Pokémon X/Y

Vad kan man säga om 2013 som en gamer? Finns väl inget annat än: Awesome. Vi får ENORM många bra titlar: Bioshock Infinite, The Last of Us, Animal Crossing: New Leaf, GTAV, Pokemon X/Y, Link between Worlds, Wonderful 101, Super Mario 3D World mm. Idag valde jag att skriva om det viktigaste spelet för mig: Pokemon X till 3DS.

Spelserien som var ganska känd för att vara "samma sak om och om igen" fick en riktig evolution denna gången. Äntligen får vi spela main-series Pokemon i 3D. Det finns massor med nyheter men det är samtidigt ett kärleksbrev till de som spelar från och med Gen 1 eller utav någon anledning inte spelade sen dess.

Story:
Ni som har spelat ett Pokemon-spel innan känner igen grunden till spelets story. Du får en Pokemon och börjar en resa för att träna upp dina Pokemon, fånga fler nya Pokemon och besegra åtta gym leaders för att sedan utmana Pokemon-ligan. Under resan får man också krossa den onda teams planer. Med varje ny generation blev storyn bättre och mer seriös och medan Gen 6 inte är lika bra som Gen 5 som hade underbara karaktärer som N och Ghetsis så lyckas ändå X/Y att ha ganska seriös och emotionell story som faktiskt rör vid nutidens stora problem, men detta händer inte förre långt in i spelet och innan dess känns det lika barnslig som Gen 1:s story. Det är närmare slutet det blir seriöst.

Presentation - Visuellt:
Pokemon X och Y är de första Pokemon i huvudserien som är helt i 3D. Sprites ersattes av tredimensionella modeller. Pokemon-modellerna ser väldigt bra ut. Grafikstilen liknar anime-stilen genom cel-shading samt outlines på karaktärerna. Det ser rätt så snyggt ut. Världen utanför strider ser tyvärr inte lika bra. Det är inte ful, men det skulle kunna se ut mycket bättre även på 3DS. Som helhet är det bra dock. Inget imponerande, men inget fult heller. Det som är lite märkligt är att 3D-effekten är av för det mesta. Den är på i vissa cutscenes, single battles och vissa "dungeons". Det är dock ingen större nackdel då man skulle nog inte använda 3D-effekten allt för mycket.

Presentation - Ljud:
Pokemon har en enorm mängd bra låtar som fastnar i minnet i varje spel. Pokemon X och Y lyckades att fortsätta med samma kvalitet. 3DS tillåter mer avancerad musik och Game Freak använde det väl då musiken verkligen är toppen. Det gäller både vanlig musik och stridsmusik. Andra ljud är ganska basic och det finns ingen anledning att uppgradera det. Pokemon-läten förbättrades lite grann, så att de gamla låter nu lite mer som Gen 4-6 Pokemon istället för att fortfarande låta likadant som i 8-bits spel.

Spelbarhet
Game Freak har jobbat hårt för att få spelen att kännas nytt igen. I världarna får man nu springa diagonallt och med rullskridskor/cykel får man till och med röra sig fritt. Själva världen känns ganska mycket större än innan med nya byggnader som cafeer och klädbutiker. Dessutom fick vi en stor Paris-liknande stad med massvis av olika ställen att besöka. För det mesta får vi samma gamla vy men det är mest passande till sådan typ av RPG-spel. Kameran i Luminose City kan vara ganska störande ibland, men annars funkar det bra.
En stor nyhet är att man kan ändra utseendet på din tränare. Man kan ändra håret, hattar, kläder och till och med ögonfärg. Photo Spots låter dig att göra en bild som sedan kan sparas på SD-kortet och även på Pokemon Global Link. Det enda nackdelen med detta är att man inte kan göra en bild med dina Pokemon. En annan liknande nyhet är Trainer PR Videos. Man kan göra sitt eget video som är 10 sekunder lång. Man kan redigera det genom att använda olika poser, kameravinklar, bakgrunder, musik etc. Det är inget avancerat, men ändå roligt. Även dessa kan sparas på Pokemon Global Link.

