Alice: Madness Returns

Alice: Madness Returns handlar om Alice Lidell. När hon var barn så omkom hennes föräldrar och syster i en hemsk brand. Hon var den enda som överlevde och efter branden började hon tro att branden var hennes fel och hon blev inlagd på mentalsjukhus. Nu är Alice ute ifrån mentalsjukhuset och bor på ett barnhem. Terapeuten Dr. Bumby försöker med hjälp av hypnos att få Alice att glömma allt som har med branden att göra, han säger till henne att hon ska besöka Underlandet. Men Alices Underland har blivit kaos och hon måste rädda Underlandet.

Spelet består av fem "kapitel" som alla har ett eget tema och fiender som bara finns i det kapitlet. Däremot finns det vissa fiender som återkommer i flera kapitel, till exempel Ruins, som ser ut att vara gjorda av tjära och finns i flera olika storlekar, allt ifrån iglar till enorma varelser. De flesta fienderna är hyfsat lätta att döda medan vissa tar betydligt mer tid.

Det finns flera vapen och dessa låser man upp under spelets gång. Det finns totalt fyra vapen, en bomb och även en sköld. Vapnen som finns är Vorpal blade (en kniv), Pepper Grinder (en pepparkvarn som ungefär fungerar som ett gevär), Hobby Horse (en käpphäst som är som en stor slägga) och Teapot Cannon (en tekanna som skjuter iväg tevatten). Jag tycker att dessa vapen är väldigt unika och passar väldigt bra till spelet. En annan sak jag gillar med spelets vapen är att det går att uppgradera dem till mer kraftfulla och bättre versioner. Detta kan man göra när man vill, bara man har tillräckligt med tänder. Tänderna finns på varje bana och fungerar som en slags pengar.

I varje kapitel finns det minnen som Alice kan samla in. Varje minne är saker som olika personer har sagt till henne. Några av personerna är bland annat Alices familj och Dr. Bumby. Efter man har klarat varje kapitel så börjar hon minnas mer och mer av branden och man får veta mer om vad som egentligen hände.

Det jag gillar mest med spelet är storyn och designen. Storyn är väldigt intressant enligt mig och jag ville spela mer hela tiden för att veta vad som hände med Alices familj. Spelets design är verkligen bra, det är många fina detaljer och färger. Miljöerna är jättefina. En annan sak jag gillar med spelet är "shrink sense", som är ett läge när Alice är liten och man kan då se saker som man inte kan se annars.

En ganska dålig sak med spelet är grafiken. Inte för att grafiken är allt men tyvärr så är grafiken i detta spel ganska dåligt. Mindre karaktärer, som till exempel Alice har fina detaljer och texturer, medan större karaktärer och marken har mer grötiga texturer. Ibland så laddas texturerna ganska segt. Det finns även lite buggar som man kan störa sig lite på ibland.

Spelet har fått ganska låga betyg, vilket jag inte riktigt förstår. Jag tycker helt klart spelet är värt att köpa! Om man köper spelet nytt i fysisk form så får man även med en kod till American McGee's Alice (vet inte om detta gäller även för PC). Jag har bara hunnit testa det lite men jag tycker inte man måste spela det först, eftersom man förstår storyn ändå. Men om man gillar lite annorlunda spel så tycker jag verkligen man borde testa detta.

Samlat betyg: 8.6/10
1
2