Spec Ops: The Line

Spec Ops: The Line? Jag vet faktiskt inte hur jag ska recensera detta. I ena ändan är spelet riktigt dåligt, i andra ändan helt brilliant.

Hur kan ett spel vara brilliant och dåligt på samma gång? The Line försöker prata ett språk vi spelare förstår men samtidigt ifrågasätta normer inom spelmediet med att kritisera samma språk. På ytan är The Line en vanligt medioker militärshooter, men under ytan döljer sig något mer, mycket mer. Kontrollerna är inte något speciellt, grafiken är inte jätte bra. Men allt spelar en roll i sin egen kontext.

Jag vill inte spoila för mycket i recensionen men man kan inte se Spec Ops: The Line som ett vanligt spel. Det är en hel upplevelse som talar till dig på alla möjliga subtila vis och bryter även normla spelnormer vi är vana vid. Spelet leker även med val och frågar sig vad som skulle hända om spelaren gör något helt annat än valen som denne ställs inför. Spelet är ett krigsspel men kritiserar och ifrågasätter både krig som sig, men även andra krigsspel där man skjuter ned fiender som pappersdockor utan ansikte. Skulle hjälten i Call of Duty komma undan med sitt psyke i behåll efter att ha dödad 200+ av andra människor?

Tyvärr finns det ett problem med detta spel. Spelet faller på sina egna premisser. Det kritiserar spelmoment genom att själv använda dem. Ibland blir det lite för långsökt och jag tror det är få spelare som fattar allt första gången man spelar igenom spelet. Allt faller kanske inte ens på plats andra gången eller tredje gången. Detta handlar inte heller om att förstå storyn utan det handlar om djupare saker. Spelet bryter till och med fjärde väggen flera gånger, men gör det under sådana former att man inte alltid förstår det.

Men jag tycker att alla borde spela Spec Ops: The Line. Spelet är en viktig syn på alla militärshooters som funnits denna generation. Men du måste gå in med ett öppet sinne och inte bli avskräckt av spelmekaniken. Framförallt så är applåderar jag att spelskaparna försöker göra något annorlunda med spelmediet, även om spelet inte blev spelvärldens Apocalyps Now.

Samlat betyg: 8.4/10
1
2