Shadows of the Damned

Skrivet av: 5murfen   2013-12-04

Det hela började med att jag förälskade mig i trailern till Lollipop Chainsaw. Sedan förälskade jag mig i själva spelet. Efter det hamnade Suda51 på radarn och Shadows of the Damned blev först ut av hans övriga spel. Och jag blev förälskad. Igen. I såväl spelet som i Suda51. Det är som om han skapat spelen enbart för mig och min smak, som om han vet att det här är vad 5murfen vill ha. Jag är helnöjd.

Huvudpersonen i spelet kallar sig själv Garcia "Fucking" Hotspur (det var han som sa det, inte jag) och hans mål under spelets gång är att rädda sin fagra flickvän Paula ur klorna på Fleming - helvetets overlord och alla demoners härskare. Här börjar resan ner i helvetet och nog blir det en sjuhelvetes resa alltid. Med på detta äventyr är allt-i-allon Johnson, ett demon-skelett-huvud (typ) med förmågan att tjänstgöra som allt från fackla till diverse skjutvapen. Vapnen är riktigt roliga att använda och man har de sedvanliga typerna (pistol, shotgun, rifle), men med några extra twistar ju mer man uppgraderar dessa. Genom resans gång lär man sig hur man ska använda vapnen på bästa sätt för att hantera de olika typer av demoner och demonbossar som gör livet surt för en. Ammo är det sällan ont om så det är egentligen bara att skjuta och vara glad, men det är som allra roligast när man lyckas skjuta med planerad finess.

Spelets banor är skönt varierande. Ibland gäller det att bara kötta på, ibland måste man lösa pussel för att ta sig vidare, ibland möter man galna bossar, ibland får man fumla genom mörkret, ibland måste man springa för livet - och lite nu och då händer det även att man hamnar i små minispelsliknande banor som bryter av det normala på ett bra sätt. Även fienderna är varierande och riktigt roliga att bekämpa.

Bossarna är som sagt galna, och riktigt briljanta, vilket leder mig in på det bästa med spelet: humorn. Så mycket humor. Hela tiden. Bossfighterna vore ingenting utan den vrickade humorn och designen. Själva spelet vore ingenting. Allt är genomsyrat av rå komedi, allt från kommentarerna mellan huvudpersonen och hans hjälpreda, till speldesignen och karaktärernas handlingar. Många svordomar, många sexanspelningar, mycket svart komik och även en del filmreferenser. Hela tiden gjort med fingertoppskänsla och det känns alltid passande (om man nu kan använda det ordet i det här sammanhanget) och aldrig överdrivet. Däremot kan jag tänka mig att det är individuellt hur man upplever detta, men själv fann jag det oerhört underhållande.

Så, grafiken då? Jag själv är inte särskilt känslig för undermålig grafik utan jag tittar mer på själva designen av miljöerna och karaktärerna och detta är det definitivt inget fel på. Det är intressanta och varierande miljöer och fiendedesignen är otroligt fantasifull. Jag hoppas att alla ger spelet en chans, för det är fruktansvärt roligt och engagerande samt har fantastisk musik. Det är värt att lägga sin tid på detta. Punkt och slut.

Så hörru, gå och köp spelet nu va! Det kostar inte mycket och ger många timmars underhållning. You're in for a treat.

Medlemsrecensioner7
Samlat betyg: 7.2/10