycket hårda tag för att göra en sådan imponerad grafik på sin tid. En tur med en båt ger en känsla av Magnum P.I i det glänsande havet likaväl som att flyga högt i luften med ett propellerplan. När det handlar om extramaterial så vinner Grand Theft Auto: Vice City stort, i jämförelse med Grand Theft Auto III. Man kan även köpa olika byggnader för att kunna tjäna pengar på flera sätt.

I överlag finns det inte så mycket mer att säga över Rockstar Games mästerverk. Det är ytterligare ett klockrent exemplar på utmärk spelproduktion. Den där Scarface-inspirerade storyn passar perfekt. Den funkiga 80-talsmusik är som tripp bakåt i tiden. Och allt urval av bilar, vapen och uppdrag är ett perfekt pålägg som en frukostmacka. Söker du efter ett spel innan du vänder dig till den femte delen, är denna en bra början. Fast inget mästerverk.

Betyg
Spelet: 9/10
Grafik: 10/10