Bioshock Infinite

Skrivet av: Deagle   2013-12-28

Det var långt, utdraget och enformigt rakt igenom, men lyckades trots det hålla mig kvar hela vägen till slutet. Eller ja, det var precis på gränsen. En extra dag spelande och jag hade förmodligen lagt ner det och skippat det hypade slutet, precis som min bror gjorde. Men som tur var så slutade det när det borde och jag fick uppleva slutet.

Jag var skeptisk hela vägen fram till slutet. Jag tänkte att jag skulle logga in på Gamereactor och skriva en recension där jag ger det 5/10 eller något liknande genom hela spelet. Men de sista timmarna ändrade faktiskt på det. Jag har enormt mycket blandade känslor för det här spelet. Det kändes hela tiden som att jag bara skyndade mig genom de extremt repetitiva spelsekvenserna bara för att få den där nästa intressanta story-delen som byggs på mellan spelandet likt ett pussel.

Missuppfatta mig dock inte. Själva spelet flöt på riktigt bra, styrsystemet var tight och grafiken var fin. Vigor-upplägget var kul och vapnen var tunga och varierade, och till en början var det kul. Men spelmässigt uppstod aldrig någon variation och inte ens halvvägs in i spelet började det bli tråkigt.

Så fort jag klev in genom nästa dörr kunde jag se ett stort fält fullt med vapen, ammunition och fiender och jag suckade inombords för att det är så här det är genom hela spelet. Fält efter fält med fiender att skjuta med storydelar däremellan. Som tur är så är det just storydelarna som är riktigt, riktigt bra. Storyn har en unik känsla fullproppad med historia och filosofi. Problemet med storyn är dock att det inte riktigt blir intressant tills ungefär halvvägs in. Jag spelade endast för att jag ville se storyn för mig själv och tyckte därmed inte att den var speciellt intressant tills jag kommit just halvvägs och den började fängsla mig på riktigt. Är man därmed ingen FPS-fantast måste man helt enkelt bara orka ge spelet en chans innan man förstår varför det är så hyllat. Räkna med ett par timmar innan du börjar bli riktigt intresserad.

Röstskådespeleriet är klart godkänt och den övriga ljudbilden är i takt med grafiken. Det vill säga helt okej.

Hade spelet erbjudit fler spelmässig variation hade det i min bok kunnat hålla upp till sin goda kritik och hyllningar som det bästa spelet 2013. Men nu är det för det mesta storyn som håller det på benen och utan tillräcklig gameplay blir det ingen fullpoängare för min del. Men med det sagt, även om du precis som jag inte är en FPS-fantast så spela det. Orka spela igenom det för det är definitivt värt det. Jag lovar!

Medlemsrecensioner27
Samlat betyg: 8.5/10
1