The Wolf Among Us

Skrivet av: Snubbz   2013-10-16

The Wolf Among Us: Faith (Episode 1)

Djupt inne i betongdjungeln finns en plats kallad "Fable Town" En plats som gör skäl för sitt namn då den bokstavligen talat innehåller figurer från sagor. Storyn baseras på, likt Telltales förra spel, en serietidning (kallad Fables). I Fable Town finns de flesta klassikerna: Snövit, Skönheten, odjuret, rödluvan och många mer, vissa som jag aldrig har hört talas om. Fast glöm Disneys romantiserande av dessa figurer. Åh, nej! Detta är snarare plockat ur bröderna Grims värld. Flera av karaktärer vältrar sig i skräp, fattigdom och alkoholism. Föredettingar, kort sagt. Själv spelar jag som ingen mindre än The Big B, nu känd som Sheriff Bigby. Jag talar förstås om Stora stygga vargen. En fabel ni kanske känner igen ifrån Rödluvan och de tre små grisarna. Tyvärr är Bigby hatad av de flesta. Han har ju trots allt en historia. Men detta är en mentalitet som Herr Varg är bestämd att ändra på.

Fast vad gör då ett gäng sagofigurer i en storstad som New York. För er som inte har läst serien, inkluderat mig, får vi inte reda på mycket mer än att de har blivit utkastade från deras universum och in i den triviala verkligheten.

EDIT: Alla fablernas dimensioner, har tydligen erövrats av läskiga arméer som styrs av en mystisk diktator som de kallar "The Adversary". Bara ett fåtal flyktingar har lyckats undkommit och gömt sig här på jorden. (Cred: Mort2)

Dessutom har några av dessa fabler blivit tilldelade silversked och andra trä, d.v.s några lyckades behålla sina rikedomar och andra inte. Hur nu dessa sagodjur lever bland vanliga människor förklaras implicit för den som inte kollar upp de väldigt matnyttiga faktarutorna som poppar upp lite då och då. Men jag ska göra det lätt för er. Magin bakom det hela kallas "Glamour" och gör så att grodor blir till människor. Smidigt men ack så kostsamt och många har tyvärr inte råd. Något jag upptäcker mycket tidigt i spelet.

Spelplanen baseras på en neon neo-film noir. En tungbrytare, jag vet. Själv har jag aldrig varit mycket för moderna deckare, men The Wolf Among Us erbjuder något nytt och fräscht. Jag gillar deckare som jag gillar mitt pussel - du ska kunna se helheten innan du lägger på sista biten. Kort sagt ska ett tränat öga kunna lösa mysteriet innan avslöjandet. En konstart hos deckare som idag, i min mening, gått förlorad. Men nu avviker jag.

Utan att avslöja för mycket handlar hela spelet om en serie av mord. Inte mycket till spoiler där inte. Som Sheriff B. Wolf är det självklart min roll att lösa mysteriet och kanske bryta käken på några tuffingar i samma veva.

Jag kastas ganska snabbt in i aktion då jag måste stoppa den alkoholdrabbade Woodsman (Jägaren? från Rödluvan). Bigby har ju lite historia med denna figur, senast de träffades fyllde den ena parten dess mage med stenar. Hursomhelst ser vi direkt att Telltale nu har tagit en lite mer fartfylld orientering med snabba rörelser, och nästan ännu snabbare dialoger. Ibland har man inte mycket tid att reagera och blir då stillastående eller stum - redo att bli pepprad med vassa comebacks eller knytnävsslag.

I sedvanligt Telltale-vis finns det gott om val vilka är väldigt centrala för vår spelupplevelse, och dem kommer föras över till nästa episod. Jag spelar självklart som den hyperaggressive idioten och kastar förolämpningar lika mycket som jag kastar folk över bord, vilket nog inte kommer leda till ett överdrivet positiv utfall. Dock är jag alltid ärlig mot alla. Hård (lite väl hård) MEN rättvis.

Det är inte till stor förvåning att jag i slutet av spelet lämnas med en stor klipphängare, Telltale har ju fyra till smaskiga avsnitt planerade. Dock lämnas vi lite väl raskt, då speltiden låg på blotta 2½ timmar, även då jag petade och undersökte varje liten grej jag kom över.

Avslutningsvis måste jag säga att jag återigen har blivit förälskad i Telltales serie. Denna magnifika Fabelblandande neo-film noir är ett genialt spel vilket du säkerligen måste plocka upp!

Samlat betyg: 6.3/10
1