Om du tycker att Nintendo inte har bra online-funktioner, tänk om. Pokemon X och Y har ytterligare utvecklad online-funktionaliteten genom massvis av nya funktioner. Istället för de jobbiga wi-fi/union rummen får man nu helt enkelt välja en spelare från PSS. Man kan spela när som helst med dina vänner, folk man tradeade med samt passerbys (vilka är random människor ifall man är uppkopplad eller de som är nära, men inte finns på din vänlista). Man kan slåss, byta, röstchatta, ge en o-power eller se spelarens PR video. O-powers är tillfälliga boosts som kan till exempel ge speleren mer exp under några minuter eller öka statsen under nästa strid. Detta kan vara ganska användbar om man till exempel breedar eller grindar. Förutom alla aktiviteter med vänner och passerbys så finns det en del saker man kan göra med andra spelare som man inte känner.
Battle Spot låter dig att delta i rankade strider med slumpmässigt valda tränare eller helt enkelt slåss mot andra utan några ranks med Free Battle.
GTS eller Global Trade System är ganska likt den som fanns i Gen 5, men med några förbättringar. Man kan nu söka på Pokemon genom att skriva i dess namn manuellt och man kan bläddra igenom alla användare som lade ut den pokemon man letar efter. Det stora nackdelen är att det finns alldeles för många som vill ha legendariska för i princip varje jäkla Pokemon.
Wonder Trade blev inte det den skulle vara... I den byter man med en random tränare och man har ingen aning vilken pokemon han/hon lägger ut tills man faktiskt får den. Detta så klart leder till att man oftast får något dåligt. För att göra det ännu sämre... Hackers har redan lyckats att få fram hacked Pokemon vilka vid Wonder Trade blir "Bad Egg" som kommer att äta upp hela din PC, permanent.
Game Sync och Pokemon Global Link blev förbättrade och helt annorlunda. Det funkar nu som lite av en Facebook för Pokemon-spelare. Man får medals som i B2/W2 men de visas nu bara på PGL. Man kan se sitt profil, logg, rank, bilder mm. Man måste vara registrerad på sidan för att kunna delta i rankade strider.
Holo Caster finns för att ta emot data man fick igenom StreetPass. Och StreetPass i Pokemon är... en stor besvikelse för mig som älskar tjänsten. Man får PokeMiles, vilka kan sedan användas för att köpa vissa items på PGL. Man får inget annat, inte ens profil på den man StreetPassade. Dåligt då jag förväntade med mycket mer...

I Pokemon-amie får man leka med sina Pokemon genom att klappa dem, mata dem, prata till dem, göra miner genom kameran samt spela minispel för att öka enjoyment samt få nya puffs. Om man leker med sina Pokemon ökar man Affection vilket kan ge dig fördelar i strid. Detta är en underbar addition som (i alla fall jag) ville ha sen länge. Det gör Pokemon i spelen till något mer än bara stridsföremål.

Om du hatade EV training i de tidigare spelen så är Super Training kanske den viktigaste nyheten för dig. Genom den kan man lätt få EV-poäng genom ett minispel eller punching bags. Man har även en ungefärlig översikt på hur dina effort values är fördelade. Har man maxat EV så kan man även få föremål utav minispelet. Detta är en bra addition då man inte längre behöver göra en massa för att öka EV och samtidigt så tar det bort lite av det komplicerade med Pokemon-träning.

Striderna är på många sätt samma men det finns flera ändringar och nyheter. Bland annat så får exp efter att man har fångat en Pokemon. Det finns två nya typer av strider. Horde och Sky Battles. Det första är en typ av strid som bara händer med vilda pokemon. I horde battles måste man slåss mot fem stycken pokemon samtidigt. Vissa attacker har blivit anpassade för att anfalla alla fem samtidigt. I sky battles får an bara använda pokemon som kan flyga. Till skillnad från andra strider med tränare så får man faktiskt välja om man vill slåss eller inte och om man inte har några flygande pokemon kan man inte slåss alls.

Det finns verkligen mycket att se och göra. Många nya fina grejer introducerades och samtidigt vissa grejer försvann. Slutligen är dock gameplayn allt man har önskat sig av ett Pokemon-spel.

Sammanfattning
Pokemon X och Y är de hittills bästa spelen i serien med väldigt många nyheter som förbättrad det redan underbara systemet, en vacker region samt stort antal Pokemon. Detta är spel som ett kärleksbrev till de gamla fans och även perfekt för nybörjare.

Plus:
+ Underbart musik
+ Massor med bra Pokemon