Shadows of the Damned

Vad får man om man mixar Sudo51 galna idéer med en hälsosam dos Resident Evil 4 och glaserar det med tonerna från Silent Hill? Man får Shadows of the Damned och det kan var ett av de konstigaste spelen jag spelat. Spelet är långt ifrån perfekt, det är lite av ett spel som gör mycket men inte är bäst på något. Ändå är spelet helt fantastiskt. Det är blandningen av skräck, sjuk humor, och en intressant och aningen tragisk historia som gör att man vill spela vidare.

Storyn är följande, kort och gott så blir Garcia "fucking" Hotspurs (en helt vanlig demonjägare) flickvän Paula kidnappad av ärkedemonen Fleming, de trevliga planerna han har för henne är att döda henne om och om igen i evigheter. Ja helt enkelt sådant som demoner sysslar med för att visa sin kärlek. Garcie som givetvis inte tänker tillåta detta följer efter Fleming ned till underjorden för att. hämta tillbaka sin flickvän. Till sin hjälp har han Johnson som är en dödskalle som kan förvandla sig till vapen och lite vad som helst, helt enkelt ett talande benigt multiverktyg. Dessutom så har Johnson en tendens att munslängas rätt frekvent, faktiskt så är han i princip aldrig tyst.

Kontrollerna och grafiken är helt ok, men inget banbrytande. Det finns vissa finesser med hur vapnena funkar och även användadet av ljuskulor för att jaga bort mörker (inte helt olikt spelet Alan Wake). Plus ett uppgraderingssystem där man samlar röda juveler som sedan trycks in i skallen på Johnson. Men det mest fantastiska med Shadows of the Damned är just den svarta humorn. Den anspelar väldigt ofta på sex och balanserar på gränsen mot vad som känns ok, men kliver aldrig riktigt över. Det mesta av humorn står också Johnson för, han kommenterar och guidar dig igenom underjorden med sin svarta humor och sarkasm. Spelet har också väldigt varierande spelmoment och lagom längd. Att få höra Akira Yamaoka (Silent Hill) ljud och musik ramar verkligen in världen med tjock stämmning. Dessutom så får man höra Mary Elizabeth McGlynn sångröst i flera av stycken och detta höjer spelets betyg ytterligare i mina ögon.

Shadows of the Damned är en liten mörk juvel från denna generation som jag tycker alla borde spela. Det är inte perfekt, men ramar in allting så snyggt med humor och fantastiskt stämmning. Sudo51 har alltid gått sin egen väg och trots brister så är känns det fräscht.

Medlemsrecensioner7
Samlat betyg: 7.2/10
1