Batman: Arkham Origins

Det ska redan nu sägas att inget spel i serien slår Arkham City. Det är för mig nästan en omöjlig sak att göra. Att få kliva in i spelvärlden som City bjöd på är något som serien aldrig kommer att kunna göra på ett bättre sätt. Allt var så himla mycket bättre där. I det nya Batman är mycket likt City och ger mig därför ingen känsla av nytänk - ett sånt steg som det var mellan Asylum och City märks inte alls av här.

Vi får chansen att spela som en yngre Batman här men det märks egentligen aldrig att han skulle vara oerfaren då han känns mycket intelligentare än vad han gjorde i Asylum. Iklädd den äckligt snygga dräkten så smiskar jag lite stjärt inne på Blackgate-fängelset och får här reda på att jag har åtta lönnmördare efter mig. Till och börja med så är inte detta någon djup story som City erbjöd men den funkar ändå rätt bra och ju längre in man kommer i spelet så blir storyn bara bättre och bättre. Mycket tack vara Joker.

Precis som jag sa tidigare så är mycket likt föregångaren och ibland fungerar det bra men ibland fungerar det lite mindre bra. Combat-systemet är ett exempel där det inte är lika bra som i City. Det är ju likadant, kanske ni tänker. Ja och nej. Det ser likadant ut och fungerar likadant, enda skillnaden är de olika gadgetsen. Timingen är dock opolerad och till skillnad från tidigare spel har det aldrig varit ett problem att kontra en attack men ofta upplever jag att jag inte får den chansen här utan blir slagen och går miste om min skyhöga combo. Dessutom plockar Batman upp sin batarang eller annat när jag högerklickar istället för att kontra som ännu en gång gör att jag åker på däng. När jag använder elen i mina handskar kan det förekomma att en fiende åker ner på marken och har stjärnor kring huvudet och precis när jag ska göra en ''ground takedown'' så försvinner stjärnorna och istället missar jag slaget och går miste om min combo igen.

Spelvärlden i sig kan jag inte alls klaga på. Vi får här se hur spelvärlden City såg ut innan mycket av den förstördes och dessutom har vi ett till område att utforska som erbjuder oss nästan dubbelt så mycket spelyta. Att glida runt och dela ut lite smisk här och var är bara det ett rent nöje.

Bossarna är något som båda tidigare spelen har satt en hög ribba som är svår att bemästra. Scarecrow, Solomon Grundy och Mr. Freeze är tre bossar som var extremt välgjorda i de tidigare spelen som jag ofta får viljan av att spela om. Det ska också sägas att inte alla bossar var perfekta i de tidigare spelen. Sista bossen i Asylum var på tok för enkel och alldeles för snabb, Killer Croc var enligt mig ganska dryg att ta sig igenom Bane gav mig en känsla av att jag redan gjort liknande saker i andra spel. Clayface var inte heller någon jätterolig boss i City. I Origins så är det tyvärr inte särskilt många bra bossar heller. Första bossen som är Electocutioner är över på några sekunder och lämnar en i ett hav av frågetecken som kretsar kring om det var allt. Deathstroke är helt okej och Firefly påminner mycket om bossen Poison Ivy i Asylum som även den var bra. Sista bossen i Origins är den bästa och underhåller från början till slut. Tyvärr, finns det lite för många tråkiga bossar i Origins.

Efter att ha klarat av spelet så hade jag klarat dryga 30 % av allt så det finns fortfarande massvis att göra. Idag har jag spelet ytterligare några timmar och har nu klarat 45 % av spelet och då skall det noteras att jag har spelat 26 timmar allt som allt. Massvis med sidouppdrag finns att göra och bland annat så är Gåtan tillbaka och han har placerat ut ledtrådar precis som i tidigare spel som alltid roat mig och detta har förlängt livslängden av spelen ganska mycket faktiskt. I Origins finns tyvärr inga skanning-gåtor vilket var bland det roligaste att göra och att hitta gåtorna är inte precis lika roligt som tidigare men roligt är det fortfarande.

Nu när jag spelat 45 % av spelet så ska jag klara av resterande sidouppdrag, klara alla challenges, hitta alla gåtor, samla alla achievements, klara av spelet på New Game +, klara av alla sidouppdrag igen på New Game + och slutligen så ska jag ge mig på utmaningen att klara av I Am The Night - klara spelet utan att dö. Det finns alltså massvis kvar att göra och då har jag bara spelat 26 timmar. Räknar med minst trettio till.

För första gången i spelserien så finns ett onlineläge som var väldigt välkommen. I Asylum hade den behövts men i City så fanns det nog att göra. Det finns visserligen massvis med saker att göra i Origins också men med tanke på bristen av nyheter så var ett onlineläge ett smart drag. Dessutom så är onlineläget fruktansvärt roligt vilket förvånade mig ganska mycket faktiskt. Två stycken spelar som Batman & Robin som möter sex andra spelare där dem är uppdelade på två lag - Bane's och Joker's. I detta onlineläge har jag spenderat kanske fem timmar redan och jag har ännu inte tröttnat på det.

Det är jättesvårt att sätta ett betyg på Batman: Arkham Origins men jag måste ju. Som jag tidigare skrivit så är City min favorit som jag delat ut 10/10 till medan Asylum stannar på en svag 9/10. Origins är ibland jättebra men ibland smyger sig en och annan bugg in och förstör vilket sänker betyget lite. Hade ett onlineläge inte funnits så hade betyget varit ännu lägre.

Plussidan
+ Intressant story
+ Extremt bra mordutredningar