Mafia II

Till en början kände jag mig inte alls så imponerad över spelet. Jag tyckte det kändes väldigt grått och trist men i brist på annat så fortsatte jag spela det. Den enda delen som roade mig i början var stealth-partiet på banken. Det var oväntat då jag mest räknade med ett pang, pangspel.

Det är nånstans i mitten som jag tycker spelet genast blir mycket bättre, ungefär då man hamnar i fängelse. En välgjord sekvens i spelet och när jag sedan kommer ut ur fängelset så möts jag av ett blomstrande och glatt 1950-tals Empire Bay. Den härliga 50-tals musiken, kläderna och miljön är alldeles underbar. Innan fängelset var det snö överallt och allt kändes så oerhört tråkigt och det kändes som om dem ville att man skulle avsky det partiet för att sedan älska den nya miljön.

Nu möts jag också av en mer intressant story och ett bredare sortiment av bilar och vapen. Jag blir även introducerade för en hel del nya karaktärer som verkar intressanta. Det känns som att den tiden som Vito spenderade i fängelset gjorde honom till en mer uppmärksam och en mer intressantare person.

Allt är dessvärre inte bra med spelet nu utan jag möts av en hel del grafiska buggar samt ointressanta sekvenser i spelet med en massa tråkiga transportsträckor över hela staden. Det är nästan en omöjlighet att inte få polisen efter sig som man får skaka av sjuttioelva gånger innan man nått sitt mål. Väl där så måste jag skaka av mig polisen en gång till som nyligen sett mig köra över en stoppskylt. Vem orkar köra med farthållare på liksom?

Spelet är också väldigt snåla med checkpoint vilket leder till en enda stor frustration när jag möts av kanske 10 stycken skjutglada farbröder som jag tar mig igenom för att sedan möta 10 nya. Även dem tar jag mig igenom och möts av fem till som jag sorgligt nog dör på. BAAM! Var vänlig kör om hela partiet. Quicksave hade uppskattats.

Utan att gå in för mycket på slutet så vill jag bara säga att jag är besviken. Väldigt besviken. Det var alldeles för snabbt gjort och var inte det minsta välgjort överhuvudtaget. Eftersom spelet lämnar mig en gnutta besviken så känns det för tillfället inte alls särskilt lockande att spela igenom de DLC's som finns. Misstolka mig inte nu och tro att jag avskyr spelet för det gör jag inte men det var inte riktigt så bra som jag hade hoppats på.

Plussidan
+ Härlig musik
+ Välskrivna karaktärer