Svenska
MEDLEMSRECENSION

Full Spectrum Warrior

I Full Spectrum Warrior kontrollerar man två mindre plutoner med fyra stycken soldater i varje, precis samma indelning som USA: s försvars vanliga Rangers har i verkligheten. "Alpha" och "Bravo" består vardera av en sergeant, en granatexpert bärandes granatkastartillsatsen M203, en soldat bärandes på den tunga kulsprutan M249 och en Ranger utrustade med standardgeväret M4. Det går inte att kontrollera den enskilda soldaten i Full Spectrum Warrior utan du styr fem stycken upplysta ringar som markerar soldaternas placering runt om på spelfältet. Det gäller att placera sig där det alltid finns skydd och värna om den enskilda soldaten såväl som hela truppen. Du skiftar enkelt mellan de två plutonerna med A-knappen och givetvis är grunden till alla framgångsrika strategier eldunderstöd och flankering. En nyinvigd strategiker kommer inte ha några problem med att spela igenom spelets inledande uppdrag på sunt förnuft medan Full Spectrum Warrior snabbt blir betydligt svårare och sätter dina general-färdighheter på prov. Handlingen och den lilla story som spelet innehåller (mest vid briefing av varje uppdrag) utspelas i ett fiktivt Mellanöstern. Du befinner dig i landet Zekistan och du är där för att hjälpa NATO: s tungt besvärade styrkor som en längre tid haft problem med en inhemsk krigsherre tillika landets diktator som bland annat pysslar med etnisk rensning. Låter det misstänkt likt en blandning mellan händelserna i Black Hawk Down och problemet i Irak? Jajjemen, Pandemic har tagit det säkra före det osäkra och egentligen bara föst ihop ett par olika, fiktiva, tidigare militäroperationer och rör om. Dina problem i Full Spectrum Warrior stavas dock milis och gerilla. Zekistan har en splittrad men ändå hängiven armé som är redo att slåss och som inte skyr några medel för att skicka hem de amerikanska soldaterna i svarta säckar. Dessa soldater slåss med allt från handeldvapen till tyngre kulsprutor, granatkastare och raketgevär Givetvis gäller det för dig att utföra alla uppdrag som tilldelas dig och hela tiden hålla samtliga mannar vid liv.

Alla som sett Black Hawk Down kommer direkt att känna igen sig vad gäller atmosfär och färgskala. Striderna utspelar sig på trånga, bruna gator där ökensanden skapar en svårforcerad grusrök och där lokalinvånarna spottar och över din närvaro. Den grundläggande strategin som krävs är vissa gånger enklare och mer självklar än i mer traditionella RTS medan den ibland tenderar att bli väldigt, väldigt krävande. Det krävs hela tiden att man tänker cirka tre steg i förväg innan man förflyttar sina trupper då ogenomtänkt omgruppering eller chanstagande avancemang över spelfältet oftast resulterar i ett dödsfall. Detta accepteras inte då USA: s armé första regel i strid är att inte lämna någon bakom. Alla ska åka hem levande. Därför är Full Spectrum Warrior också ett väldigt O-förlåtande spel där Game Over-skärmen direkt visas så snart en av dina mannar dör. Som tur är finns det en fältdoktor på samma ställe som uppdraget började där du också kan återvända för att fylla på ammunitionsförråden.

Rent tekniskt är Full Spectrum Warrior välgjort och precis så realistiskt utformat rent visuellt som sig bör. Texturerna i spelet är inte de mest högupplösta och karaktärsmodellerna är inte heller de snyggaste jag sett men miljöerna är väldigt atmosfäriska och snygga och hela den grafiska biten ger en total känsla av enhetlighet. Gränssnittet är oerhört praktiskt designat och också även väldigt snyggt. Tunna, ljusgula trådmodeller för truppuppsättningen samt vinkeln på dina olika kommandon ger en härlig känsla av simulation på samma sätt som i valfri flygsimulator eller liknande. Här finns också snygga partikeleffekter i form av blod och rök som förhöjer känslan av verklighet ytterliggare.

Samlat betyg: 9.3/10
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10